لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

اوباما: ارتش آمريكا در موعد مقرر از عراق عقب نشينى مى كند


باراك اوباما در جريان سفر خود به عراق در جمع نظاميان آمريكايى حاضر شد و در سخنانى كه مورد تشويق آنها قرار گرفت، فرصت ۱۸ ماهه آينده را براى عراق «حساس» دانست.
باراك اوباما در جريان سفر خود به عراق در جمع نظاميان آمريكايى حاضر شد و در سخنانى كه مورد تشويق آنها قرار گرفت، فرصت ۱۸ ماهه آينده را براى عراق «حساس» دانست.
باراك اوباما در جريان سفر غير منتظره خود به بغداد به نخست وزير عراق گفته است آمريكا در موعد برنامه ريزى شده نيروهاى خود را از اين كشور خارج مى كند.

بر اساس اظهارات سخنگوى نورى المالكى، نخست وزير عراق، آقاى اوباما روز سه شنبه در ديدار از بغداد بر تعهد آمريكا مبنى بر خروج نيروهاى نظامى اين كشور در زمان اعلام شده از عراق تاكيد كرد.

به گفته ياسين مجيد، در ديدار رهبران دو كشور مسائل امنيتى نيز مورد بحث قرار گرفت و از سوى آنها «مثبت» ارزيابى شد.

جو بايدن، معاون رييس جمهورى آمريكا، نيز روز سه شنبه به شبكه تلويزيونى سى ان ان گفت كه آمريكا به تعهد زمانى خود براى خروج نيروهايش از عراق پايبند است.

دولت جديد واشينگتن اعلام كرده است عمده نيروهاى رزمى اين كشور را ظرف ۱۸ ماه از عراق خارج مى كند.

روند خروج ارتش آمريكا تا روز ۳۱ ماه اوت سال ۲۰۱۰ تكميل خواهد شد و در اين فاصله فرصت كافى براى آموزش نيروهاى عراقى به منظور كنترل امنيت اين كشور فراهم خواهد شد.

با اين حال ۵۰ هزار نيروى آمريكایی در عراق باقى خواهند ماند تا وظايف خود عليه فعاليت هاى تروريستى را انجام دهند.

جو بايدن، معاون رييس جمهورى آمريكا، روز سه شنبه به شبكه تلويزيونى سى ان ان گفت كه آمريكا به تعهد زمانى خود براى خروج نيروهايش از عراق پايبند است.
آمريكا در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار نيروى نظامى در عراق دارد.

كنترل امنيت توسط عراقى ها

باراك اوباما در جريان سفر خود به عراق در جمع نظاميان آمريكايى حاضر شد و در سخنانى كه مورد تشويق آنها قرار گرفت، فرصت ۱۸ ماهه آينده را براى عراق «حساس» دانست.

وى گفت: در اين دوره زمانى كه نيروهاى آمريكاىى از عراق خارج مى شوند عراقى ها بايد «مسووليت كشورشان» را به عهده گيرند.

رييس جمهور آمريكا افزود: «شما به عراق اين فرصت را داديد كه به عنوان يك كشور دمكرات روى پاى خودش بايستد و اين يك دستاورد فوق العاده است.»

آقاى اوباما همچنين از تمام گروه هاى عراقى خواست تا به دولت و نيروهاى امنيتى اين كشور بپيوندند.

كاخ سفيد اعلام كرد: ژنرال ريموند اديرنو، فرمانده نيروهاى آمريكایی مستقر در عراق به باراك اوباما گفته است حتى با وجود بمبگذارى هایی كه اين هفته در عراق روى داد ميزان خشونت ها در اين كشور، از زمان آغاز جنگ تاكنون به پايين ترين حد رسيده است.

سفر روز سه شنبه باراك اوباما سومين ديدار وى از عراق و نخستين سفر او به اين كشور از زمان در دست گرفتن پست رياست جمهورى در آمريكا است.

كاخ سفيد آمريكا به دليل مسائل امنيتى انجام اين سفر و همچنين جزئيات برنامه هاى آقاى اوباما در عراق را منتشر نكرد.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، سفر آقاى اوباما به بغداد ساعاتى پس از آن انجام شد كه يك ماشين بمبگذارى شده در منطقه اى شيعه نشين در پايتخت منفجر شد و خشونت هاى مرگبار اين كشور را ياد آور شد.

در جريان شش سال جنگ در عراق تا كنون چهار هزار و ۲۶۶ نيروى ارتش آمريكا جان خود را از دست داده اند.

ديدار باراك اوباما از عراق آخرين مرحله سفر هشت روزه او به اروپا براى شركت در نشست اقتصادى لندن، گردهماىى رهبران ناتو در آلمان و فرانسه و همچنين ديدار دو روزه از تركيه است.

اين نخستين سفر عمده خارجى آقاى اوباما در مقام رياست جمهورى آمريكا است و بر اساس گزارشى كه خبرگزارى رويترز منتشر كرده است از سوى تحليلگران بسيار «موفقيت آميز» توصيف شده است.

بر اساس اين گزارش، استقبال از باراك اوباما و اظهارات او نشانه اى براى جهان است مبنى بر اينكه رهيافت آمريكا در دوره رياست جمهورى او متفاوت از جرج بوش، رييس جمهورى سابق، خواهد بود.
XS
SM
MD
LG