لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

کشف بزرگترین ستاره شناخته شده در مجموعه کهکشان ها


يك تيم بين المللى ستاره شناسان در رصد خانه اروپايى واقع در بيابان «آكاتاما» شيلى روز چهارشنبه اعلام كرد كه موفق به كشف بزرگترين ستاره موجود در مجموعه كهكشان ها شده است.

اين ستاره عظيم كه نام آن R136a1 است، ۱۰ ميليون برابر خورشيد قدرت تشعشع دارد و جرم آن ۲۶۵ برابر جرم خورشيد است.

گزارش ها حاکی است که دمای این ستاره هفت برابر بیشتر از دمايى است كه خورشيد تولید می کند.


به گفته دانشمندان، اين ستاره توسط «VLT» یا «تلسکوپ خیلی بزرگ» و تلسكوپ «هابل» كشف شده است، و يك ميليون سال از عمر آن مى گذرد.

ستاره R136a1 بخشى از يك منظومه عظيم ستارگان بزرگ است که به تازگی توسط يك تيم ستاره شناسى به مديريت پروفسور «پل كراوتر» از دانشگاه بريتانيايى «شفيلد» كشف شده است.

پرتو نورهاى ماوراء بنفش اين ستاره آن چنان فشرده و قوی است كه اگر به جاى خورشيد در مركز منظومه خورشيدى قرار مى داشت، امکان هيچ گونه زندگى بر روى كره زمين ممكن نمى شد.

به گفته پروفسور «پل كراوتر»، ستاره عظيم RMC 136a در اثر دماى بي نهايت سوزان آن، يك پنجم از جرم خود كه معادل پنجاه برابر جرم خورشيد مى شود را از دست داده است. جرم اولیه این ستاره عظیم ۳۲۰ برابر جرم خورشیده بوده است.

پروفسور كراوتر معتقد است، ستاره هايى اينچنين در اثر مرور زمان از حجم و جرم شان كاسته مى شود و بعيد به نظر مى رسد كه در آينده اى نزديك، ستاره ديگرى به اين عظمت در كهكشان ها كشف شود.

نتيجه مطالعات انجام شده توسط تلسكوپ بسيار بزرگ VLT در رصدخانه اروپايى «اِسو» در شيلى كه هفته پيش در نشريه «نیچر» به چاپ رسيد نشان مي دهد كه تمام ستارگان بزرگ از بخارهای عظیم گازی به وجود مى آيند، و بر اثر دماى بسيار زياد آن ها، رفته رفته ذوب مى شوند.

ستاره عظيم R136a1 در فاصله ۱۶۵ هزار سال نورى با خورشيد قرار دارد و براى تجسم آن كافى است به فاصله خورشيد با زمين كه ۱۵۲ ميليون و ۹۷ هزار كيلومتر است انديشيد.
XS
SM
MD
LG