لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

كشته شدن نيروهاى پلیس ايران در مرز پاکستان


حمله به وانت تدارکات نیروی انتظامی ایران در مرز میرجاوه صورت گرفته است.
حمله به وانت تدارکات نیروی انتظامی ایران در مرز میرجاوه صورت گرفته است.
ايران اعلام كرد كه در حمله «اشرار» به يك وانت تداركات براى پاسگاه هاى مرزى با پاكستان در استان سيستان و بلوچستان چند مامور پليس كشته شده اند.

خبرگزارى هاى ايران روز دوشنبه به نقل از يك مقام نيروى انتظامى گزارش دادند كه «يك وانت در مرز مير جاوه كه براى پاسگاه هاى مرزى تداركات حمل مى كرد از سوى گروهى اشرار مورد كمين قرار گرفت كه در جريان اين حمله چند تن از همكاران ما به شهادت رسيدند.»

اين مقام پليس ايران كه تنها با اسم «نكوهى» معرفى شده است به تعداد افراد كشته شده در اين حمله اشاره نكرد.

وى افزود: «اين اشرار از طريق مرز پاكستان وارد حريم مرزى كشورمان شده و پس از انجام عمليات خرابكارى در كشور عصر ديروز مجددا به پاكستان گريخته اند.»

نيروهاى مرزى ايران بارها با قاچاقچيان مواد مخدر، شورشيان سنى مذهب و افرادى كه از آنها به عنوان «اشرار» نام مى برد درگير شده اند كه در جريان آن دهها نفر از طرفين به قتل رسيده اند.

گروه «جندالله» به رهبرى عبدالمالك ريگى در خردادماه گذشته با حمله به يك پاسگاه مرزى در استان سيستان و بلوچستان ۱۶ سرباز نيروى انتظامى را به گروگان گرفت و آنها را به محل نامعلومى در خاك پاكستان منتقل كرد.

جندالله كه از سوى ايران به عنوان گروهى تروريستى معرفى شده است در ازاى آزادى اين سربازان، خواستار رهايى ۲۰۰ همقطار خود از جمله عبدالحميد ريگى، برادر رهبر اين گروه شد كه در زندان هاى ايران به سر مى برند.

مقام هاى وزارت كشور ايران اين درخواست را رد كردند و بارها از مقام هاى پاكستانى خواستند تا ضمن برخورد با گروگانگيران، زمينه آزادى سريع سربازان ايرانى را فراهم كند.

  • «متاسفانه مرز پاكستان به حيات خلوت اشرار و قاچاقچيان تبديل شده است و اشرار و گروهك هاى تروريستى از جمله عبدالمالك ريگى از طريق مرز پاكستان به راحتى مى توانند وارد كشور شده و اقدامات خرابكارانه خود را عملى كنند.»
یک مقام نیروی انتظامی
به دنبال رد درخواست جندالله از سوى ايران و واكنش نشان ندادن نيروهاى امنيتى پاكستان، گروه ياد شده تمام ۱۶ سرباز نيروى انتظامى را به قتل رساند.

انتقاد از پاكستان

جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه پاكستان به پايگاهى براى شورشيان و اشرار در آمده است و نيروهاى امنيتى اين كشور براى دستگيرى مهاجمان به پاسگاه هاى و نيروهاى پليس ايران همكارى لازم را ندارند.

نكوهى، مقام نيروى انتظامى در اين زمينه گفته است: «متاسفانه مرز پاكستان به حيات خلوت اشرار و قاچاقچيان تبديل شده است و اشرار و گروهك هاى تروريستى از جمله عبدالمالك ريگى از طريق مرز پاكستان به راحتى مى توانند وارد كشور شده و اقدامات خرابكارانه خود را عملى كنند.»

اشاره اين مقام پليس به نام رهبر جندالله اين گمان را تقويت مى كند كه ايران اين گروه را در حمله روز يكشنبه به نيروهاى امنيتى خود مقصر اصلى مى داند. گروه جندالله در اين زمينه هنوز واكنشى نشان نداده است.

اين مقام گفته است: «نيروى انتظامى آماده است تا در صورت ناتوانى پليس پاكستان اقدامات لازم براى مقابله با اشرار در خاك پاكستان را براى قلع و قمع اشرار، قاچاقچيان و باندهاى بين المللى آغاز كند.»

وزير اطلاعات ايران پيشتر گفته بود كه پاكستان در مورد گروگانگيرى سربازان ايرانى قول همكارى داده بود ولى همراهى لازم را انجام نداد.

گروه جندالله كه به گفته مقام هاى جمهورى اسلامى، «احتمالا با گروه القاعده در ارتباط است» مدعى شده كه براى رفع تبعيض قومى و مذهبى در استان سيستان و بلوچستان مبارزه مى كند.
XS
SM
MD
LG