لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

ترکیه: ۱۹ شورشی کرد و شش سرباز ترکیه کشته شدند


ترکیه بارها مواضع پ کا کا را در استان حکاری مورد حمله قرار گرفته است. (عکس: EPA)
ترکیه بارها مواضع پ کا کا را در استان حکاری مورد حمله قرار گرفته است. (عکس: EPA)

ارتش ترکيه روز شنبه اعلام کرد که ۱۹ شورشی کرد، و شش تن از سربازان این کشور در درگیری و بمباران هوایی جمعه شنبه شب در نزديکی مرز ايران و عراق کشته شده اند.


ارتش ترکيه در بيانيه ای اعلام کرد که حملات هوایی به مواضع شبه نظاميان حزب کارگران کردستان (پ کا کا)، به تلافی حمله روز جمعه اين شورشيان به يک پاسگاه نظامی، در استان حکاری، که موجب کشته شدن دو سرباز شده بود، صورت گرفته است.


در اين بيانيه همچنين آمده است که حملات هوايی اين کشور به مواضع پ کا کا در شمال عراق در هفته گذشته، موجب شده است تا جميل بايق از فرماندهان اين گروه به همراه تعدادی ديگر از شورشيان، به يک «کشور همسايه» بگريزند.


ارتش ترکيه همچنين می گويد که بايق با نيروهای اين «کشور همسایه» در حال جنگ است. اين بيانيه نامی از اين کشور همسايه نبرده است.


برخی بر این باورند که اين کشور همسايه می تواند ايران باشد چرا که گروه پژاک، که گفته می شود شاخه ایرانی پ کا کاست، به نیروهای نظامی ایران حمله می کند.


در بيانيه ارتش ترکیه آمده است که حملات هوايی اين کشور به مواضع پ کا کا در شمال عراق در هفته گذشته، موجب شده است تا جميل بايق از فرماندهان اين گروه به همراه تعدادی ديگر از شورشيان، به يک «کشور همسايه» بگريزند.

ایران گزارشی از درگیری های جدید با شبه نظامیان کرد، منتشر نکرده است.


اين بيانيه می افزايد که بهوز اردال از ديگر رهبران پ کا کا، پناهگاه خود را در کوهستان ترک کرده و در پايگاه ديگری که به مرز ترکيه نزديکتر است، پناه گرفته است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات نظامی ترکيه ادعا می کنند که بمبارن کوهستان در شمال عراق که در روزهای اول و دوم ماه مه صورت گرفت، موجب شد که بسياری از شورشيان کرد سلاح های خود را رها کنند و به مناطق کردنشين عراق پناه بیاورند.


پ کا کا ادعاهای دولت ترکيه را رد کرده و می گويد ارتش ترکيه در حمله روز جمعه در استان حکاری، متحمل تلفات سنگين شده است.


زوبير آيدر، يکی ديگر از رهبران پ کا کا اعلام کرد که «ارتش ترکيه جنگ روانی عليه هواداران پ کا کا راه انداخته است.»


وی افزود که تمامی رهبران اين گروه در «بهترين حالت ممکن مشغول انجام وظيفه هستند.»


ترکيه در ماه های گذشته بارها به مواضع پ کا کا را در شمال عراق حمله کرده است.


این کشور حزب کارگران کردستان، پ کا کا، را يک سازمان تروريستی می دادند و اين گروه را متهم می کند که از سال ۱۹۸۴ تاکنون موجب مرگ نزديک به ۳۰ هزار تن از شهروندان اين کشور شده است.


حزب کارگران کرد ترکيه، پ کا کا، که در سال ۱۹۷۸ میلادی به عنوان يک گروه شورشی با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد، مبارزه مسلحانه اش را برای ايجاد يک کشور مستقل کرد در جنوب شرقی ترکيه از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد.


XS
SM
MD
LG