لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

بیش از ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات علیه ولادیمیر پوتین بازداشت شدند


گزارش‌ها حاکی است که در اعتراضات خیابانی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در شهرهای مختلف این کشور بیش از ۱۵۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

پوتین از سال ۲۰۰۰ تاکنون یا در پست رئیس‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه بوده و دو ماه قبل در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه دوباره برنده اعلام شد و قرار است تا سال ۲۰۲۴ سکان اداره این کشور را در دست داشته باشد.

وی دو روز دیگر برای چهارمین بار سوگند ریاست‌جمهوری یاد خواهد کرد و آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان از مردم خواسته بود که در آستانه مراسم سوگند پوتین، دست به اعتراضات سراسری بزنند.

پوتین بعد از ژوزف استالین، دیکتاتور دوران اتحاد جماهیر شوروی که ۳۰ سال قدرت را در دست داشت، دومین رهبری است که چنین طولانی سکان اداره این کشور را در دست دارد. ناوالنی که خود نیز روز شنبه ۱۵ بازداشت شد، رئیس‌جمهوری روسیه را به احیای قوانین استبدادی دوران پادشاهی تزار متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول سازمان ناظر بر حقوق بشر در روسیه گزارش داده است که بر اساس اطلاعات رسیده به این سازمان، روز شنبه یک‌هزار و ۲۹ نفر بازداشت شدند که ۴۷۵ نفر آنها فقط در شهر مسکو دستگیر شده‌اند.

رویترز در گزارش دیگری از بازداشت خود آقای ناوالنی خبر داده است. کمیسیون انتخابات روسیه به خاطر اتهامات «فساد مالی» که دولت روسیه علیه وی اقامه کرده بود، صلاحیت وی برای رقابت با پوتین در انتخابات را رد کرد و پوتین در غیاب رقیبی جدی، ماه گذشته توانست به راحتی برنده انتخابات شود.

آقای ناوالنی که اتهامات فساد مالی را «ساختگی» خوانده، در آستانه سوگند ریاست‌جمهوری پوتین برای برگزاری اعتراضات خیابانی در بیش از ۹۰ شهر روسیه فراخوان داده بود.

وی لحظاتی بعد از حضور در میدان مرکزی «پوشکینسکایا» مسکو، جایی که معترضان شعار «روسیه بدون پوتین» و «مرگ بر تزار» سر می‌دادند، بازداشت شد.

عکس‌هایی که از بازداشت وی در اینترنت منتشر شده است، نشان می‌دهد که پنج پلیس با گرفتن دست‌ها و پاهای وی، رهبر مخالفان را به زور وارد ماشین می‌کنند. وی قبلا نیز در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بازداشت شده بود.

خبرنگاران رویترز گزارش داده‌اند که پلیس به‌صورت سیستماتیک معترضان را بازداشت می‌کند و در مواردی این بازداشت‌ها با خشونت همراه است. همچنین از ورود مردم به میدان مرکزی سن پترزبورگ، دومین شهر مهم روسیه، نیز جلوگیری می‌شود.

پاول کوزنتسوف از معترضات خیابانی به رویترز گفته است که وی و دیگران به خیابان‌ها آمدند تا «علیه انتخاباتی که برای قبضه کردن قدرت توسط یک دیکتاتور طراحی شده بود، اعتراض کنند». وی انتخابات گذشته روسیه را به «خیمه شب‌بازی» تشبیه کرده است.

بسیاری از شهرهای روسیه از شرقی‌ترین نقاط تا سیبری، مسکو، سن پترزبورگ و دیگر شهرها شاهد اعتراضات خیابانی بودند.

پوتین ۶۵ ساله که در جریان انتخابات حمایت حزب حاکم و تلویزیون دولتی را داشت، با کسب ۷۷ درصد آرای مردم به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. حامیانش وی را به خاطر گسترش نفوذ کشور از اوکراین تا سوریه، «افتخار ملی» و «پدر ملت» لقب داده‌اند.

مقامات روسیه با این عنوان که وقت و محل اعتراضات خیابانی با دولت هماهنگ نشده بود، اکثر اعتراضات مردمی روز شنبه، از جمله مسکو را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه ناوالنی را به دامن زدن به هرج‌ومرج در کشور به نیابت از واشینگتن متهم کرده و دمیتری مدودیف، نخست‌وزیر، نیز وی را «شارلاتان سیاسی» نامیده است.

ناظران اروپایی می‌گویند که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، فشارهای ناعادلانه‌ای علیه صداهای مخالف پوتین وجود داشت و گزینه واقعی (به عنوان رقیب پوتین) در انتخاب وجود نداشت.

ناوالنی نیز پوتین را به مباشرت برای ایجاد «یک سیستم فاسد مستبد» متهم کرده است. وی همچنین می‌گوید که «ضمیمه کردن غیرقانونی منطقه کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ باعث انزوای کشور شده است».

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو تایمز، رادیو فردا/ د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG