لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

«طالبان، گروگان های کره ای را آزاد می کند»


دولت کره جنوبی موافقت کرده است تا در ازای آزادی اين افراد نيروهای نظامی و شهروندان خود را از افغانستان خارج کند.
دولت کره جنوبی موافقت کرده است تا در ازای آزادی اين افراد نيروهای نظامی و شهروندان خود را از افغانستان خارج کند.

دولت کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که در مذاکره با طالبان، اين گروه موافقت کرد تمام گروگان های اين کشور را آزاد کند.


براساس گزارش خبرگزاری ها، دولت کره جنوبی موافقت کرده است تا در ازای آزادی اين افراد نيروهای نظامی و شهروندان خود را از افغانستان خارج کند.


دو طرف روز سه شنبه، ۲۸ اوت، دور تازه مذاکرات خود را برای آزادی ۱۹ گروگان باقی مانده کره ای انجام دادند که توافق جديد در اين دور از گفت وگوها بدست آمده است.


مذاکرات از سوی رهبران بلند پایه گروه طالبان و دیپلمات های کره جنوبی در استان غزنی صورت گرفت.


نماینده طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که «دو طرف توافق کرده اند که کره جنوبی تمامی نیروهای نظامی و نمایندگان خود را از خاک افغانستان خارج کند و در ازای آن همه ۱۹ گروگان کره ای آزاد شوند.»



دو طرف توافق کرده اند که کره جنوبی تمامی نیروهای نظامی و نمایندگان خود را از خاک افغانستان خارج کند و در ازای آنهمه ۱۹ گروگان کره ای آزاد شوند.
نماینده طالبان

مقامات دولتی کره جنوبی در سئول تایید کرده اند که طالبان قول داده است همه گروگان


ها را آزاد کند.

یک مقام افغان که در جریان مذاکرات دو طرف بوده به خبرگزاری فرانسه گفته است که «آزادی این ۱۹ نفر و خروج آنها از خاک افغانستان تنها در گرو خارج شدن گروه کوچک۲۰۰ نفره نیروهای نظامی کره جنوبی از خاک افغانستان است.»


این مقام افغان افزوده است : این امکان وجود دارد که گروگان ها در سه یا چهار روز آینده آزاد شوند.


مذاکرات ميان طالبان و کره جنوبی حدود دو هفته پيش، پس از آنکه کره جنوبی اعلام کرد که قادر نيست خواسته های طالبان را فراهم آورد، متوقف شد.


گروه طالبان در مذاکرات اوليه صورت گرفته با کره جنوبی در ازای آزادی ۱۹ گروگان که بيشتر آنها زن هستند، خواهان آزادی تعدادی از زندانيان عضو طالبان از زندان های افغانستان شده بود.


شورشيان طالبان ۲۳ شهروند کره ای را که برای تبليغات مذهبی و کمک در بيمارستان ها به افغانستان آمده بودند از روز ۱۹ زوئن در استان غزنی به گروگان گرفته اند.


طالبان تاکنون دو نفر از گروگان ها را کشته و دو نفر ديگر از گروگان های زن را نيز به نشانه «حسن نيت» آزاد کرده است.


دولت افغانستان اعلام کرده بود که در صورت شکست گفت و گوها ميان شورشيان طالبان و نمايندگان کره جنوبی از نيروی نظامی استفاده خواهد کرد.


به گفته يکی از مقامات استان غزنی ، نمايندگان کره و طالبان گفت و گو های خود را پس از آنکه فرستاده طالبان وارد استان غزنی شد آغاز کردند.


بزرگترين مورد آدم ربايی


گروگان گيری کره ای ها بزرگترين مورد آدم ربايی در افغانستان پس از فروپاشی حکومت طالبان به دست نيروهای ائتلاف تحت رهبری آمريکا از سال ۲۰۰۱ ميلادی تاکنون است.


اين اتفاق يک روز پس از آن به وقوع پيوست که گروه طالبان دو مهندس آلمانی را همراه با پنج مهندس افغان ديگر در استان وردک در جنوب غربی کابل ربودند.


اين گروه يکی از دو مهندس آلمانی را کشتند و از ميان پنج مهندس افغان يکی از آنها فرار کرد.


دولت افغانستان پس از ماجرای تبادل گروهی از زندانيان طالبان در ازای آزادی يک روزنامه نگار ايتاليايی گروگان در دست شورشيان طالبان، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG