لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

صدای ديگر: زنان ايرانی، نوبل و هاليوود


در چهاردهمين برنامه هفتگى صداى ديگر، به روالى كه در برنامه هاى پيشين شنيده ايد، در نگاهى تاريخى به مبحث فمينيسم، از سرگذشت اولمپ دو گوژ، يكى از نخستين فمينيست ها در دوران انقلاب فرانسه، سخن گفته مى شود كه در دوران ترور يا دوران حكومت ژاكوبن ها، سرش را در راه عقايدش در زير گيوتين به باد داد.


مهرماه ، ماه معرفى برندگان جوايز نوبل بود. از همين رو بخشى از اين مجله هفتگى به زنان برنده نوبل اختصاص يافته است.


زنان در رشته صلح بيش از بقيه رشته ها به دريافت جايزه نوبل نايل شده اند. تاكنون ۱۳ زن به جايزه نوبل صلح دست يافته اند. پس از رشته صلح، زنان در قلمرو ادبيات ۱۲ بار نوبل گرفته اند.


در برنامه «صداى ديگر» بويژه به معرفى سه زن برنده جايزه صلح نوبل مى پردازيم. مادر ترزاى مسيحى، آنگ سان سوچى بودايى و شيرين عبادى مسلمان. جالب آن كه آنگ سان سوچى و شيرين عبادى هر دو در كشورشان تحت فشار و تهديد و محدوديت قرار دارند.


خانم سوچى سال هاست در بازداشت خانگى است و شيرين عبادى در كشورش با سانسور، تهديدهاى جانى و افترا و تهمت هاى رسانه اى گوناگون روبروست. با آنكه شيرين عبادى تنها برنده جايزه پر افتخار نوبل در ايران است، اما هيچ گاه دولتيان كشورش از او تقديرى به عمل نياوردند، سهل است، كه رييس جمهورى وقت با گفتن اين كه جايزه صلح نوبل اهميتى ندارد و جايزه ادبيات است كه مهم است، به آن واكنش نشان داد.


در برنامه «صداى ديگر» بويژه به معرفى سه زن برنده جايزه صلح نوبل مى پردازيم. مادر ترزاى مسيحى، آنگ سان سوچى بودايى و شيرين عبادى مسلمان. جالب آن كه آنگ سان سوچى و شيرين عبادى هر دو در كشورشان تحت فشار و تهديد و محدوديت قرار دارند.

در دولت كنونى نيز دايره فشار و محدوديت بر گرد شيرين عبادى مدام شدت و گسترش يافته است. روزنامه كيهان و در پى آن رسانه رسمى خبرى جمهورى اسلامى، ايرنا، دختر اورا به ارتداد و بهائيت متهم كردند، و از سوى ديگر، هرجا كه مسئولان جمهورى اسلامى توانسته اند، كوشيده اند دامنه اين فشار ها را به بيرون از مرز هاى ايران منتقل كنند.


نمونه آن كشور مالزى است كه با تسليم در برابر فشارهاى دولت ايران، برنامه سخنرانى شيرين عبادى را، كه قرار بود در كنفرانسى در كوآلالمپور برگزار شود، لغو كرد. بنا بر برنامه اى كه يك سال از تداركش مى گذشت، در آن كنفرانس رياست جلسه بر عهده خانم عبادى قرار گرفته بود.


خانم عبادى در گفت و گويى كه در اين باره با ما داشت گفت: لغو سخنرانى او تنها چند روزى مانده به برگزارى كنفرانس و در حالى به اطلاع او رسيد كه از يك سال پيش همه مكاتبات و برنامه ريزى ها انجام و بليط هواپيما نيز براى او فرستاده شده بود.


خانم عبادى در اعتراض به اين برخورد مقام هاى مالزى اساسا سفر خود به اين كشور را لغو كرد و در كنفرانس حضور نيافت.


عبدالكريم لاهيجى، رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (پاريس)، در گفت و گويى كه در اين زمينه با ما دارد دو دليل مهم براى اين رفتار دشمن وار با شيرين عبادى تشخيص مى دهد، اول دفاع سر سختانه او از حقوق بشر در كشورى كه پيوسته در معرض نقض حقوق بشر قرار دارد، و دوم زن بودن او در جامعه اى به گفته او مرد سالار و زن ستيز.


به رغم محدوديت و فشارى كه به گفته سازمان ها و انجمن هاى مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، در درون ايران بر زنان اعمال مى شود ، اما زنان ايرانى در خارج از مرزها مدام درهاى تازه ترى را مى گشايند.


سينما يكى از اين قلمروهاست. پس از موفقيت دو زن ايرانى، شهره آغداشلو و گلشيفته فراهانى در هاليوود، اكنون ميترا حجار سومين زنى ست كه وارد اين كارخانه رويا سازى جهان شده است.


پاى صحبت بهمن مقصودلو، منتقد و تهيه كننده سينما در نيويورك نشسته ايم تا بدانيم چرا هاليوود به جذب بازيگران زن ايرانى علاقه يافته و از آن سو ، چرا زنان بازيگر ايرانى، حتى به قيمت ترك هميشه كشورشان، دعوت هاليوود را مى پذيرند.


در اين برنامه بخش هايى از مراسم اهداى جايزه نوبل صلح كه در سال ۲۰۰۳ به شيرين عبادى تعلق گرفت، و نيز گزارشى از مراسم افتتاحيه فيلم «مجموعه دروغ ها» با بازى گلشيفته فراهانى را نيز مى شنويد.


XS
SM
MD
LG