لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

روزنامه دولت چین: با دالایی لاما مذاکره نمی کنیم


دالایی لاما از سال 1959 میلادی دولت در تبعید تبت را هدایت می کند.
دالایی لاما از سال 1959 میلادی دولت در تبعید تبت را هدایت می کند.

رسانه های دولتی چين روز شنبه ضمن رد پيشنهاد مذاکره با دالايی لاما، رهبر بودائيان، اعلام کردند اين کشور مصمم است به فعاليت مخالفان شورشی خود در تبت پايان دهد.


يک روز پس از آن که دولت چين سرکوب گسترده استقلال طلبان تبتی را به نمايش گذاشت، روزنامه خلق، ارگان حزب کمونيست اين کشور، در سرمقاله شديداللحنی نوشت: «مخالفان حکومت چين در ارتفاعات هيمالايا بايد از صفحه روزگار محو شوند.»


اين روزنامه، که يکی از تريبون های رسمی حکومت مرکزی پکن محسوب می شود، ضمن رد پيشنهاد مذاکره با دالايی لاما نوشت: «دولت چين بايد نيروهای اسنقلال طلب تبت را در هم بکوبد.»


در سرمقاله اين روزنامه دالايی لاما، «مغز متفکر» ناآرامی های های اخير خوانده شده و هشدار داده شده که چين تحت هيچ شرايطی اجازه نمی دهد شخص يا قدرتی، ثبات را در منطقه متزلزل کند.


حکومت مرکزی پکن شمار کشته شدگان شورش های چند روز گذشته را ۱۹ نفر اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی چين، ۱۸ غير نظامی و يک مامور پليس در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی به منتقدان و مخالفان حکومت مرکزی چين، جان باخته اند.


شبکه سراسری تلويزيون چين از شامگاه جمعه تصاويری را به نمايش گذاشته که در آن استقلال طلبان خشمگين تبتی به شهروندان چينی و پليس ضد شورش حمله می کنند و مغازه ها، اتومبيل ها و موتورسيکلت های چينی های ساکن لهاسا را به آتش می کشند.


پکن اعلام کرده است که صدها نفر در جريان اين ناآرامی ها دستگير شده اند و نيروهای امنيتی اين کشور فهرستی از ۲۱ شورشی را به همراه عکس هايشان منتشر کرده و از مردم خواسته اند برای دستگيری اين افراد با ارتش همکاری کنند.

در اين تصاوير لهاسا که مهم ترين شهر مذهبی بودائيان محسوب می شود، با ناآرامی و تنش دست به گريبان است.


پکن اعلام کرده است که صدها نفر در جريان اين ناآرامی ها دستگير شده اند و نيروهای امنيتی اين کشور فهرستی از ۲۱ شورشی را به همراه عکس هايشان منتشر کرده و از مردم خواسته اند برای دستگيری اين افراد با ارتش همکاری کنند.


همزمان نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا که برای ديدار با دالايی لاما به هند رفته است، ضمن محکوم کردن دولت چين، از جامعه جهانی خواست برای دفاع از حقوق بشر به پا خيزند.


خانم پلوسی گفت: «اگر دوستداران آزادی در چهارگوشه دنيا در برابر سرکوبی که دولت چين در چين و تبت به نمايش گذاشته سکوت اختيار کنند، ديگر بايد فاتحه حمايت از حقوق بشر را خواند.»


رييس مجلس نمايندگان آمريکا ادعای دولت چين را مبنی بر اينکه دالايی لاما عامل اصلی ناآرامی ها در لهاسا است، رد کرد.


سرکوب شورش های اخير راهبان بودايی در سه منطقه تبت، يونان و سيچوان در غرب چين با واکنش های گسترده دولتمردان و طرفداران حقوق بشر در سطح دنيا رو به رو شده است.


روسای کشورهای ژاپن، لهستان، بريتانيا، آمريکا، استراليا و تايوان از پکن خواسته اند در مواجهه با تظاهرات راهبان بودايی از خود خويشتنداری نشان دهد.


مناقشه ساکنين تبت با حکومت چين از سال ۱۹۵۰ ميلادی و همزمان با اشغال اين منطقه توسط ارتش چين آغاز شد. از سال ۱۹۵۹ ميلادی که قيام مردم تبت عليه حکومت کمونيستی چين با سرکوب شديد همراه شد، دالايی لاما به کشور هند مهاجرت کرد و دولت تبت در تبعيد را در آنجا پايه نهاد.


وی که به سنت چندصد ساله تبت، همزمان رهبری سياسی و مذهبی اين منطقه را در دست داشته، نخستين رهبر بودائيان است که به غرب سفر کرده است.


وی در سال ۱۹۸۹ ميلادی، جايزه صلح نوبل را دريافت کرد و در سال ۲۰۰۷ ميلادی نيز کنگره آمريکا نشان طلايی افتخار را به وی اهدا کرد.


XS
SM
MD
LG