لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

ایران دخالت در انفجارهای بغداد را رد کرد


محمد علی حسینی مقامات آمریکایی را به ضد و نقیض گویی متهم کرده است.
محمد علی حسینی مقامات آمریکایی را به ضد و نقیض گویی متهم کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه اتهام دخالت در انفجارهای بغداد را رد کرد و مقامات آمريکايی را به ضد و نقضی گويی متهم کرد.


محمد علی حسينی به خبرنگاران در تهران گفته است که « در حالی که طی روزهای اخير برخی مسئولان آمريکايی از نقش مثبت جمهوری اسلامی ايران در عراق سخن گفته اند، شاهديم که با وقوع چند انفجار چنين مواضعی هم ابراز می شود.»


وی افزود: « به نظر می رسد مجموعه اين اظهارات و مواضع حرکاتی برای تکميل کردن فضای سياسی و تبليغاتی در واکنش به ناآرامی های عراق از سوی آمريکايی ها باشد.»


ارتش آمريکا در عراق روز شنبه، شبه نظاميان شيعه هوادار ايران را متهم کرد که در بمبگذاری روز جمعه در بازار فروش حيوانات بغداد، دست داشته است.


گريگوری اسميت، سخنگوی ارتش آمريکا گفت: «من نمی گويم که ايران فرمان بمبگذاری بازار فروش حيوانات را صادر کرده است، ولی اين حمله اثر انگشت شبه نظاميانی را دارد که در ايران آموزش ديده اند.»


به گفته مقامات بيمارستانی و پليس عراق بر اثر اين انفجار دستکم ۱۵ نفر کشته و ۵۶ نفر ديگر زخمی شدند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آمريکا خواست تا برای تامين ثبات و امنيت عراق به صورت جدی تر برخورد کند و افزود: «در اين روند همانگونه که شاهد بوده ايم هر گاه مسائل امنيتی و اداره عراق به دولتمردان آن کشور سپرده شده شرايط بهتری به وجود آمده و به اعتقاد ما اين موضوع بايد بيش از پيش تقويت شود.»


مقامات آمريکايی بارها ايران را متهم به حمايت از شورشيان عراق کرده ولی دولت تهران همواره اين اتهامات را رد کرده است. ايران حمايت از دولت عراق و ايجاد ثبات در اين کشور را هدف خود خوانده است.


اظهارات روز شنبه سخنگوی ارتش آمريکا در حالی بيان می شود که در چند هفته اخير، برخی مقام های ارتش آمريکا نظراتی که از سوی ناظران، مثبت ارزيابی می شد، درباره نفوذ ايران در عراق بيان کرده اند.


در آخرين اظهار نظر، روز چهارشنبه هفته گذشته فرمانده ارشد ارتش آمريکا در منطقه جنوب شرقی بغداد که به مرز ايران منتهی می شود، گفت که نيروهای نظامی آمريکا منتظرند ببينند که آيا ايران به تعهد خود مبنی بر توقف ارسال سلاح به عراق عمل خواهد کرد يا نه.


بررسی درخواست مذاکره


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بخشی ديگر از گفت وگوی خبری خود به مذاکرات آتی ميان ايران و آمريکا اشاره کرده و گفت که « در حال بررسی موضوع هستيم و زمان انجام اين گفتگوها را هر گاه مشخص شود اعلام خواهيم کرد.»


جمهوری اسلامی ايران می گويد که ايالات متحده آمريکا اخيرا از طريق سفارت سوئيس درخواست برگزاری دور تازه ای از مذاکرات ميان سفرای دو کشور در عراق را مطرح کرده است.


دو کشور تاکنون دو دور مذاکره در سطح سفیران یکدیگر در بغداد و یک دور گفت وگو نیز در سطح کارشناسان در تابستان سال جاری برگزار کردند ولی نتيجه خاصی از اين نشست ها بدست نيامد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در سخنان خود همچنين به ديدار خانواده های پنج ايرانی بازداشتی با آنها اشاره کرد و از ارتش آمريکا خواست تا هرچه زودتر اين افراد را به گفته او، « مامورين کنسولی» هستند، را آزاد کند.


XS
SM
MD
LG