لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

"ضرورت مذاکره مستقيم با ايران و سوريه درباره عراق"


اعضاء کميته دو حزبی دمکراتها و جمهوریخواهان روز چهارشنبه در خصوص کاهش بحران در عراق، با يکديگر به توافق رسيده اند.
اعضاء کميته دو حزبی دمکراتها و جمهوریخواهان روز چهارشنبه در خصوص کاهش بحران در عراق، با يکديگر به توافق رسيده اند.

کميته دوحزبی آمريکا برای بررسی اوضاع عراق اعلام کرد ضرورت گفت وگوی مستقيم با ايران و سوريه از جمله پيشنهادهای مطرح شده برای کاهش بحران عراق است که هفته آینده به رییس جمهوری آمریکا ارائه خواهد شد.



اعضای اين کميته روز چهارشنبه در خصوص پيشنهادها برای کاهش بحران در عراق، با يکديگر به توافق رسيده اند و اين پيشنهادها را چهارشنبه آينده به جرج بوش، رييس جمهوری و به کنگره امريکا ارائه خواهند داد. ضرورت گفتگوی مستقيم با ايران و سوريه از جمله اين پيشنهادهاست .



آنچه از مجموع توافق های حاصل شده در کميته دوحزبی بررسی اوضاع عراق، تا اين لحظه فاش شده ، ضرورت تشکيل کنفرانس منطقه ای برای دخالت دادن مستقيم کشورهای منطقه در جهت يافتن راه کاهش بحران در عراق است. گفت وگو با ايران و سوريه درباره ی عراق نيز از جمله پيشنهادهايی است که در کميته ی دوحزبی مذکور ، مورد توافق قرار گرفته است. " لی هاميلتون " که بطور مشترک با "جيمز بيکر" وزيرخارجه ی اسبق آمريکا، رياست اين کميته را برعهده دارد ، عصر روز چهارشنبه در واشينگتن با اعلام اين توافق به خبرنگاران گفت :« اصولا من نمی دانم بدون گفتگو چگونه می شود مسائل را حل کرد ".



مذاکره با پيش شرط


جرج بوش - رئيس جمهوری آمريکا، چهارشنبه شب در ضيافت شام پادشاه اردن در امّان به او گفت که زمان گفتگوی مستقيم با سوريه هنوز فرا نرسيده است .


يک روز پيش از آن ، آقای بوش در کنفرانس خبری مشترک در تالين با رئيس جمهوری استونی، در پاسخ به پرسش احتمال مذاکره با ايران از جمله در مورد عراق، بر پيش شرط توقف غنی سازی اورانيوم در ايران تأکيد کرد و گفت در آن صورت ما خوشحال می شويم که با مسئولان حکومت ايران بر سر ميز مذاکره بنشينيم .


مسئولان جمهوری اسلامی بارها هرگونه پيش شرطی برای مذاکره را رد کرده اند .



تکرار اتهام ها و رويارويی سياسی تهران - واشينگتن



در تهران ، اوائل هفته ی جاری ، مسئولان جمهوری اسلامی به رئيس جمهوری و وزيرخارجه ی عراق ، اطمينان دادند که برای ايجاد ثبات و امنيت در عراق ، بکوشند .


در واشينگتن ، " تام کيسی " سخنگوی وزارت خارجه آمريکا ، چهارشنبه هشتم آذر، به خبرنگاران گفت : « وقتی آنچه را که جمهوری اسلامی ايران در عراق انجام می دهد ، می بينيد ، ديگر دشوار است که حرف های آن در مورد کمک به ايجاد امنيت و ثبات در عراق را جدی بگيريد ".



تام کيسی افزود : « جمهوری اسلامی با حمايت از شبه نظاميان در عراق ، جهت منفی را در اين کشور درپيش گرفته است".


XS
SM
MD
LG