لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

پس از ۲۵ سال؛ آغاز مذاکرات برای فعاليت کشتی دختران در ايران


مسابقه کشتی زنان در المپیک لندن بین قزاقستان و چین
مسابقه کشتی زنان در المپیک لندن بین قزاقستان و چین
معاونت بانوان در وزارت ورزش و امور جوانان ايران، از انجام «کار کارشناسی» در خصوص کشتی زنان خبر داده است.

پس از سال ۱۹۸۷ و برگزاری اولين دوره از رقابت های کشتی دختران جهان به ميزبانی نروژ، اين نخستين بار است که يک مقام دولتی در ايران از انکار صريح و تخطئه کشتی زنان، خود داری کرده است.

پس از مسابقات جهانی ۱۹۸۶ بوداپست، فيلا رسماً از برگزاری مسابقات جهانی کشتی زنان در سال آينده خبر داد. نشريه کيهان ورزشی هم ضمن استفتا از چند مرجع تقليد، مطالب تندی عليه فيلا منتشر کرد. مصاحبه هايی با چند قهرمان بزرگ دنيای کشتی از کشورهای مختلف در مذمت کشتی زنان، در اين نشريه منتشر شد که ترديدهايی در صحت برخی از اين گفتگوها وجود داشت.

اگر کشتی زنان در دهه ۹۰ ميلادی يا پس از آن پايه گذاری می¬شد، شايد به خاطر تغيير نگاه ها به ورزش زنان در ايران، حالا دختران ايرانی در اين رشته ورزشی نيز فعاليت می کردند اما فضای دهه ۶۰ شمسی و درج مخالفت های صريح چهره های مذهبی در پرتيراژترين رسانه ورزشی وقت، باعث شد حتی درج نتايج مسابقات جهانی کشتی زنان نيز سالها جزو خطوط قرمز رسانه های ورزشی باشد.

شنا و ژيمناستيک دختران ايران نيز اگرچه تماس بين المللی ندارند، اما مسابقات داخلی شان برگزار می شود، دارای تشکيلات اداری هستند و "غير قانونی" محسوب نمی شوند.

جودو، تکواندو، کبدی، دوچرخه سواری، دو و ميدانی و حتی کشتی آليش بانوان ايران نيز فعاليت رسمی دارند و اغلب در ميادين بين المللی هم حاضر می شوند، اما کشتی زنان در ايران حتی در محيط های حفاظت شده ای که مردان راهی به آن ندارند، فعاليتی غير قانونی محسوب می شود و هيچ باشگاهی در ايران، فعاليتی در کشتی دختران ندارد.

اين در حالی است که دختران ايرانی مثل افسون روشن ضمير و ياسمين سپيدرودی در تيم های ملی کشتی آزاد دختران آمريکا و آلمان خوش درخشيده اند. در فيسبوک هم يک صفحه اختصاصی در حمايت از تاسيس کشتی بانوان در ايران فعاليت می کند که در طول برگزاری المپيک لندن، اخبار، تصاوير و نتايج دختران کشتی گير را پوشش می داد.

اکبرآبادی: با خطيب صحبت می کنم

حالا پس از المپيک لندن، مرضيه اکبرآبادی معاون امور بانوان در وزارت ورزش، به جای انکار فعاليت کشتی زنان، پاسخی متفاوت و اميدوار کننده برای هواداران ورزش بانوان دارد. او به خبرگزاری ايرنا گفته است: «بدون انجام کار کارشناسی، اظهار نظر صريح و شفاف امکان پذير نيست.»

اکبرآبادی همچنين آغاز بررسی حضور و فعاليت زنان ايرانی در رشته کشتی را مشروط به انجام مذاکره با حجت الله خطيب سرپرست فدراسيون کشتی و ساير کارشناسان دانسته است.
رافائل مارتينتی رييس فدراسيون جهانی کشتی، در کنفرانس خبری خود که در حين برگزاری المپيک لندن برگزار شد، بار ديگر از مقامات فدراسيون کشتی ايران خواست که زمينه فعاليت دختران ايرانی در رشته کشتی را مهيا کند. مارتينتی همچنين تاکيد کرد که فيلا برای رعايت نکات مورد نظر جمهوری اسلامی ايران در نوع پوشش کشتی گيران نيز نهايت مساعدت را لحاظ خواهد کرد.

مارتينتی پيش از اين هم در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده بود در صورتی که دختران ايرانی در رقابت های کشتی شرکت کنند، مخالفتی با دوبنده های مورد تاييد ايران نخواهد داشت.
ايران تاکنون در ورزش بانوان موفق به کسب مدال المپيک نشده. مقام پنجم الهه احمدی در رقابت های تيراندازی المپيک لندن، بهترين عنوان بانوان ايرانی در تاريخ المپيک هاست.

تبعيض در توزيع امکانات ورزشی بين زنان و مردان، نابرابری در اعزام های بين المللی و محدوديت های ناشی از پوشش کامل، نمونه هايی از عوامل موثر در عدم کسب مدال توسط ورزشکاران زن ايرانی در رقابت های المپيک هستند.

در رقابت های کشتی دختران المپيک لندن، سه مدال طلا از چهار طلای توزيع شده را ژاپنی ها نصيب خود کردند؛ يک طلا هم در کشتی آزاد مردان گرفتند که جمعاً چهار طلا از مجموع هفت مدال طلای اين کشور در کل رشته های ورزشی بود.

آيا طلسم ناکامی ورزشکاران زن ايرانی در کسب مدال المپيک، در المپيک ۲۰۱۶ برزيل توسط بانوان کشتی گير، خواهد شکست؟ تحقق چنين حدس و گمانی در ابتدا منوط به موافقت مقامات ورزشی ايران با فعاليت دختران دوبنده پوش است.

با توجه به پيش بينی مسئولين ورزش ايران درباره رتبه ای بهتر در جدول رده بندی مدال های المپيک برزيل و تمايل آشکار آن ها برای کسب مدال های بيشتر، چنانچه از اظهارات خانم اکبرآبادی پيداست به نظر می رسد موانع ۲۵ ساله بر سر فعاليت دختران کشتی گير ايرانی، در حال فروپاشی است.
XS
SM
MD
LG