لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

«ترکیه اجازه حمله به سوریه را از خاک خود نمی دهد»


علی بابا جان، وزیر امور خارجه ترکیه همراه با همسر محجبه خود در سفر به اورشلیم ( بیت المقدس)
علی بابا جان، وزیر امور خارجه ترکیه همراه با همسر محجبه خود در سفر به اورشلیم ( بیت المقدس)

علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه که با گذشت حدود پنج هفته از عملیات هوایی اسراییل علیه سوریه، به دمشق و اورشلیم سفرکرده، تاکید کرد: ترکیه به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که ازطریق ترکیه، سوریه را مورد تعرض قراردهد.


وزیر امور خارجه ترکیه که شامگاه یکشنبه برای دیداری دو روزه وارد اسراییل شد، پیامی نیز از سوی عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه به شیمون پرز تسلیم کرد که متن آن افشا نشده است.


اما به طور رسمی اعلام شده است که این پیام، حاوی دعوت عبدالله گل از همتای اسراییلی خود برای سفری رسمی به آنکارا بوده است.


علی باباجان، در پی دیدار با شیمون پرز به خبرنگاران گفت: در ملاقات هایی که با سران دمشق داشته، آنها تاکید کرده اند سوریه تمایل دارد که مسائل مربوط به نزاع آن کشور با اسراییل بخشی از موضوع هایی باشد که در دستور کار همایش پیش روی صلح خاورمیانه در آمریکا مطرح می شود.


وزیر امورخارجه ترکیه، دیدار از اسراییل را پس از سفری چند ساعته به دمشق آغاز کرد. وی در آغاز سفر به سوریه، در مصاحبه ای با روزنامه «الحیات» چاپ لندن، این گزارش ها را که ترکیه به اسراییل در حمله هوایی ماه گذشته در سوریه، از طریق اطلاعاتی کمک کرده است، رد کرد.



  • ترکیه ماه گذشته با ارسال یادداشتی که از سوی وزارت امور خارجه آن کشور به مقامات اسراییل تسلیم شد، خواستار توضیح درباره حمله هوایی جنگنده های اسراییلی به سوریه از طریق خاک ترکیه شده بود.

علی باباجان به این روزنامه گفت: در سفر به اسراییل از مقامات این کشور درباره حمله اخیر علیه سوریه توضیح خواهد خواست. اما در ملاقات هایی که وی شامگاه یکشنبه و روز دوشنبه با مقامات اسراییل داشته، هنوز خبری در این باره منتشر نشده است.


درخواست توضیح


ترکیه ماه گذشته با ارسال یادداشتی که از سوی وزارت امور خارجه آن کشور به مقامات اسراییل تسلیم شد، خواستار توضیح درباره حمله هوایی جنگنده های اسراییلی به سوریه از طریق خاک ترکیه شده بود.


اما به گزارش رسانه های اسراییلی، مقامات تل آویو به این درخواست واکنشی نشان ندادند.


جنگنده های اسراییل بامداد روز پنجشنبه، ششم سپتامبر، از طریق آسمان دریای مدیترانه وارد شمال شرقی سوریه شدند وعملیاتی انجام دادند.


برای نخستین بار سوریه، با گذشت چند ساعت از این عملیات، این امر را افشا کرد اما مدعی شد که سیستم های راداری سوریه، جنگنده های اسراییل را گریزان کردند.


سران سوریه تهدید کردند که «در زمان و مکان مناسب به اسراییل واکنش لازم را نشان خواهند داد.» بشاراسد، رییس جمهوری سوریه، هفته گذشته برای نخستین بار در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی علنا به این عملیات اشاره کرد، ولی گفت:«اسراییلی ها یک پایگاه متروکه را هدف قرارداده اند.»


در اکثر گزارش های منابع غربی، بویژه آمریکایی آمده است که اسراییل درعملیات مزبور، تاسیسات اتمی محرمانه سوریه را منهدم کرده است.


«کشته شدن کارشناسان کره شمالی»

در این میان، سازمان های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده اند که در عملیات اسراییل، کارشناسانی از کره شمالی نیز کشته شده اند.


روزنامه واشینگتن پست با استناد به یک گزارش محرمانه نوشته است: اسراییل پیش و پس از آن عملیات، آمریکا را درجریان رخدادها گذاشت و نمونه هایی از قطعات گردآوری شده در محل بمباران را در اختیار آمریکا نهاد.


واشینگتن پست با استناد به این گزارش محرمانه نوشته است: محلی که منهدم شد، برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده قرار می گرفت و کارشناسان کره شمالی، سوریه را در این امر یاری می کردند.


کره شمالی یکی از معدود کشورهایی بود که بلافاصله در دو بیانیه، اسراییل را به خاطر این عملیات محکوم کرد اما به مشارکت خود در برنامه های هسته ای محرمانه سوریه یا کشته شدن کارشناسان خود در عملیات اسراییلی اشاره ای نکرده بود.


XS
SM
MD
LG