لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

انصراف علی آبادی؛ فدراسيون فوتبال صاحب رییس می شود؟


فوتبال ایران از یکسال پیش تا کنون درگیر کشمکش بر سر سرنوشت خود بوده است.
فوتبال ایران از یکسال پیش تا کنون درگیر کشمکش بر سر سرنوشت خود بوده است.


رسميت کناره گيری محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، از نامزدی رياست فدراسيون فوتبال با انتشار آن در بعد از ظهر روز سه شنبه، ۲۷ آذر، در خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، برای اهالی فوتبال ايران هرگز تازگی نداشت.


يک شب پيش از اين، تلويزيون دولتی ايران در پايان نشست معاونان سازمان تربيت بدنی اين خبر را اعلام کرده بود.


اما آن چه باعث شد تا چنين خبری بار ديگر حرف و حديث ها درباره وقايع پشت پرده فوتبال ايران را دامن زند و تبعات آن در جنگ قدرت ميان جناح های سياسی نمايان شود، گفته های طرف های درگير ماجرا و حضور علنی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی در اين کشمکش است.


رييس جمهوری اسلامی ايران يکشنبه شب، ۲۵ آذرماه، در يک گفت و گوی زنده تلويزيونی پس از بيان مسائل اقتصادی روز ايران، در پاسخ به کشمش های پيرامون فوتبال و خطری که اين رشته محبوب را در صحنه های بين المللی به شدت تهديد می کند، چنين گفت: «اين وضعيت حاصل اشتباه علی آبادی بود. من زمانی به او گفتم که اين کار ( برکناری محمد دادکان، رييس فدراسيون وقت ايران، پس از تساوی با آنگولا در جام جهانی ۲۰۰۶ ) را نکند، چرا که آثار خود را خواهد داشت.»


احمدی نژاد که در آستانه سفر حج به مکه بود، به جناح مخالف دولت نيز تاخت و اظهار داشت: «يکی ديگر از عوامل وضعيت کنونی فدراسيون فوتبال سوء استفاده يک تيم سياسی از اين ماجرا بود. متأسفانه اين تيم سياسی منافع ملی ما را در نظر نگرفتند و به يک بنگاه ( فدراسيون بين المللی فوتبال ) به اشتباه اجازه دخالت دادند که من به وقتش در اين مورد اقدام خواهم کرد.»


رييس جمهوری ايران افزود: « فوتبال ما اسير يکسری باندها است و به همين جهت در حالی که استعداد فوتبال ما فراتر از قاره آسيا است، خروجی آن پايين است که اين وضعيت جز با بودن يک نفر با اختيارات کامل حل نمی شود. به همين جهت به علی آبادی گفتم که کانديدا شود و کارها را درست کند. اما در نهايت به خاطر برخی مصلحتها به او گفتم کنار برود تا کارها حل شود.»


  • «اين وضعيت حاصل اشتباه علی آبادی بود. من زمانی به او گفتم که اين کار ( برکناری محمد دادکان، رييس فدراسيون وقت ايران، پس از تساوی با آنگولا در جام جهانی ۲۰۰۶ ) را نکند، چرا که آثار خود را خواهد داشت.»
رییس جمهوری اسلامی ایران

يکسال درگيری بر سر فدراسيون فوتبال


پس از برکناری محمد دادکان، رييس فدراسيون بجا مانده از دوران خاتمی به دستور رييس سازمان تربيت بدنی در سال ۲۰۰۶، فيفا به دليل دخالت دولت در امور فوتبال به ايران هشدار داد که در خطر محروميت از حضور در بازی های بين المللی قرار دارد .


اما اين «هشدار» از سوی مسوولان سازمان تربيت بدنی و افراد تعيين شده از سوی رييس سازمان در فدراسيون فوتبال، انکار شد.


سرانجام در اواخر نوامبر سال ۲۰۰۶ فوتبال ايران به صورت مشروط محروم شد و تنها راه رهايی کامل از اين محروميت تشکيل کميته ويژه ( انتقالی ) پنج نفری برای تدوين اساسنامه جديد و مطابق قبول فيفا، اداره فوتبال ايران و تشکيل مجمع عمومی برای تعيين رييس جديد و قانونی فوتبال بود.


اين کميته به انتخاب فيفا، کنفدراسيون فوتبال آسيا و سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی تشکيل شد و محسن صفايی فراهانی، رييس اسبق فدراسيون فوتبال و از اعضای رده بالای حزب مشارکت، از سوی فيفا و ای اف سی به عنوان رييس کميته انتقالی تعيين شد. سازمان از ابتدا با گزينش های فيفا، به ويژه با انتخاب صفايی فراهانی به شدت مخالف بود.


اين مخالفت ها و برخورد دو گانه با مسائل موجود، روند تنظيم اساسنامه تازه و انتخاب رييس جديد فدراسيون فوتبال را طولانی تر کرد به گونه ای که جامعه فوتبال ايران را از يکسال پيش درگير خود ساخته است.


سرانجام هنگامی که دو بار تشکيل مجمع عمومی فوتبال برای تعيين رييس فدراسيون با حضور رييس سازمان تربيت بدنی به عنوان يکی از نامزدهای رياست فدراسيون، لغو شد، مشخص شد که درگيری های جناحی تا چه اندازه بر فوتبال ايران تاثير منفی گذاشته است.


در حالی که بروز وقايع يکسال گذشته و احتمال محروميت برای ايران به صراحت به «دخالت دولت در امور فوتبال» ايران ربط داده شد ولی با اين حال محمد علی آبادی که سمت رييس سازمان تربيت بدنی و معاونت رياست جمهوری اسلامی را به عهده دارد به دستور محمود احمدی نژاد کانديدای انتخابات رياست فدراسيون فوتبال شد.


دليل لغو جلسه روز ۱۵ آذر مجمع عمومی فوتبال، تاکيد فيفا به «غير قانونی بودن» نامزدی رييس سازمان و يا حتی معاون او از سوی فيفا بود.


در حالی که فيفا بی توجه به درگيری های سياسی در ايران در اين زمينه، مهلت معرفی رييس جديد را تا پايان سال ۲۰۰۷ تعيين کرده است، هنوز زمانی برای برگزاری انتخابات تازه اعلام نشده است.


علی آبادی در اعلام کناره گيری از موقعيتی که پيش از اين توسط فيفا رد شده بود، به خبرنگاران گفت: «در انتخابات فدراسيون فوتبال دست هايی در کار است. ما تصميم گرفتيم برای فدراسيون فوتبال فردی توانا، لايق و قدرتمند را انتخاب کنيم که ارتباط خوبی داشته باشد، دچار سياست زدگی و افت فدراسيون نشود. رييس جمهوری به من پيشنهاد کرد چون اين فدراسيون نيازمند يک فرد مقتدر است ،بهترين گزينه شما هستيد.»


به نظر می رسد فوتبال ایران در حال گذر از یکی از سال های سخت خود است ولی شاید این دوره سخت پایانی بر دخالت دولت های مختلف بر پرطرفدارترین رشته ورزشی این کشور و زنگ امیدی برای استقلال آن از درگیری های جناحی باشد.


XS
SM
MD
LG