لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

گفت‌وگوى تلفنى مقام‌های بلندپایه فرانسه با كلوتيلد ريس در تهران


آقاى سركوزى در جريان تماس با خانم رييس «حمايت كامل» خود را از وى اعلام و اظهار اميدوارى كرده است كه وى بتواند به زودی به كشورش باز گردد.
آقاى سركوزى در جريان تماس با خانم رييس «حمايت كامل» خود را از وى اعلام و اظهار اميدوارى كرده است كه وى بتواند به زودی به كشورش باز گردد.
نيكلا سركوزى، رييس جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه با كلوتيلد ريس، شهروند فرانسوى متهم به جاسوسی و شركت در تظاهرات ضددولتى در ايران تلفنى گفت‌وگو كرد.

بر اساس بيانيه دفتر رياست جمهورى فرانسه، آقاى سركوزى در جريان تماس با خانم ريس «حمايت كامل» خود را از وى اعلام و اظهار اميدوارى كرده است كه وى بتواند به زودی به كشورش باز گردد.

از سوى ديگر، برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز تلفنى با اين شهروند فرانسوى گفت و گو كرد.

آقاى كوشنر پس از اين صحبت تلفنى با اشاره به خانم ريس گفته است: «وى ياد گرفته كه چطور با اين وضعيت كنار بيايد، روحيه خوبى دارد و تمام كاركنان سفارت فرانسه در تهران در كنارش هستند.»

وزير امور خارجه فرانسه مى گويد: «هدف ما اين است كه او هر چه سريعتر به كشورش باز گردد.»

كلوتيلد ريس، ۲۴ ساله، كه براى يك تحقيق دانشگاهى شش ماهه در اصفهان به سر مى‌برد كمى پيش از پرواز به كشورش و در پى حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى ايران بازداشت شد.

وى متهم شده است كه در تظاهرات ضد حكومتى شرکت كرده و عكس هايى از جريان اعتراض ها را براى دوستان خود فرستاده است.

وى پس از يك و ماه نيم حبس سرانجام در مردادماه با قيد وثيقه آزاد شد ولى تا زمانى كه محاكمه او به پايان برسد ناچار است در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشد.

دادگاه خانم ريس روز چهارشنبه در تهران برگزار شد و قرار است كه به زودى در محاكمه ديگرى از سوى دادگاه انقلاب حضور يابد.

مقام هاى فرانسوى در ماه هاى گذشته خشم خود را از محاكمه كلوتيلد ريس ابراز كرده و تمام اتهام هاى مطرح شده عليه وى از جمله جاسوسى و اقدام عليه امنيت ملى ايران را رد كرده اند.

پاريس همچنين تهران را متهم كرده است كه در تلاش است از اين طريق باج گيرى كرده و على وكيلى راد، قاتل شاهپور بختيار، آخرين نخست وزير ايران قبل از انقلاب بهمن ۵۷، را با كلوتيلد ريس مبادله كند.
XS
SM
MD
LG