لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

تظاهرات در تهران عليه «تحريف نام خليج فارس»


تظاهرات در مقابل سفارت امارات در تهران. (عکس: فارس)
تظاهرات در مقابل سفارت امارات در تهران. (عکس: فارس)

حدود دويست نفر، روز سه شنبه با تجمع مقابل سفارت امارات متحده عربی در تهران، به «تحريف نام خليج فارس»، و ادعای اين کشور در قبال جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، اعتراض کردند.


عليرضا روحانی، فعال اجتماعی و روزنامه نگار که در اين تظاهرات شرکت کرده بود، به راديو فردا می گويد: اخيرا برخی از رسانه های عربی و همچنين سايت گوگل و برخی از رسانه های ديگر از نام جديد «خليج عربی» استفاده می کنند.


وی می افزايد: « امروز به مناسبت سالروز عمليات بين المقدس و روز ملی خليج فارس، تعدادی از فعالين اجتماعی و سياسی که در حوزه های ملی هم فعاليت می کنند، جلوی سفارت امارات، گرد هم آمدند و از ساعت یازده تا تقريبا ساعت يازده و نیم، صرفا با يک سری شعارهای کاملا ملی، که در تضاد با هيچ يک از سياست های دولت و نظام هم نبود، حق ايران را بر جزاير سه گانه و نام تاريخی خليج فارس مورد تاکید قرار دادند.»


اين روزنامه نگار می افزايد «: اگر دولت حمايت کند، احزاب و نيروهای ملی هم در کنار دولت قرار می گيرند، چون اين عملا فقط منافع ملی ما را دارد تهديد می کند.»


وی می افزاید: « اما اگر دولت در اين زمينه همکاری نکند، افکار عمومی حداقل بايد ثابت کند که هرگز از حقوق ملی ايران کوتاه نخواهند آمد و تماميت ارضی ايران را حفظ خواهند کرد. حالا اگر دولت حمايت کند چه بهتر، اگر نه نيروهای ملی حداقل نشان دادند که در اين زمينه چقدر حساس هستند.»


بر اساس گزارش های رسیده، تظاهر کنندگان در این تجمع شعارهایی چون «خليج هميشه فارس»، « کشورهای قراردادی نمی توانند منکر حق تاريخی ملت ايران باشند» و «تمام فلات ایران زیر یک پرچم.»


اعتراض به گوگل


از چندی پيش توماری در اعتراض به گنجاندن نام «خليج عربی» در کنار نام خليج فارس بر روی قسمت نقشه سایت جستجوگر گوگل گذاشته شده که تا امروز بيش از 600 هزار نفر آن را امضا کرده اند.


در ماه ژانويه شرکت گوگل در نرم افزار نقشه خوان خود به نام گوگل ارث ، نام خليج عربی را در کنار نام خليج فارس قرار داد. اين نرم افزار اطلس کره ی زمين را با وضوح بالا در اختيار کاربران خود قرار می دهد.


کاربران اينترنتی هر روز با ارسال نامه های الکترونيک به دوستان و آشنايان خود با اين ادعا که با جمع آوری يک ميليون امضا می توان مسئولان شرکت گوگل را متقاعد کرد که نام اين خليج را برای هميشه خليج فارس بداند، از آنها می خواهند که تومار اعتراض آميز اينترنتی را امضا کنند.


اگر چه شرکت گوگل تا کنون به طور رسمی عکس العملی در مقابل اين اعتراضات نشان نداده است اما در وبلاگ رسمی اين شرکت و در مطلبی که به طور غير مستقيم به اين موضوع اشاره دارد آمده است که «گوگل برای نامگذاری آب های مشترک بين کشورها، به دليل حاکميت همه کشورهای اطراف اين آب ها و بر مبنای استفاده ی مردم آن مناطق از کدام نام، تصميم گيری می کند.»


در همين رابطه پژمان اکبرزاده، از اعضای سازمان اينترنتی «Persian Gulf online» به راديو فردا گفت: «مشکلاتی از قبيل مشکل اخير با شرکت گوگل، بخشی از آن، بدلیل، سياست های نادرست خود ايرانی ها برای پاسداری از نام خليج فارس است.»


وی افزود: مثلا بارها ديده شده که در دفاع از اين نام گفته شده که خليج فارس بخشی از ميراث ايران است در صورتي که اگر هم باشد، نبايد در این خصوص، اين گونه صحبت شود.


پژمان اکبرزاده می گوید: « تنها بايد از طريق مدارک تاريخی و جغرافيايی بر حقانيت اين نام تاکيد بشود و همينطور از طريق بيانيه های سازمان ملل و اينکه حفظ اين نام احترام به واقعيت های تاريخی در سراسر جهان است. چون فرض کنيد که آمريکايی ها بگويند خليج مکزيک بايد با نام خليج تگزاس خوانده شود. حساب کنید چه اغتشاشی راه می افتد.»


آقای اکبرزاده می افزايد: «از طرفی گاهی ديده می شود که ايرانی ها می گويند ما مشکلات مهمتری داريم در صورتي که هر کسی می تواند گوشه ای از مشکلات را در دست بگيرد تا در نهايت اين مشکلات را حل کرد. يا دست کم بيشترش را حل کرد.»


وی افزود: «امروز نام خليج فارس را می توانند عوض کنند، فردا از ياد ببرند مولوی ايرانی است، پس فردا فرش ايرانی فراموش شود و به مرور چيزهای ديگر... اگر اين طور راحت بخواهيم با چيزهايی که نام ايران روی آنها هست و جنبه ی بين المللی دارند برخورد کنيم، نمی دانم چه چيزی می ماند که ما بخواهيم بر پايه آن صحبت کنيم.»


XS
SM
MD
LG