لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

چين تدريس «آيين ميهن پرستی» را در معابد بودايی اجباری کرد


سرکوب تبتی ها توسط دولت چین با اعتراضات گسترده ای در سراسر جهان روبرو شده است.( عکس: AFP)
سرکوب تبتی ها توسط دولت چین با اعتراضات گسترده ای در سراسر جهان روبرو شده است.( عکس: AFP)

چين اعلام کرد از اين پس «کلاس های ترويج آيين ميهن پرستی» در معابد بودايی اجباری است و راهبانی که اين قانون را زير پا گذارند با مجازات رو به رو می شوند.


این خبر در حالی منتشر می شود که در محافل سياسی جهان گمانه زنی ها درباره تحريم بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن قوت گرفته و دولت چين با اتهامات گسترده ای در زمينه نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی مذهب رو به روست.


منگ جيانجو، وزير امنيت داخلی، گفته است: «همه مذاهب بايد در چارچوب قوانين اين کشور فعاليت کنند و تحت هيچ شرايطی نبايد اتحاد ملی را بشکنند.»


راهبان و کسانی که فعاليت هايشان مغاير با مفاد اين قانون تشخيص داده شود با مجازات هايی نظير زندان رو به رو هستند.


تنش در سه استان غربی چين، که از روز دهم مارس جاری آغاز شد و عليرغم سرکوب پليس ضد شورش همچنان ادامه دارد، توجه جهانيان را در آستانه بازی های المپيک به اين کشور جلب کرده است.

قانون جديد در حالی از سوی پکن منتشر می شود که وزارت امور خارجه بريتانيا روز سه شنبه در گزارش سالانه خود مربوط به وضعيت حقوق بشر در کشورهای مختلف، دولت چين را به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی مذهب به باد انتقاد گرفت.


در گزارش وزارت خارجه بريتانيا آمده است: «حقوق بشر در تبت کماکان نقض می شود و دولت چين بايد از راه گفت و گو با دالايی لاما و نمايندگان وی به بهبود شرايط در آن کشور کمک کند.»


دولت چين اعلام کرده است تا زمانی که دالايی لاما از «فعاليت های جدايی طلبانه» خود دست نکشد و نگويد که تبت و تايوان بخشی از چين هستند، با وی مذاکره نخواهد کرد.


تنش در سه استان غربی چين، که از روز دهم مارس جاری آغاز شد و عليرغم سرکوب پليس ضد شورش همچنان ادامه دارد، توجه جهانيان را در آستانه بازی های المپيک به اين کشور جلب کرده است.


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه احتمال تحريم بازی های المپيک پکن را رد نکرد و برنارد کوشنر، وزير امور خارجه آن کشور، ضمن دعوت از جناح های درگير در غرب چين به خويشتنداری، بازگشت خبرنگاران خارجی به تبت را خواستار شد.


بر اساس اظهارات آقای کوشنر، نيکلا سرکوزی با دالايی لاما ديدار خواهد کرد.


قرار است دالايی لاما در ماه اوت آينده و همزمان با انجام بازی های المپيک به فرانسه سفر کند.


کاخ سفيد اعلام کرده است که جرج بوش همچنان مصمم است برای تماشای بازی ها به پکن برود اما بر اساس اظهارات آقای بوش، وی در نظر دارد با استفاده از اين فرصت موضع واشينگتن را درباره نقض حقوق بشر و نبود آزادی مذهب در چين به دولت اين کشور ابلاغ کند.


اتحاديه اروپا، پکن را برای گفت و گو با دالايی لاما و پرهيز از خشونت تحت فشار گذاشته و تهديد کرده است که در صورت ادامه سرکوب معترضين بودايی المپيک را تحريم می کند.


گروه های مدافع حقوق بشر می گويند در جريان سرکوبهای دو هفته اخير در غرب چين بيش از ۱۴۰ نفر به دست پليس ضد شورش کشته شده اند.


در استراليا، کوين کاستنر، يک عضو ارشد کميته بين المللی المپيک، از مردم خواست در هنگام عبور مشعل المپيک از شهر کانبرا «اجتماع صلح آميزی» را به نمايش گذارند.


قرار است مشعل المپيک در ماه آوريل آينده از استراليا بگذرد و دالايی لاما نيز در نظر دارد در ماه ژوئن از آن کشور ديدن کند.


در همين حال، راهپيمايی راهبان بودايی در مقابل سفارت چين در کاتماندو، پايتخت نپال، به شدت از سوی پليس آن کشور در هم کوبيده شد.


نپال بيش از ۲۰ هزار پناهنده تبتی را در خود جای داده و تجمع روزانه شمار زيادی از آنها طی دو هفته گذشته بر نگرانی های پکن دامن زده است.


XS
SM
MD
LG