لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

«طالبان دو زن گروگان کره جنوبی را آزاد می کند»


شبه نظاميان طالبان در نوزدهم ماه گذشته ميلادی، حدود ۲۲ روز پيش، بيست و سه شهروند کره جنوبی را که از مبلغين مسيحی پروتستان هستند در افغانستان ربودند
شبه نظاميان طالبان در نوزدهم ماه گذشته ميلادی، حدود ۲۲ روز پيش، بيست و سه شهروند کره جنوبی را که از مبلغين مسيحی پروتستان هستند در افغانستان ربودند

يک سخنگوی طالبان روز شنبه اعلام کرد دو زن بيمار گروگان کره جنوبی آزاد می شوند، اما تاکنون صليب سرخ جهانی و مقام های دولتی افغان اين خبر را تاييد نکرده اند.


قاری يوسف احمدی، سخنگوی طالبان افغانستان، با اشاره به اينکه اين اقدام در راستای «اثبات حسن نيت» در مذاکرات است، افزود حکم آزادی اين دو زن گروگان کره جنوبی بر اساس نظر شورای عالی فرماندهی طالبان اتخاذ شده است.


دو رهبر طالبان و چهار مقام مذاکره کننده کره جنوبی روز شنبه برای دومين روز با يکديگر به صورت رو در رو در دفتر صليب سرخ افغانستان در «غزنی» ديدار و مذاکره کردند.


این دو رهبر طالبان روز شنبه اعلام کرده بودند که گروگان های کره ای «قطعا» آزاد خواهند شد. اين دو گفته بودند احتمالا «امروز يا فردا» گروگان ها آزاد خواهند شد.


آقای احمدی گفت:«فرماندهان اصلی طالبان تصميم گرفته اند به خاطر روابط بهتر طالبان و مردم کره، دو زن بيمار را بدون قيد وشرط آزاد کند».


فرانز راوچستين، يک مقام صليب سرخ جهانی، گفت مقام های کره جنوبی و طالبان درباره آزاد شدن دو زن گروگان با مقام های صليب سرخ افغانستان صبحتی نکرده اند، به همين دليل صليب سرخ نمی تواند صحت آزادی اين دو زن را تاييد کند .


شبه نظاميان طالبان در نوزدهم ماه گذشته ميلادی، حدود ۲۲ روز پيش، بيست و سه شهروند کره جنوبی را که از مبلغين مسيحی پروتستان هستند در افغانستان ربودند و تا کنون، سرپرست ۴۲ ساله اين گروه و يکی ديگر از گروگان های مرد را به قتل رسانده اند.


گروه طالبان تهديد کرده بود که اگر نيروهای دولتی به درخواست های آنها پاسخ مثبت ندهند، بقيه گروگان ها را نيز که شامل ۱۶ زن و ۹ مرد هستند خواهد کشت.


اين نيروی بنيادگرای اسلامی در تلاش است گروگان های کره ای را با هشت تن از شبه نظاميان خود که در زندان های ائتلاف به رهبری آمريکا به سر می برند، معاوضه کرده و دولت کره جنوبی را تحت فشار بگذارند تا ۲۰۰ نيروی نظامی خود را از افغانستان خارج کند.


واشينگتن و کابل اعلام کرده اند که حاضر به معامله با تروريست ها نيستند و کره جنوبی نيز از قدرت و نفوذ محدود خود در افغانستان خبر داده و گفته است سئول در موقعيتی نيست که بتواند زندانيان طالبان را آزاد کند.


گزارش های رسيده از کابل حاکی است دولت افغانستان اعلام کرده است که اگر گفت و گو با نيروهای طالبان به بن بست برسد، اين کشور برای آزادسازی گروگان های کره ای از نيروی نظامی استفاده خواهد.


XS
SM
MD
LG