لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

کریپتوم؛ وب سايتى كه «ويكى ليكس» را زير ذره بين دارد


جوليان آسانژ، مدير «ويكى ليكس» در یک کنفرانس خبری نسخه ای از روزنامه «گاردین» را نشان می دهد در آن که گزارشی از اسناد سایت وی منتشر شده است.
جوليان آسانژ، مدير «ويكى ليكس» در یک کنفرانس خبری نسخه ای از روزنامه «گاردین» را نشان می دهد در آن که گزارشی از اسناد سایت وی منتشر شده است.
آرشيتكتى هفتاد و چند ساله و خوره كامپيوتر كه خود را از نسل «سايفرپانكس» مى داند از آپارتمان خود در گوشه اى از شمال شهر نيويورك وب سايتى را با نام «كريپتوم» Cryptome اداره مى كند و وظيفه خود را نظارت بر فعاليت وب سايت افشاگر «ويكى ليكس» مى داند.

روزنامه «وال استريت ژورنال» از قول آقاى يانگ، نامى كه وی با آن معرفى مى شود، مى نويسد هدف وى نه تخريب و تحت الشعاع قرار دادن «ويكى ليكس» بلكه تقويت و مستحكم تر كردن اين وب سايت براى نبردهايى است كه پيش روى خود دارد.

آقاى يانگ مى گويد:«ويكى ليكس براى انجام وظيفه خود به نحو احسن صرفا به قدردانى و سپاسگذارى نياز ندارد بايد با حمله و انتقاد از اين وب سايت آن را سرسخت تر كرد.»

ويكى ليكس تاكنون صدها هزار مدرك محرمانه ارتش آمريكا مربوط به جنگ در عراق و افغانستان را برملا كرده كه تازه ترين مجموعه از آنها هفته پيش انتشار يافت. مواردى كه آقاى يانگ در وب سايت خود اخيرا در ارتباط با ويكى ليكس منتشر كرده است اى ميل هاى درونى دست اندركاران و مباحث مربوط به نحوه جمع آورى كمك مالى و حمايت براى آن وب سايت است.

آقاى يانگ در مطالب وب سايت خود در مورد «ويكى ليكس» از عناوين تحريك آميزى مثل «هراس ويكى ليكس» و يا «ويكى ليكس مى لرزد» استفاده كرده است.

به نوشته وال استريت ژورنال، وب سايت «كريپتوم» در ماه ژوئيه در مطلبى با عنوان «خرجى ويكى ليكس» يك اى ميل بدون امضا منتشر كرد كه در آن مدعى شد مربوط به دست اندركاران این وب سايت است و ويكى ليكس هيچ حساب و كتابى از كمك هاى مالى خود و نحوه هزينه كردن آنها منتشر نمى كند.

جوليان آسانژ، مدير «ويكى ليكس»، در واكنش به اين مطالب اى ميل مزبور و دعاى مطرح شده در آن را كذب محض توصيف كرد و هيچ توضيح بيشترى در مورد اين موضوع و يا وب سايت «كريپتوم» نداد.

يانگ به وال استريت ژورنال مى گويد كه مدارك درونى «ويكى ليكس» را از طريق نفوذ در مراسلات درونى آن وب سايت به دست مى آورد ولى در مورد صحت و سقم آن مطمئن نيست.

وى مى گويد:«هيچ راهى براى تشخيص بين يك مدرك حقيقى و جعلى وجود ندارد و من اصرارى بر اين موضوع ندارم. مردم خودشان مى توانند در اين مورد تصميم بگيرند.»

«كريپتوم» تنها وب سايتى نيست كه وب سايت افشاگر «ويكى ليكس» را زير نظر دارد. در سال هاى اخير مجموعه اى از اين وب سايت ها راه اندازى شده اند. يكى از آنها با نامى بسيار مشابه يعنى «ويكى ليك» فعاليت مى كند و كار آن تجزيه و تحليل راهكارهاى وب سايت «ويكى ليكس» و جمع آورى مقالات انتقادى در مورد آن است.

وب سايت هاى ديگر از اين دست عبارتند از «ويكى ليدز.نت» و وبلاگ « گاوكر Gawker» كه مطالب خود در مورد «ويكى ليكس» و مدير آن را روى وب سايتى به نام «ويكى ليكى ليكس» منتشر مى كند.

به نوشته وال استريت ژورنال، آقاى يانگ وب سايت «كريپتوم» را در سال ۱۹۹۶ راه اندازى كرد و از آغاز، كار آن انتشار اسناد محرمانه مثل فهرست جاسوسان بريتانيا بود. پس از حملات تروريستى يازده سپتامبر نيز آقاى يانگ مطالب وب سايت معاون رييس جمهورى وقت آمريكا، ديك چنى را منتشر مى كرد.

آقاى يانگ درست مثل جوليان آسانژ مدير «ويكى ليكس» از معتقدان به شفافيت همه جانبه است ولى در مورد زندگى خود هيچ اطلاعاتى نمى دهد. او حتى حاضر نيست محل اصلى تولد و يا سن دقيق خود را برملا كند.

آقاى يانگ در ادامه مصاحبه خود با وال استريت ژورنال مى گويد بخشى از اطلاعات خود در مورد «ويكى ليكس» و گردانندگان آن را بر اساس قانون آزادى اطلاعات در آمريكا از مراكز و ادارات دولتى درخواست و كسب مى كند.

آقاى يانگ مى گويد كه در اواسط دهه ۱۹۹۰ در جريان جنبشى كه به «سايفرپانكس» معروف شد با جوليان آسانژ مدير «ويكى ليكس» آشنا شد . اين جنبش با هدف گسترش آزادى و شفافيت در عرصه اينترنت بسیارى از هكرها و برنامه نويسان را دور خود گردآورده بود. نام اين جنبش از كلمه «سايفر» الهام گرفته كه يكى از معانى آن روش رمز نويسى است.

به گفته آقاى يانگ، مدير وب سايت «ويكى ليكس » در سال ۲۰۰۶ از وى خواست كه چهره علنى اين موسسه در آمريكا شده و آن را در آن كشور با نام خود ثبت كند. اما پس از مدتى آقاى يانگ در مورد حجم جمع آورى كمك هاى مالى با مديران «ويكى ليكس» دچار اختلاف نظر شد.

به اعتقاد وى، جمع آورى ميليون ها دلار كمك براى يك چنين وب سايت زياده روى است مگر آنكه در موارد مشكوكى هزينه شود.

در پايان اين گزارش، وال استريت ژورنال مى نويسد كه در آن زمان آقاى يانگ با ارسال يك اى ميل شديد الحن و متهم كردن «ويكى ليكس» به همكارى با دشمن رابطه خود را با آن موسسه قطع كرد.

از آن زمان وى انتشار مطالبى كه به اعتقاد او براى برملا كردن ضعف هاى «ويكى ليكس» است را ادامه مى دهد.
XS
SM
MD
LG