لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

آمریکا هواداران ایران را مسئول بمبگذاری بغداد دانست


اسمیت: «این حمله اثر انگشت شبه نظامیانی را دارد که در ایران آموزش دیده اند.»
اسمیت: «این حمله اثر انگشت شبه نظامیانی را دارد که در ایران آموزش دیده اند.»

مقامات آمريکايی روز شنبه، شبه نظاميان شيعه هوادار ايران را متهم کردند که در بمبگذاری روز جمعه در بازار فروش حيوانات بغداد که ۱۵ کشته برجای گذاشت، دست داشته اند.


گريگوری اسميت، سخنگوی ارتش آمريکا گفت: «من نمی گويم که ايران فرمان بمبگذاری بازار فروش حيوانات را صادر کرده است، ولی اين حمله اثر انگشت شبه نظاميانی را دارد که در ايران آموزش ديده اند.»


بازار «الغزال» در بغداد محلی پر رفت و آمد است و اخيرا پس از افزايش تدابير امنيتی، خريداران بيشتری به اين بازار رجوع می کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بمب در يک جعبه کوچک که معمولا از آن برای نگهداری پرندگان استفاده می شود جاسازی شده بود.

به گفته مقامات بيمارستان و پليس عراق بر اثر اين انفجار دستکم ۱۵ نفر کشته و ۵۶ نفر ديگر زخمی شدند.


سخنگوی ارتش آمريکا در يک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اعلام کرد که اين انفجار «اثر انگشت» يک گروه به اصطلاح «ويژه» را از خود بر جای گذاشته است.


«گروه ويژه» اصطلاحی است که اخيرا مقامات نظامی آمريکايی برای توصيف شبه نظاميان شيعه ای به کار می برند که از گروه مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه ، جدا شده و مورد حمايت ايران هستند.


  • «من نمی گويم که ايران فرمان بمبگذاری بازار فروش حيوانات را صادر کرده است، ولی اين حمله اثر انگشت شبه نظاميانی را دارد که در ايران آموزش ديده اند.»
سخنگوی ارتش آمریکا

مقتدی صدر از ماه اوت گذشته از شبه نظاميان هوادار خود خواست تا عمليات نظامی را متوقف کنند.


گريگوری اسميت افزود که اين شبه نظاميان افراطی بر اين باورند که عراقی ها، گروه القاعده را مسئول چنين حملاتی دانسته و آنها می توانند از اين موضوع به عنوان پوشش بهره ببرند.


سخنگوی نظامی آمريکا گفت که چهار نفر از شبه نظاميان افراطی که مظنون به شرکت در اين بمبگذاری هستند دستگير شده اند.


گريگوری اسميت در مورد دو حمله انتحاری در روز جمعه گذشته در موصل که منجر به کشته شدن ۲۱ نفر شد گفت گروه القاعده مسئول اين دو حمله بوده است.

مقامات آمريکايی بارها ايران را متهم به حمايت از شورشيان عراق کرده ولی دولت تهران همواره اين اتهامات را رد کرده است. ايران حمايت از دولت عراق و ايجاد ثبات در اين کشور را هدف خود خوانده است.


در انتظار همکاری ايران


اظهارات روز شنبه سخنگوی ارتش آمريکا در حالی بيان می شود که در چند هفته اخير، برخی مقام های ارتش آمريکا نظراتی که از سوی ناظران، مثبت ارزيابی می شد، درباره نفوذ ايران در عراق بيان کرده اند.


در آخرين اظهار نظر، روز چهارشنبه هفته گذشته فرمانده ارشد ارتش آمريکا در منطقه جنوب شرقی بغداد که به مرز ايران منتهی می شود، گفت که نيروهای نظامی آمريکا منتظرند ببينند که آيا ايران به تعهد خود مبنی بر توقف ارسال سلاح به عراق عمل خواهد کرد يا نه.


ژنرال ريک لينچ که فرماندهی لشکر پياده سوم ارتش آمريکا را به عهده دارد اعلام کرد که تعداد حمله ها در منطقه ای که و در آن مسئوليت دارد، شامل بمب های ضد زره پوش که در کنار جاده ها منفجر می شوند، به شکل قابل توجهی کاهش يافته اند.


نيروهای نظامی آمريکايی می گويند که بمب های قدرتمندی که کنار جاده ها کار گذاشته می شوند و توانايی ضربه زدن به زره پوش های آمريکايی را دارند، از سوی ايران در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می گيرد. اين اتهام از سوی تهران تکذيب شده است.


پيش از ژنرال لينچ، ژنرال جيمز سيمونز، معاون فرمانده نيروهای چند مليتی در عراق هم با اشاره به کاهش انفجارهای مرگبار در عراق، همکاری ايران و تلاش اين کشور برای ايجاد ثبات در عراق را تحسين کرده بود.

وی گفته بود که به نظر می رسد ايران، فرستادن سلاح به عراق را متوقف کرده است و به اين ترتيب تعداد انفجارهای مرگبار کنار جاده ای که باعث مرگ سربازان آمريکايی می شود، تا ۵۰ درصد کاهش يافته اند.


XS
SM
MD
LG