لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

بشار اسد: بحران سوریه در نقطه عطفی به سود نظام قرار دارد


بشار اسد رییس جمهوری سوریه
بشار اسد رییس جمهوری سوریه
بشار اسد رییس جمهوری سوریه می‌گوید که بحران این کشور در نقطه عطفی به سود نظام قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) بشار اسد روز یکشنبه ۲۴ فروردین در دیدار با اساتید و دانشجویان مقطع آموزش عالی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه دمشق گفت: «جنگ اندیشه و تلاش‌ها برای تغییر هویت، یکی از خطرناک‌ترین روش‌های حمله استعماری است که در معرض آن قرار داریم.»

او افزود که منطقه عربی، بر پایه ایدئولوژی پیوستگی میان «عربیت و اسلام» استوار است، مساله‌ای که به گفته او پایبندی به این ایدئولوژی را در سطح یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای باز ستادن امنیت و ثبات فکری و اجتماعی قرار می‌دهد.

رییس جمهوری سوریه ادامه داد: «غرب تلاش کرد که این ایدئولوژی را از بین ببرد تا بر منطقه و کشورهای عربی سلطه پیدا کند، هنگامی که شکست خورد به اصطلاحات پناه برد تا جوهره ایدئولوژی ما را تغییر دهد. اینجا نقش روشنفکران و محققان پر رنگ می‌شود که باید به دنبال اصطلاحات باشند و مضامین روشنی برای مقابله با هجمه غرب وضع کنند.»

او افزود: «سوریه نه تنها به خاطر موقعیت ژئوپلتیکی مهمش بلکه به خاطر نقش تاریخی و محوری‌اش در منطقه و تاثیرگذاری بزرگش در منطقه عربی، مورد هدف و هجمه است.»

بشار اسد اظهار داشت: «آنچه سوریه در معرض آن قرار می‌گیرد، با هدف تغییر سیاست‌هایش است؛ سیاست‌هایی که با هدف تامین منافع مردم سوریه اعمال می‌شود و با منافع ایالات متحده و غرب در منطقه هم راستا نیست. این خود نقش عامل اسرائیلی را نشان می‌دهد که نقشی اساسی در حمایت از گروه‌های تروریستی داشته است.»

اسرائیل در ماه‌های اخیر چندین بار مناطقی را در سوریه هدف حمله هوایی قرار داد. دولت اسرائیل به طور رسمی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. اما گزارش‌ها حاکی است که محموله‌های موشکی مورد حمله قرار گرفته قرار بود که در اختیار حزب الله لبنان گذاشته شود.

مخالفان «تروریست»

بشار اسد در توصیف وضعیت فعلی سوریه، آن را در «نقطه عطف» دانست و گفت: «بحرانی که سوریه در آن به سر می‌برد، در نقطه عطف به سر می‌برد، چه از حیث نظامی و دستاوردهای پی در پی که ارتش و نیروهای مسلح و چه از حیث اجتماعی، آشتی‌های ملی و افزایش آگاهی نزد مردم.»

در ماه‌های اخیر ارتش دولتی سوریه با پشتیبانی حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، دستاوردهای مهمی در حومه دمشق و مناطق غرب سوریه به دست آورده و کنترل شماری از مناطق مهم را از مخالفان پس گرفته است.

رییس جمهوری سوریه در این باره گفت: «دولت در تلاش است تا امنیت و ثبات را به مناطق اصلی که هدف حملات تروریست‌ها قرار دارند، بازگرداند تا پس از آن، گروه‌ها و هسته‌های خاموش را تحت پیگرد قرار دهد.»

بیش از سه سال از بحران سوریه می‌گذرد. آغاز این بحران تظاهرات اعتراض آمیز با خواست سرنگونی نظام اسد بود. اما به مرور و با ادامه سرکوب نظامی معترضان، اعتراض‌ها به شورشی نظامی تبدیل شد تا اینکه بحران به جنگی داخلی تبدیل شد.

وسعت گرفتن محدوده جنگ، حضور نیروهای خارجی در سوریه در حمایت از دو طرف بحران و افزایش نفوذ و قدرت گروه‌های اسلامگرا، بحران این کشور را پیچیده‌تر کرده است. بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شمار قربانیان در بحران سه ساله این کشور از مرز ۱۵۰هزار نفر تجاوز کرده است.
XS
SM
MD
LG