لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

«منصور اسانلو نیازمند مراقبت های پزشکی است»


منصور اسانلو در سال ۱۳۸۵ به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملى پنج سال زندان محكوم شد.
منصور اسانلو در سال ۱۳۸۵ به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملى پنج سال زندان محكوم شد.

وكلاى مدافع منصور اسانلو در نامه اى به معاون و سخنگوى قوه قضاييه جمهورى اسلامى ايران، از نقض قوانين و حقوق شهروندى در مورد موكل زندانى خود انتقاد كردند.


رييس زندانى هيئت مديره سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوس رانى تهران و حومه در سال ۱۳۸۵ به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملى پنج سال زندان محكوم شد.


اين اتهامات به طور معمول از سوى مقام هاى امنيتى و قضايى جمهورى اسلامى ايران عليه فعالان اجتماعى و سياسى وارد مى شود.


آقاى اسانلو در شرايطى كه در انتظار اعلام راى تجديد نظر در حكم پنج سال زندان خود بود، در ۱۹ تير ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد.


به گفته وكلاى مدافع آقاى اسانلو، وى در هنگام دستگيرى « مورد ضرب و شتم بازداشت كنندگان خود قرار گرفت.»


يوسف مولايى و پرويز خورشيد در نامه ای به عليرضا جمشيدى اشاره كرده اند كه «تقاضاى موكل شان مبنى بر شكايت از مامورين مذكور و اعزام به پزشك قانونى هرگز جامه عمل نپوشيد» و افزودند: « در طول مدت حبس، مشكلات و تشريفات مربوط به صدور مجوز ملاقات با وكلا، عملا به مانعى براى ملاقات با منصور اسانلو تبديل شده است. به طورى كه در طول ١٦ ماه حبس او، فقط دو بار امكان ملاقات با وكلا فراهم شده و از زمان انتقال وى به بازداشتگاه رجايى شهر، هيچ ملاقاتى بين وكلاى آقاى اسانلو در زندان رجايى شهر صورت نگرفته است.»


آنها در نامه خود همچنين نوشته اند: «منصور اسانلو به علت ناراحتى قلبى و عمل چشم، نيازمند مراقبت هاى پزشكى و اعزام به موقع به مراكز درمانى است.»


وكلاى مدافع منصور اسانلو در نامه خود خواستار آن شده اند كه موارد نقض حقوق موكل شان مورد بررسى و رسيدگى قرار گيرد، امكان دسترسى او به مراكز درمانى حسب مقررات فراهم شود، بازگشت مجدد وى به زندان اوين مورد توجه قرار گيرد و همانند زندانيان ديگر از مرخصى مقرر در آيين نامه سازمان زندان ها برخوردار شود.

پيشتر نيز پروانه اسانلو، همسر اين فعال كارگر زندانى به «راديو فردا» گفته بود كه همسرش نيازمند مراقبت هاى بهتر و بيشتر پزشكى است، اما معاون دادستان تهران، حتى توصيه هاى پزشكان زندان رجايى شهر را ناديده مى گيرد.


در نامه يوسف مولايى و پرويز خورشيد، به نقل از مادر رييس زندانى هيئت مديره سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوس رانى تهران و حومه كه در روز ۳۱ شهريور موفق به ملاقات با وى شد، آمده است: «جاى بخيه هاى چشم منصور اسانلو به خاطر تاخير در اعزام به بيمارستان عفونت كرده است. همچنين ناراحتى قلبى وى به لحاظ عدم اعزام به مراكز درمانى شدت گرفته و چشم او به خاطر عدم دسترسى به موقع پزشك آسيب ديده و فضاى آلوده زندان، سلامتى وى را به خطر انداخته است.»


در نامه به عليرضا جمشيدى نوشته شده است: «در رفتار با منصور اسانلو، مقررات قانون اساسى، آيين دادرسى وحقوق شهروندى معطوف به احترام به شان و منزلت انسان و ممنوعيت هتك حرمت و كرامت زندانى رعايت نشده است.»


منصور اسانلو چند ماه پيش در نامه اى به سازمان هاى حقوق بشرى و اتحاديه هاى كارگرى از شكنجه و بدرفتارى با خود خبر داد.


از زمان انتشار اين نامه، مقام هاى جمهورى اسلامى آن را تكذيب نكرده اند.


وكلاى مدافع منصور اسانلو در پايان نامه خود خواستار آن شده اند كه موارد نقض حقوق موكل شان مورد بررسى و رسيدگى قرار گيرد، امكان دسترسى او به مراكز درمانى حسب مقررات فراهم شود، بازگشت مجدد وى به زندان اوين مورد توجه قرار گيرد و همانند زندانيان ديگر از مرخصى مقرر در آيين نامه سازمان زندان ها برخوردار شود.






XS
SM
MD
LG