لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

ایران درخواست آزادی زندانیان «جندالله» را رد کرد


تصویری از اعضای گروه جندالله که از سوی ایران به اعمال تروریستی متهم شده است.(عکس: فارس)
تصویری از اعضای گروه جندالله که از سوی ایران به اعمال تروریستی متهم شده است.(عکس: فارس)

چند روز پس از تهدید گروه «جندالله» به کشتن گروگان های ایرانی خود، وزارت کشور جمهوری اسلامی درخواست این گروه برای آزادی زندانيان اش را رد کرد.


عباس محتاج، معاون امنيتی وزارت کشور به خبرنگاران گفته است: «پاسخ ما به ريگی مثبت نبوده و در روزهای گذشته دو گروه از اشرار که با ريگی همکاری داشتند را دستگير کرده ايم.»


وی همچنين از اختصاص ۱۰۰ ميليارد تومان بودجه برای انسداد مرزهای شرقی کشور خبر داد.

گروه موسوم به «جندالله» به رهبری عبدالمالک ريگی، در آخرين اقدام خود با حمله به يک پاسگاه انتظامی در بخش سراوان در استان سيستان و بلوچستان، ۱۶ مامور انتظامی ايران را به گروگان گرفتند.


این گروه که با عنوان«جنبش مقاومت» نیز فعالیت می کند، در اطلاعيه ای که در وبلاگ خود منتشر کرده است به دولت ايران دو هفته مهلت داده تا تمام زندانيان سياسی را که به اتهام همکاری با اين جنبش در بازداشت به سر می برند آزاد نمايد.


اين گروه تهديد کرده است در صورت اجرا نشدن درخواستش دو تن از گروگان ها را به قتل خواهد رساند.


پس از حمله گروه جندالله به پاسگاه مرزی سراوان، ايران از پاکستان درخواست کمک کرد. تهران معتقد است که ماموران امنیتی به گروگان گرفته شده به اين کشور منتقل شده اند.


  • «پاسخ ما به ريگی مثبت نبوده و در روزهای گذشته دو گروه از اشرار که با ريگی همکاری داشتند را دستگير کرده ايم.»
معاون امنیتی وزارت کشور ایران

معاون امنيتی وزارت کشور گفت: «کشور پاکستان همکاری خوبی با ما داشته است و ما انتظار نداريم که پاکستان در عمليات های گروگانگيری با اشرار همکاری کند.»


تحويل برادر رهبر جندالله به ايران


در همين حال، صبح روز شنبه دولت پاکستان عبدالحميد ريگی برادر عبدالمالک ريگی را پس از حدود يک سال بازداشت به ايران تحويل داد.


گزارش خبرگزاری های ایران حاکی است: عبدالحميد ريگی که در زندان کويته مرکز ايالت بلوچستان پاکستان در بازداشت به سر می برد بامداد شنبه با هواپيمای اختصاصی به تهران منتقل شد.


عبدالحميد ريگی مسئول حادثه تاسوکی شناخته می شود که در آن دست کم ۲۱ نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و يکی از روحانيون دفتر نماينده ولی فقيه در استان سيستان و بلوچستان جان باختند.


گروه جندالله به سرپرستی عبدالمالک ريگی که در مناطق بلوچ نشين جنوب شرق ايران و اطراف آن فعاليت می کند تاکنون مسئوليت چندين مورد آدم ربايی و حمله مسلحانه به نيروهای نظامی و انتظامی و مقامات محلی ايرانی را به عهده گرفته است.


گروه جندالله هدف خود را «احقاق حقوق قومی و مذهبی اقليت بلوچ» در ايران اعلام کرده که عموماً سنی مذهب هستند. اما مقام های ايرانی اين گروه را «تروريستی و مورد حمايت آمريکا» می دانند.


مرز ايران و پاکستان از گذرگاه های عمده قاچاق مواد مخدر به شمار می رود و در سال های اخیر شاهد نا امنی در شهرها و مناطق همجوار با آن بوده است.


XS
SM
MD
LG