لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

پيروزی فوتبال ايران بر زامبيا


مسابقه تیم های فوتبال ایران و زامبیا.(عکس:EPA)
مسابقه تیم های فوتبال ایران و زامبیا.(عکس:EPA)

تيم ملی فوتبال ايران در مسابقه آماده سازی برای پيکار با تيم ملی امارات در راه جام جهانی ۲۰۱۰، سه بر دو تيم ملی زامبيا را شکست داد.


در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی تهران و در هوايی گرم، نيمه اول بازی کند و کم هيجان بود و تيم ملی ايران حريفی آسان و ضربه پذير را رو در روی خود داشت.


در اين نيمه دو گل برای برتری ايران به ثمر رسيد. کاپيتان جواد نکونام با ضربه پنالتی در دقيقه ۱۳ و غلامرضا رضايی با شليکی از داخل محوطه جريمه در دقيقه ۳۶ برای سفيد پوشان ايران گل زدند.


اما در نيمه دوم با تغيير حالت تيم زامبيا ، مسابقه شکلی هيجان انگيز و موثر در قالب يک بازی تدارکاتی به خود گرفت.


روش ۱-۳- ۲-۴ تيم ايران باعث شد که تيم ايران با داشتن تنها يک مهاجم ( تا يک ساعت اول بازی غلارضا عنايتی و سپس محسن خليلی ) کمتر از مردان زامبيا در درون محوطه جريمه ظاهر شوند.

زامبيا که در نيمه نخست نيز چند حضور خطرناک در محوطه جريمه داشت، در نيمه دوم با تعويض های روژه رنارد، سرمربی جوان و فرانسوی زامبيا، از فضای خالی جناح چپ بين ستار زارع و احسان حاج صفی بيشترين بهره را برد و با دو گل پياپی بازی را به تساوی کشاند.


مولندا در دقيقه ۶۱ با ضربه سر و راجر کولا در دقيقه ۶۳، بازی را به تساوی کشاندند تا در نيم ساعت آخر و هفت دقيقه وقت تلف شده، بازی از سوی دو تيم حالتی هيجان انگيز و تهاجمی به خود گيرد.


در اين زمان مربی های دو تيم تعويض های پر تعداد خود را نيز انجام دادند و در دقيقه ۸۷ با خطای پنالتی روی حسين کعبی نفوذ کرده از راست، هادی عقيلی ضربه پنالتی دوم ايران را برای پيروزی سه بر دو به ثمر رساند.


روی اين پنالتی بر خلاف پنالتی آغاز بازی، زامبيايی ها به ويژه دروازه بان اين تيم، سخت معترض بودند.


روش ۱-۳- ۲-۴ تيم ايران باعث شد که تيم ايران با داشتن تنها يک مهاجم ( تا يک ساعت اول بازی غلارضا عنايتی و سپس محسن خليلی ) کمتر از مردان زامبيا در درون محوطه جريمه ظاهر شوند.


در نيمه نخست حضور رضايی، حاج صفی و زندی کمتر هماهنگ و مکمل عنايتی در کار حمله نشان داد. در نيمه دوم محمد رضا خلعتبری و ابراهيم صادقی به ميدان آمدند. در روند نيمه دوم امير شاپورزاده، عليرضا واحدی نيکبخت و مجتبی جباری هم به ميدان آمدند.


خط دفاعی ايران با گذاشتن دو مدافع خوب و کارآمد- هادی عقيلی و جلال حسينی، کمبودهايی از نظر هماهنگی و سرعت نشان داد که همين باعث حضور خطرناک سبزپوشان زامبيا و دو گل آنان در نيمه دوم شد.


XS
SM
MD
LG