لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ارزش سهام اپل در بازار بورس آمریکا بیش از ۹ درصد سقوط کرد


ارزش مالی اپل اکنون حدود ۶۸۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که به نسبت رقم یک تریلیون دلاری در ماه اوت سال ۲۰۱۸ افت شدیدی را نشان می‌دهد.
ارزش مالی اپل اکنون حدود ۶۸۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که به نسبت رقم یک تریلیون دلاری در ماه اوت سال ۲۰۱۸ افت شدیدی را نشان می‌دهد.

پس از کاهش چشم‌انداز فروش محصولات شرکت اپل تحت تاثیر تضعیف بازار چین، ارزش سهام این شرکت در بازار بورس آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ دی به شدت کاهش یافت و بر شاخص کلی سهام تاثیر منفی گذاشت.

روز پنجشنبه در آغاز کار بازار بورس آمریکا شاخص کلی سهام بیش از دو درصد و ارزش سهام شرکت اپل نیز ۹ و نیم درصد افت کرد. شاخص میانگین سهام صنعتی داوجونز نیز بیش از دو درصد کاهش یافت.

ارزش سهام شرکت آلفابت، مالک گوگل، حدود دو درصد و شرکت فیس‌بوک نیز سه درصد کاهش یافت. ارزش سهام توئیتر نیز دو درصد افت داشته است.

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، روز چهارشنبه گفته بود که تحت تاثیر «کند شدن رشد اقتصادی چین» میزان فروش آیفون بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد کاهش یافته است. این تازه‌ترین نشانه از کندی رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان همزمان با تداوم و تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکاست.

تحت تاثیر این وضعیت ارزش مالی شرکت اپل حدود ۸۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در نتیجه بهای سهام سایر شرکت‌های بزرگ فناوری جدید نیز افت کرد.

اپل روز چهارشنبه با تجدیدنظر در پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد که تحت تاثیر کند شدن رشد اقتصادی چین و بازار سایر کشورهای در حال شکوفایی، درآمد این شرکت در سه ماهه آینده کاهش خواهد یافت.

ارزش مالی اپل اکنون حدود ۶۸۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که به نسبت رقم یک تریلیون دلاری در ماه اوت سال ۲۰۱۸ افت شدیدی را نشان می‌دهد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند از مدت‌ها پیش فعالیت اپل به شاخص مهمی برای سنجش سودآوری سایر شرکت‌ها بدل شده بود. هر چند بخشی از این کاهش درآمد مربوط به ویژگی‌های فعالیت اپل است ولی این در عین حال نشان‌دهنده چشم‌انداز وضعیت عمومی اقتصاد جهانی و به خصوص وضعیت اقتصادی چین است.

تحت تاثیر کاهش فروش و درآمد اپل سهام بسیاری از شرکت‌های فناوری جدید به خصوص سازندگان قطعات الکترونیک و دیجیتال نیز کاهش یافت.

کاهش شاخص سهام در بازار مالی آمریکا نشان می‌دهد که تحت تاثیر ارزیابی سرمایه‌گذاران از پیامدهای جنگ تجاری، افزایش نرخ متوسط بهره توسط بانک مرکزی آمریکا و تعطیل شدن فعالیت بخش‌هایی از دولت آمریکا، مشکلات بازار مالی و سهام که از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود در سال جدید مالی ادامه خواهد یافت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به عدم پیشرفت در مذاکرات دونالد ترامپ با رهبران حزب دمکرات در کنگره، ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا همزمان با وضعیت متلاطم بازار مالی به یک عامل خطرناک بدل شده است.

ولی همزمان در یک نشانه مثبت از وضعیت اقتصادی کشور تازه‌ترین آمارها در مورد اشتغال نشان می‌دهد که بخش خصوصی در ماه دسامبر حدود ۲۷۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG