لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

آغاز دور تازه مذاکره میان کره جنوبی و طالبان


خانواده جمعی از گروگان های کره ای خواستار آزادی فرزندان خود شده اند.
خانواده جمعی از گروگان های کره ای خواستار آزادی فرزندان خود شده اند.

گروه شورشی طالبان و کره جنوبی روز سه شنبه، ۲۸ اوت، دور تازه مذاکرات خود را برای آزادی ۱۹ گروگان باقی مانده کره ای آغاز کردند.


مذاکرات میان طالبان و کره جنوبی حدود دو هفته پیش، پس از آنکه کره جنوبی اعلام کرد که قادر نیست خواسته های طالبان را فراهم آورد، متوقف شد.


گروه طالبان در مذاکرات اولیه صورت گرفته با کره جنوبی در ازای آزادی ۱۹ گروگان که بیشتر آنها زن هستند، خواهان آزادی تعدادی از زندانیان عضو طالبان از زندان های افغانستان شده است.


شورشیان طالبان ۲۳ شهروند کره ای را که برای تبلیغات مذهبی و کمک در بیمارستان ها به افغانستان آمده بودند از روز ۱۹ زوئن در استان غزنی به گروگان گرفته اند.


طالبان تاکنون دو نفر از گروگان ها را کشته و دو نفر دیگر از گروگان های زن را نیز به نشانه «حسن نیت» آزاد کرده است.



دولت افغانستان اعلام کرده است که در صورت شکست گفت و گوها میان شورشیان طالبان و نمایندگان کره جنوبی از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.

به گفته یکی از مقامات استان غزنی ، نمایندگان کره و طالبان گفت و گو های خود را پسآنکه فرستاده طالبان وارد استان غزنی شد آغاز کردند.


بزرگترین مورد آدم ربایی


گروگان گیری کره ای ها بزرگترین مورد آدم ربایی در افغانستان پس از فروپاشی حکومت طالبان به دست نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون است.


این اتفاق یک روز پس از آن به وقوع پیوست که گروه طالبان دو مهندس آلمانی را همراه با پنج مهندس افغان دیگر در استان وردک در جنوب غربی کابل ربودند.


این گروه یکی از دو مهندس آلمانی را کشتند و از میان پنج مهندس افغان یکی از آنها فرار کرد.


دولت افغانستان پس از ماجرای تبادل گروهی از زندانیان طالبان در ازای آزادی یک روزنامه نگار ایتالیایی گروگان در دست شورشیان طالبان، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.


حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان که از سوی آمريکا پشتيبانی می شود، اعلام کرده که با تروريست ها معامله نخواهد کرد، ولی تمامی تلاش خود را برای آزادی گروگان ها به کار خواهد گرفت.


دولت افغانستان اعلام کرده که در صورت شکست گفت و گوها میان شورشیان طالبان و نمایندگان کره جنوبی از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد، اما طالبان گفته است در صورت استفاده از نیروی نظامی تمامی ۱۹ گروگان باقی مانده را خواهد کشت.


برخی ناظران و روزنامه های داخلی افغانستان استفاده از نیروی نظامی را تنها راه آزادی گروگان های کره ای از دست شورشیان دانسته اند.


پرداخت غرامت جنگی یا خونبها نیز در طول مذاکرات اولیه مطرح شد، اما این گزینه نیز به دلیل آنکه پول پرداختی به شورشیان طالبان صرف تجهیزات نظامی و حمله به دولت و نیروهای ائتلاف خواهد شد، رد شده است.
XS
SM
MD
LG