لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

دليل افزايش ابتلا به بيماری «ام اس» در ايران


موارد ابتلا به بيماری ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها در ايران به شکل سرسام آوری افزايش يافته و از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۵ هفت برابر شده است. به عنوان نمونه فقط در استان اصفهان طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ موارد ابتلا به اين بيماری تقريبا سه برابر شده است.

به نوشته، وب سايت اسميتسونيان اکنون پژوهشگران دانشگاه آکسفورد برای اولين بار اين نظريه را مطرح می کنند که يکی از عوامل اصلی در پديد آمدن اين وضعيت انقلاب سال ۵۷ در ايران است. به گفته آنها تحميل حجاب و پوشش کامل برای زنان و حتی در حدی برای مردان باعث شده که بخش وسيعی از جمعيت ايران به حد کافی نور خورشيد را دريافت نکنند.
اين پژوهشگران به مردم ايران توصيه می کنند که مواد غذايی حاوی ويتامين دی رابه رژيم غذای خود بيافزايند و حتی قرص ويتامين دی مصرف کنند. اين توصيه ها شامل حال مردان و زنان ساکن ساير کشورها نيز می شود . به عنوان مثال تحقيقات نشان می دهد که زنان جامعه يهوديان ارتدکس ساکن اسرائيل که لباسهای بسيار پوشيده ای به تن می کنند، به نسبت ساير زنان ساکن اين کشور کمبود ويتامين دی آشکاری دارند.

پژوهشگران علوم پزشکی از سالهای پيش اين نکته را کشف کرده اند که بين بيماری ام اس با کمبود نور خورشيد ارتباط بسيار نزيکی وجود دارد. بيماری ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها معمولا در سالهای بيست و يا سی سالگی در افراد بروز می کند و موارد بروز آن در ميان زنان بيشتر از مردان است.

اين بيماری در ميان مردمانی که در مناطق مرتفع زندگی می کنند شيوع بيشتری دارد و احتمالا يکی از دلايل اصلی آن کمبود ويتامين دی است که بدن انسان زير تابش نور خورشيد می تواند آن را به حد کافی توليد کند.

اما کمبود ويتامين دی در دوران شکل گيری جنين در رحم حتی می تواند تاثير شديدتری برجا بگذارد. به عنوان مثال براساس پژوهش هايی که در آمريکا و اروپا انجام شده نشان می دهد که نوزدانی که در ماه آوريل متولد می شوند و مادر آنها دوران بارداری را در ماههای سرد طی کرده است به نسبت نوزادانی که مادر آنها در ماههای گرم باردار بوده است با خطر بيشتری از ابتلا به بيماری ام اس روبرو هستند.

به نوشته سايت اسميتسونيان،جولی پاکپور و سريرام راماگوپالان پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که هر دو کارشناس ژنتيک هستند پس از بررسی موارد ابتلا به ام اس در ايران می گويند که به هيچ وجه به زنان ايرانی توصيه نمی کنند که حجاب را کنار بگذارند. کما اينکه نمی توان به همه ساکنان مناطق سردسير گفت که محل زندگی خود را ترک کرده و به مناطق گرم تر مهاجرت کنند.

اين پژوهشگران به مردم ايران توصيه می کنند که مواد غذايی حاوی ويتامين دی رابه رژيم غذای خود بيافزايند و حتی قرص ويتامين دی مصرف کنند. اين توصيه ها شامل حال مردان و زنان ساکن ساير کشورها نيز می شود . به عنوان مثال تحقيقات نشان می دهد که زنان جامعه يهوديان ارتدکس ساکن اسرائيل که لباسهای بسيار پوشيده ای به تن می کنند، به نسبت ساير زنان ساکن اين کشور کمبود ويتامين دی آشکاری دارند.

وجود ارتباط مستقيم بين روی کارآمدن نظام اسلامی و افزايش موارد ابتلا به بيماری ام اس در ميان مرد ايران در مطالعات و تحقيقات ديگری قبلا مورد بررسی قرار گرفته است. اما جوليا پاکپور می گويد يک چنين فرضيه ای کاملا دقيق نيست چون موارد ابتلا به اين بيماری در نقاط ديگری از جهان از جمله جنوب ايتاليا، نروژ، کويت و ژاپن رو به افزايش بوده است.

به گفته خانم پاکپور آمارهای دقيقی وجود ندارد که نشان دهد دقيقا از چه زمانی موارد ابتلا به بيماری ام اس در ايران افزايش يافته است و در عين حال شايد بخشی از اين افزايش ناشی از تشخيص دقيق تر بيماری در سالهای اخير باشد.

با اين همه ميزان افزايش ابتلا به بيماری ام اس در ايران بسيار چشمگير است. در سال ۱۹۸۹ از هر صد هزار نفر حدود نيم درصد به اين بيماری مبتلا بودند ولی در سال ۲۰۰۵ رقم آن به حدود پنج درصد رسيده است.

رقم ابتلا به اين بيماری در ميان مردمان کشورهای مختلف جهان بسيار متنوع و ناهمگون است ولی در حال حاضر ميزان ابتلا به بيماری ام اس در ميان ايرانيان تقريبا با همين رقم در ميان ساکنان کشورهای اروپايی يکسان است.

جوليا پاکپور می گويد که برای توضيح يک چنين افزيش در ايران بايد به دنبال دلايلی گشت که مختص ايران است.

اما امير هادی مغزی يک پژوهشگر ايرانی که مطالعات گسترده ای در مورد اين بيماری دارد و اکنون جزو پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا است می گويد که نحوه پوشش ممکن است فقط يکی از عوامل موثر باشد که همراه با ساختار و ارثيه ژنتيک ايرانيان زمينه ابتلا به اين بيماری را افزايش می دهد.

او می افزايد که استفاده گسترده تر ا زسايه بان و ساير وسايل جلوگيری از تابش خورشيد، زندگی در آپارتمانها و بهبود روشهای پاکيزگی ممکن است در اين وضعيت دخيل باشند. او با اين نکته موافق است که ايرانيان بايد ويتامين دی بيشتری بخورند. خود وی سالهاست چنين کاری می کند چون با وجوديکه سالهاست در مناطق آفتابی کاليفرنيا زندگی می کند با انجام آزمايش خون متوجه شدکه بدن وی ويتامين دی کافی ندارد.
XS
SM
MD
LG