لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

حسینی: نمایش گروگان های ايرانی در تلویزیون اخلاقی نبود


آقای حسینی می گوید که ايران برای بررسی موضوع سربازان ربوده شده، هيئتی را به پاکستان اعزام خواهد کرد.(عکس: EPA)
آقای حسینی می گوید که ايران برای بررسی موضوع سربازان ربوده شده، هيئتی را به پاکستان اعزام خواهد کرد.(عکس: EPA)

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد: ايران برای بررسی موضوع سربازان ربوده شده ايرانی توسط گروه جندالله، هيئتی را به پاکستان اعزام خواهد کرد.


محمد علی حسينی، روز دوشنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت:«اخبار موثقی درباره شهادت آن دو مامور دريافت نکرده ايم. آنچه شبکه العربيه نشان داد، بر خلاف تعهدات اخلاقی و حرفه ای اين شبکه صورت گرفت.»


تلويزيون العربيه، مستقر در دبی روز جمعه با نمايش فيلمی منسوب به گروه جندالله، از کشته شدن دو گروگان ايرانی خبر داد. در آن فيلم افرادی، دست بسته با لباس هايی مشابه يونيفورم نيروی انتظامی و ارتش ايران بر زمين نشسته و در اسارت چند مرد مسلح با صورت های پوشيده هستند.


تلويزيون العربيه اعلام کرد: تصاويری از کشته شدن دو سرباز را هم در اختيار دارد که به دلايل حرفه ای آنها را به نمايش نگذاشته است.


۱۶ سربازايرانی دو روز قبل از تحويل برادر عبدالمالک ريگی توسط پاکستان به ايران از پاسگاه مرزی سراوان ربوده شدند.


حسينی در اين مورد گفت: «هماهنگی و همکاری نزديکی بين ايران و پاکستان وجود دارد و پاکستان در خصوص اشراری که تابعيت ايرانی داشته باشند، همکاری خوبی داشته است.»


روز شنبه نيز سخنگوی قوه قضاييه ايران اعلام کرد:«برادر عبدالمالک ريگی به ايران تحويل داده شده و در آستانه محاکمه قرار دارد.»


  • «هماهنگی و همکاری نزديکی بين ايران و پاکستان وجود دارد و پاکستان در خصوص اشراری که تابعيت ايرانی داشته باشند، همکاری خوبی داشته است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

گروه جندالله، از سال ۱۳۸۴ تا کنون در استان های سيستان و بلوچستان و کرمان واقع در جنوب شرقی و مرکز ايران، دست به چندین مورد عمليات زده است. اين گروه هدف خود را «دفاع از حقوق مردم سنی مذهب بلوچستان» اعلام کرده است ولی جمهوری اسلامی اقدامات اين گروه را تروريستی می داند.


ساعتی پس از ربوده شدن ماموران نيروی انتظامی ايران و تحويل عبدالمالک ريگی، گروه جند الله مسئوليت اين گروگان گيری را پذيرفت و اعلام کرد که حاضر است در برابر آزادی ۲۰۰ عضو این گروه از زندان های ايران، گروگان ها را آزاد کند و گرنه آنان را خواهند کشت.


عباس محتاج، معاون امنيتی وزارت کشور ايران، روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه، خبر دريافت اين درخواست را تاييد کرد و گفت: «آنها درخواست هایشان را طی بيانيه ای اعلام کرده اند که از جمله آن آزادی مجرمينی است که به حکم دادگاه، زندان رفته اند و قطعا ما نمی توانيم درخواست های غير قانونی را اجابت کنيم.»


سخنگوی گروه موسوم به جندالله که خود را «عبدالرئوف» معرفی کرده است، در گفت و گوی تلفنی با شبکه العربيه گفته است: «بعد از اعدام دو مرد سنی توسط حکومت ايران، آنها دو سرباز به گروگان گرفته شده را به قتل رسانده اند.»


به گفته وی، «گروه جند الله تا هفتم تير ماه به ايران فرصت داده است تا پنج يا شش روحانی سنی را که در زندان های ايران هستند، آزاد کند.»


ايران ۲۳ فروردين ماه گذشته دو روحانی اهل سنت را که برخی منابع غير رسمی آنان را نزديک به گروه جندالله خوانده بودند، اعدام کرد.


XS
SM
MD
LG