لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

حمايت ۱+۵ از «گفت و گوى مستقيم» آمريكا با ايران


نشست قدرت های جهانی در آلمان نخستین گردهمایی آنها در باره ایران پس از روی کار آمدن دولت باراک اوباما است.
نشست قدرت های جهانی در آلمان نخستین گردهمایی آنها در باره ایران پس از روی کار آمدن دولت باراک اوباما است.
نمايندگان شش قدرت جهانى در نشست روز چهارشنبه خود در «ويسبادن» آلمان از پيشنهاد باراك اوباما براى گفت و گوى مستقيم با ايران در باره برنامه هسته اى اين كشور حمايت كردند.

نشست قدرت های جهانی در آلمان نخستین گردهمایی آنها در باره ایران پس از روی کار آمدن دولت باراک اوباما است.

در بيانيه پايانى نشست كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك، بر «تعهد مشترك (اعضا بر ادامه) راه حل ديپلماتيك كه بر پايه استراتژى دو گانه قرار دارد» در خصوص حل و فصل برنامه هسته اى ايران تاكيد شده است.

استراتژى دو گانه كه در اين بيانيه به آن اشاره شده است به معنى دنبال كردن همزمان ديپلماسى و تهديد به تحريم ايران براى وادار ساختن اين كشور به دست كشيدن از برنامه غنى سازى اورانيوم است.

كشورهاى اين گروه كه شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان است از تهران خواسته اند تا فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم كه كاربرد دو گانه نظامى و غير نظامى دارد را متوقف كند.

غرب نگران است كه تهران به دنبال سال ها پنهانكارى در فعاليت هاى اتمى خود در صدد ساخت سلاح هسته اى باشد ولى ايران اين ادعا را رد مى كند.

يك مقام اروپايى كه نخواست نامش فاش شود به خبرگزارى «رويترز» گفته است: در اين نشست از تحريم تازه تهران صحبتى به ميان نيامد و تصميم گرفته شد تا نشست بعدى پس از كامل شدن بازنگرى سياست آمريكا در قبال ايران برگزار شود.

به گفته وى، احتمال مى رود كه اين نشست در نيمه دوم ماه مارس و در لندن برگزار شود.

نشست گروه ۱+۵ يك روز پس از پرتاب «ماهواره ملى اميد» ايران برگزار شد كه موجى از نگرانى را در ميان كشورهاى غربى برانگيخت.

مقام هاى غربى روز سه شنبه در واكنش به اين اقدام ايران، توسعه فعاليت هاى موشكى اين كشور را گامى براى تهديد ديگر كشورها و سوار كردن كلاهك هسته اى بر روى موشك هاى دوربرد خود ارزيابى كردند.

اين در حالى است كه تهران پرتاب اين ماهواره را در راستاى اهداف صلح آميز عنوان كرده است.

باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا گفته است كه آماده است تا در باره برنامه اتمى ايران ديپلماسى قوى و مستقيمى را در پيش بگيرد.

واشينگتندر حال بازنگرى در سياست هاى خود در قبال ايران است و دولت اوباما طيفى از گزينه ها براى وادار كردن تهران به تغيير رفتار خود را مد نظر دارد.

سياست دولت جديد آمريكا بر انجام مذاكرات بدون قيد و شرط با تهران استوار شده و اين در حالى است كه جرج بوش هر گونه مذاكره با تهران را منوط به تعليق غنى سازى اورانيوم كرده بود.

تهران گفته است كه از هر گونه تغيير اساسى در سياست هاى آمريكا استقبال مى كند.

شوراى امنيت سازمان ملل تاكنون سه دور تحريم عليه جمهورى اسلامى ايران اعمال كرده است ولى تهران همچنان از توقف فعاليت هاى هسته اى خود امتناع مى كند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه پس از دیدار با همتایان اروپایی خود هشدار داد که سرپیچی از اجرای قطعنامه های شورای امنیت برای ایران پیامد خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG