لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

اولین تکواندوکار زن ایران در المپیک پکن؛ احساس مسئولیت می کنم


سارا خوش جمال فکری در مسابقات دوحه در سال ۲۰۰۶ (عکس: ایسنا)
سارا خوش جمال فکری در مسابقات دوحه در سال ۲۰۰۶ (عکس: ایسنا)

اولین ها همیشه کار سختی دارند و برای همین است که سارا خوش جمال فکری که به عنوان اولین زنی که در تاریخ تکواندو ایران سهمیه شرکت در بازی های المپیک این رشته را گرفته می گوید که سنگینی این کار بزرگ را با همه وجود احساس می کند.


سارا که نه سال است تکواندو را به صورت جدی دنبال می کند از پنج سال پیش عضو تیم ملی تکواندو دختران ایران است. این لحظه تاریخی برای سارا وقتی اتفاق افتاد که در بازی های قهرمانی آسیایی تکواندو که در ویتنام برگزار شد، در بازی رده بندی توانست حریف پاکستانی را شکست داده و با کسب مدال برنز، سهمیه وزن اول بازی های المپیک پکن را برای ایران کسب کند.


در فاصله چهار مانده به شروع بازی های المپیک، سارا در گفت و گو با رادیو فردا از آرزوهایش و سختی کاری که دارد حرف می زند.


رادیو فردا: این روزها چه احساسی داری؟


سارا خوش جمال فکری: خوشحال هستم به خاطر اینکه به عنوان اولین نماینده ایران در رابطه با این واژه ها می شوم و آنکه توانستم به المپیک راه پیدا کنم و از طرفی هم این فشار و احساس مسئولیت روی من هست.


  • «در جهان سنگین ترین مسابقات، مسابقات المپیک است و همه کشورهایی که شرکت می کنند بهترین نفرات خود را می فرستند و با بالاترین آمادگی در این مسابقات شرکت می کنند. نیاز به این دارم که حواس خود را بیشتر جمع کنم و تلاش بیشتری بکنم.»
سارا خوش جمال فکری

حالا که تنها نماینده ایران هستم که در این مسابقات شرکت می کنم، باید بتوانم خودم را آن طور که باید و شاید و باعث خوشحالی مردم کشورم می شود نشان دهم.


فکر میکنید کارتان در المپیک چه اندازه سخت هست؟ به هر حال هم اولین تجربه شما است و هم تنها نماینده ایران هستید.


می دانید که اوج هر مسابقه ای، مسابقات المپیک است و بازی ها سنگین است و هیچ تجربه ای ندارم.


تا این حد می دانم که در جهان سنگین ترین مسابقات، مسابقات المپیک است و همه کشورهایی که شرکت می کنند بهترین نفرات خود را می فرستند و با بالاترین آمادگی در این مسابقات شرکت می کنند. نیاز به این دارم که حواس خود را بیشتر جمع کنم و تلاش بیشتری بکنم.


معمولا در رشته هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال، منظور رشته های تیمی، حریفان کاملا مشخص هستند و انسان می تواند مطالعه ای درباره آنها داشته باشد. در مورد تکواندو هم ممکن است چنین باشد؟


بله! با یک عده از حریفانم مسابقه دادم و روی فیلم های بقیه هم مطالعه کردم. کلا دیدی کم و بیش از آنها دارم که خیلی کلی نیست و شناختی جزئی هم دارم.


این شناختی که می فرمایید چقدر می تواند در مسابقات شما تاثیر بگذارد تا بتوانید پیش بروید؟

به هر حال وقتی بدانیم حریف چگونه کار می کند، چون خانم آذر مهر که مربی من هستند، هر روز بازی ها را نگاه می کنند و شرح می دهند که روی نقاط قوتم و روی دستم کار کنم تا بتوانم به حد نصاب آمادگی برسم.


کره هنوز سخت ترین تیم در آسیا است، چه برای مردان و چه زنان، یا اینکه تیم های دیگری هم مانند اردن، ویتنام و یا تیم های دیگر...


در آسیا حریف های سرسخت وجود دارند ولی حریفان منحصر به آسیا نیستند. اروپا، کوبا و کانادا و البته آسیا همگی حریفان خوبی هستند.


ظاهرا از امروز اردوی کلیه تیم های المپیک شروع شده و شما در اردو هستید. درست است؟

خیر! اردوی ما از پنجم فروردین شروع شده است.


در اردو تنها هستید یا با ورزشکاران دیگر؟

تنها نیستیم. ما الان دراردوی آسیایی هستیم. نه هفته تمرین می کنیم و به مسابقات آسیایی اعزام می شویم.


پس درحال حاضر تمرین ویژه برای المپیک ندارید؟

قبلا تمرینات ویژه در اردوی المپیک داشتیم و زیر نظر خانم آذر مهر بود. در حال حاضر تمرینات مشترک با یک تیم آسیایی داریم. بعد از مسابقات آسیایی که هفتم اردیبهشت برگزار می شود، تیم المپیک جدا خواهد شد و تمرینات خود را ادامه دهیم.


شرایطی وجود دارد که شما با تیم پسرانی که به المپیک اعزام می شوند تمرین کنید؟

نه. به هیچ وجه


سارا خانم تا مرداد وقت هست که المپیک شروع می شود. واقعا چه آرزویی برای آن مسابقات دارید؟


آرزو دارم که از آن مسابقات پیروز برگردم.


XS
SM
MD
LG