لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

درخواست ۸۳ ميليارد دلار بودجه براى عمليات آمريكا در عراق و افغانستان


باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، در صدد است تا ۸۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بودجه براى عمليات نظامى در عراق و افغانستان اختصاص دهد.

بر اساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، درخواست تازه آقاى اوباما هزينه دو جنگ عراق و افغانستان از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به این سو را به بيش از يك تريليون دلار افزايش خواهد داد.

قرار است اين بودجه اضافى مورد تقاضاى رييس جمهور آمريكا صرف هزينه هاى عملياتى ارتش اين كشور در ماه هاى آينده شود.

تام گوين، سخنگوى اداره بودجه روز پنجشنبه اعلام كرد، قرار است كاخ سفيد درخواستى رسمى را به كنگره ارسال كند.

باراك اوباما در زمان كانديداتورى اش براى انتخابات رياست جمهورى آمريكا از منتقدان سر سخت جنگ عراق به شمار مى رفت كه اين موضع وى سبب شهرت و قطعى شدن نامزدى او از سوى حزب دمكرات شد.

پس از اينكه جرج بوش، رييس جمهور آمريكا در سال ۲۰۰۷ كنگره را وادار كرد تا جدول زمان بندى خروج ارتش اين كشور از عراق را از يك لايحه ۹۹ ميليارد دلارى حذف كند، باراك اوباما كه سناتور ايالت ايلينويز بود با دو مورد تزريق پول براى جنگ مخالفت كرد.

وى از يك لايحه مربوط به جنگ در سال گذشته حمايت كرد كه در آن ۲۵ ميليارد دلار نيز براى برنامه هاى داخلى گنجانده شده بود. آقاى اوباما همچنين در سال ۲۰۰۶ و قبل از اعلام نامزدى خود براى انتخابات به پرداخت اعتبار براى جنگ راى داده بود.

در لايحه جديد دولت اوباما، مبلغ ۷۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار براى امور نظامى و هفت ميليارد دلار ديگر براى كمك هاى خارجى پيش بينى شده است.

پاكستان كه از متحدان كليدى آمريكا در جنگ عليه القاعده به شمار مى رود قرار است يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار كمك دريافت كند.

اين لايحه همچنين به باراك اوباما كمك خواهد كرد تا برنامه خود را براى تقويت نيروهاى آمريكايى در افغانستان به مرحله اجرا در آورد.

كاخ سفيد خواهان آن است اين لايحه تا «روز يادبود»، يعنى ۲۵ ماه مه، براى امضاى باراك اوباما ارسال شود.

رييس جمهور آمريكا در ماه فوريه برنامه خود را براى عقب نشينى نيروهاى اين كشور از عراق ظرف ۱۹ ماه اعلام كرد كه بر اساس آن بايد تمام سربازان آمريكايى تا پايان سال ۲۰۱۰ خاك عراق را ترك كنند.
XS
SM
MD
LG