لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

برنامه گروه فولکس واگن برای ایران چیست؟ 


گروه فولکس واگن با چندین برند خودرو سازی قصد دارد فعالیت خود را در ایران افزایش دهد اما برنامه این شرکت برای بازار ایران چیست؟

گروه فولکس واگن مالک برندهای فولکس واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه و ایتال‌دیزاین است.

این گروه که بزرگترین خودرو ساز اروپا است قصد دارد با چندین شرکت خود فعالیت خود را در ایران گسترش دهد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

از گروه فولکس واگن شرکت فولکس واگن حتی پیش از توافق هسته‌ای از اولین خودرو سازانی بود که تحقیق و مذاکره برای ورودش را به ایران آغاز کرده بود و سرانجام با گروه خودروسازیذماموت برای واردات و تولید خودرو در ایران به توافق رسیده است.

از گروه فولکس واگن شرکت فولکس واگن حتی پیش از توافق هسته‌ای از اولین خودرو سازانی بود که تحقیق و مذاکره برای ورودش را به ایران آغاز کرده بود

این شرکت ابتدا با ایران خودرو که بزرگترین خودرو ساز ایران است مذاکره را آغاز کرد اما پس از مذاکرات اولیه با ایران خودرو، این شرکت به دنبال مذاکره با شرکت‌های خصوصی ایرانی رفت . مذاکره با گروه خودروسازی کرمان که آخرین همکار فولکس واگن پیش از ترک این شرکت از ایران بود یکی از این مذاکرات را شامل می شد.

فولکس واگن چند سال با خودرو سازان بم زیر مجموعه گروه خودرو سازی کرمان برای تولید فولکس واگن گل همکاری کرده بود این خودرو که در منطقه اقتصادی ارگ جدید مونتاژ می شد محصول شعبه برزیل فولکس واگن بود . با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شرکت فولکس واگن بتدریج فعالیت خود را با شرکت خودروسازان بم قطع کرد.

به غیر از این شرکت کرمانی ، فولکس واگن مذاکرات گسترده‌ای با دو خانواده پر نفوذ در بخش واردات و تولید خودرو در ایران را آغاز کرده بود.

مذاکره با خانواده گرامی که از اصلی‌ترین قدرت‌های در زمینه واردات خودرو در ایران هستند و مذاکره با خانواده فرودس که در زمینه تولید خودرو‌های سنگین در ایران فعال هستند چندین ماه طول کشید.

خانواده فردوس صاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی در ایران است که به تولید کامیون و کانتینر می پردازد . این شرکت همکار اصلی شرکت اسکانیا در ایران است.

شرکت اسکانیا هم زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب می شود به دلیل این نزدیکی و شناختی که گروه فولکس واگن از این خانواده پر نفوذ در ایران دارند در نهایت همکاری با خانواده فردوس و گروه صنعتی ماموت نهایی شد.

در زمستان سال ۹۵ شرکت «ماموت خودرو» به عنوان شرکتی که قرار است امور مربوط به حضور فولکس واگن در ایران را پیگیری کند، به ثبت رسید.

شرکت ماموت که یک شرکت کاملا خصوصی در ایران است، کار خود را با تولیداتی مانند ساندویچ پانل، ساختمان‌های پیش ساخته، کانکس و تریلر در سال ۱۳۷۰ در زمينی به مساحت ۵۰ هكتار آغاز كرد.

این شرکت با ثبت شرکت ماموت خودرو قرار است به تولید خودروهای فولکس واگن در ایران بپردازد.

ماموت خودرو ابتدا به واردات دو محصول فولکس واگن پاسات و تیگوان می پردازد و در ادامه قصد تولید خودرو در ایران را دارد.

مهرزاد فردوس، مدیر عامل گروه صنعتی ماموت، گفته است که این شرکت قصد دارد خودرویی تولید کند که به درد همه مردم ایران بخورد. البته بنظر می رسد این حرف‌ها جنبه شعاری داشته باشد چرا که ارزان‌ترین مدل فولکس واگن در ایران در صورت تولید در بهترین حالت ، قیمتی بیش از ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت این در حالی است که ۷۰ درصد نیاز بازار خودرو ایران را خودروهایی با قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان تشکیل می دهند.

روزنامه «دنیای خودرو» ارزان‌ترین محصول فولکس واگن در بازار ایران را خودرو فولکس پولو اعلام کرده است. این خودرو در صورت تولید در ایران قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان با توجه به لوازم جانبی مختلف خواهد داشت.(قیمت این خودرو در بازار اروپا بین ۱۱تا ۱۶ هزار یورو است.) این خودرو با موتور ۱۶۰۰ سی سی، ۱۰۵ اسب بخاری در ایران عرضه خواهد شد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که فولکس واگن برای عرضه محصولاتش در ایران با آن دست به گریبان است گران بودن محصولات این شرکت برای تولید در ایران است . قیمت ارزان‌ترین مدل‌های فولکس واگن که در حدود ۱۰ هزار یورو است باز برای تولید در ایران گران هستند.

در میان خودرو سازان زیر مجموعه گروه فولکس واگن، شرکت فولکس واگن و کامیون سازی اسکانیا با گروه صنعتی ماموت همکار شده اند و شرکت سئات هم با شرکت معین موتور که پیش از تحریم‌ها نمانیده شرکت پورشه در ایران بود برای واردات به توافق رسیده اند.

شرکت معین موتور اعلام کرده است خودروهای بنزینی شرکت سئات که حجم موتور آنها کمتر از دو هزار سی سی است وارد بازار ایران خواهد شد. این شرکت بازه قیمتی محصولات سئات در ایران را بین ۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان عنوان کرده است.

شرکت دیگر زیر مجموعه فولکس واگن یعنی اشکودا هم برای تولید و واردات محصولاتش هم اکنون در حال مذاکره با خانواده گرامی است.

این خانواده از اصلی‌ترین قدرت‌های واردات خودرو در ایران محسوب می شوند و با واردات محصولات کیا و هیوندایی تقریبا بیش از نیمی از بازار خودورهای وارداتی ایران را در دست دارند. این خانواده پر نفوذ همچنین قصد دارند برند لوکس گروه فولکس واگن یعنی آئودی را هم وارد ایران کنند .جگوار و لندروور از دیگر برند هایی است که بزودی توسط این خانواده به ایران وارد خواهد شد.

در میان تمام خودرو سازان زیر مجموعه فولکس واگن فعلا برنامه اسکانیا در ایران از همه جدی تر است.

شرکت سوئدی اسکانیا که زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب می شود برنامه گسترده‌ای جهت سرمایه گذاری برای تولید کامیون و اتوبوس در ایران دارد.

هنریکسون، مدیر عامل اسکانیا گفته است: « در نظر داریم ایران را به عنوان مرکز تولید محصولاتمان در خاورمیانه قرار دهیم.»

XS
SM
MD
LG