لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

ضرب الاجل حماس به اسرائیل برای خروج از نوار غزه


پس از ۲۲ روز درگيرى در نوار غزه، اسرائيل ساعت دو بامداد روز يكشنبه به طور يكجانبه اعلام آتش بس كرد. (عکس: AFP)
پس از ۲۲ روز درگيرى در نوار غزه، اسرائيل ساعت دو بامداد روز يكشنبه به طور يكجانبه اعلام آتش بس كرد. (عکس: AFP)
به دنبال برقرارى آتش بس در نوار غزه، حماس يك هفته به اسرائيل فرصت داد تا اين منطقه را ترك كند و ايران و آمريكا نيز نسبت به اين آتش بس واكنش هاى متفاوتى نشان دادند.

پس از ۲۲ روز درگيرى در نوار غزه، اسرائيل ساعت دو بامداد روز يكشنبه به طور يكجانبه اعلام آتش بس كرد ولى گروه حماس با رد اين آتش بس به پرتاب موشك به جنوب اسرائيل ادامه داد.

ارتش اسرائيل در واكنش به اين اقدام مناطقى از نوار غزه را هدف آتشبار هلى كوپترهاى خود قرار داد. به دنبال اين واكنش، گروه حماس با اعلام آتش بس موافقت كرد ولى گفت كه اسرائيل يك هفته فرصت دارد تا تمام نيروهاى خود را از نوار غزه بيرون ببرد.

موسى ابومرزوق، معاون رييس دفتر سياسى حماس در اين زمينه گفت: «ما جنبش هاى مقاومت فلسطينى در غزه اعلام آتش بس مى كنيم و از نيروهاى دشمن مى خواهيم ظرف يك هفته از غزه خارج شوند و تمامى گذرگاه هاى مرزى براى ورود كمك هاى ضرورى و انسان دوستانه باز شود.»

اين ضرب الاجل در حالى اعلام مى شود كه اسرائيل خواهان پايان پرتاب موشك از سوى حماس به خاك اين كشور و جلوگيرى از قاچاق سلاح و مهمات از مرز مصر به نوار غزه است. اسرائيل خواهان استقرار يك نيروى بين المللى در گذرگاه مرزى رفح است ولى حماس با اين درخواست مخالفت كرده است.

در همين حال، آتش بس در غزه با واكنش هاى مختلفى در جهان روبرو شده است. كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در اين زمينه گفت: «هدف برقرارى آتش بس مورد احترام و پايدار است كه ثبات و وضعيت عادى را براى نوار غزه به ارمغان مى آورد.»

وى از تلاش هاى مصر براى پايدار ماندن آتش بس حمايت كرد و تاسف عميق خود را از «رنج فلسطينى هاى بيگناه» ابراز كرد.

از سوی دیگر، ایران آتش بس در نوار غزه را کافی ندانست و خواستار خروج ارتش اسرائیل از این منطقه شد.

منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران در اين زمينه اظهار داشت: «صرف توقف حملات هوايى، دريايى و زمينى بدون خروج نيروها از مواضع اشغال شده براى متوقف شدن درگيرى ها كفايت نمى كند و ضرورى است نيروهاى اين رژيم از مناطق اشغالى غزه خارج شوند.»

آقاى متكى و بسيارى از جريان هاى سياسى درون نظام جمهورى اسلامى پذيرش آتش بس از سوى اسرائيل را نشانه شكست اسرائيل در جنگ ۲۲ روزه دانستند.

در جريان اين جنگ بيش از يك هزار و ۲۰۰ فلسطينى كشته و پنج هزار نفر نيز در نوار غزه زخمى شدند.

تلفات اسرائيل در اين جنگ ۱۳ نفر گزارش شده است كه سه نفر از آنها غير نظامى هستند. همچنين بسيارى از زير ساخت هاى گروه حماس و تاسيسات زير بنايى در نوار غزه طى اين درگيرى ها نابود شد.

بان كى مون، دبير كل سازمان ملل نيز در اظهار نظرى با استقبال از آتش بس يكجانبه اسرائيل در نوار غزه گفت: اين اقدام بايد گام اوليه براى عقب نشينى كامل نيروهاى اسرائيلى از غزه باشد.

وى از گروه حماس نيز خواست تا پرتاب موشك به جنوب اسرائيل را متوقف كنند.

در واكنش هاى ديگر، تركيه خواستار گفت و گوى جامعه جهانى با حماس شد و از رهبران جهان به دليل ناديده گرفتن اين گروه در جريان صلح انتقاد كرد.

پاپ بنديكت شانزدهم نيز در يكى از قوى ترين واكنش هاى خود خشونت در نوار غزه را كه به گفته او موجب كشته شدن صدها «بيگناه» شده است محكوم كرد و از مردم جهان خواست تا براى صلح در نوار غزه دعا كنند.

در حال حاضر، رهبران اروپايى و دبير كل سازمان ملل در شرم الشيخ مصر به سر مى برند تا در اجلاسى كه به ابتكار رييس جمهورى اين كشور برگزار شده است تا براى تحكيم آتش بس به مذاكره بپردازند.
XS
SM
MD
LG