لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

اختلاف بلاروس با روسیه؛ «مینسک به نفت ایران روی می‌آورد»


الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس می‌گوید که مذاکرات با ایران برای خرید نفت آغاز شده است.
الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس می‌گوید که مذاکرات با ایران برای خرید نفت آغاز شده است.

رییس جمهوری بلاروس می گوید که در پی اختلاف با روسیه پیرامون واردات نفت و گاز، برای تامین خوراک پالایشگاه‌های خود به ایران روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، الکساندر لوکاشنکو روز جمعه ۱۶ مهرماه اعلام کرد که در پی اختلافات گازی این کشور با روسیه، دولت مسکو صادرات نفت به بلاروس را کاهش داده است.

لوکاشنکو روز ۲۸ سپتامبر فرمانی امضا کرد که بر اساس آن تعرفه حمل نفت روسیه از خاک بلاروس ۵۰ درصد افزایش یافت. روسیه می‌گوید که اقدام بلاروس ناقض قراردادهای موجود انرژی میان دو کشور است.

لوکاشنکو می‌گوید که در پی افت واردات نفت از روسیه، کشورش مذاکرات با ایران را آغاز کرده و به دنبال صادرکننده‌های دیگر نفت خام است که در قیمت نفت تخفیف دهند. به گفته وی، پالایشگاه‌های این کشور باید «لبالب از نفت پر شوند».

ظرفیت فرآوری پالایشگاه‌های بلاروس روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت خام است که همه آن از روسیه تامین می‌شود. این کشور سال گذشته ۲۱.۹ میلیون تن، معادل تقریبا کل ظرفیت پالایشگاهی خود، نفت از روسیه خریده است.

در همین زمینه خبرگزاری اسپوتنیک از قول الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گزارش داده که صادرات نفت این کشور به بلاروس به دلیل بدهی‌های گازی و کاهش صادرات پتروشیمی بلاروس به روسیه کاهش یافته است.

از طرف دیگر، مذاکرات دو کشور بر سر قیمت گاز صادراتی روسیه به بلاروس چندین ماه است که به بن بست خورده‌ است.

نواک گفته است که دولت مینسک ۲۷۰ میلیون دلار بابت واردات گاز بدهی دارد. اما بلاروس وجود هرگونه بدهی را رد می‌کند و می‌گوید که روسیه گران‌فروشی کرده است.

هنوز مقامات ایران درباره مذاکره با بلاروس پیرامون صادرات نفت واکنشی نشان نداده‌اند، اما شرکت «بلاروس نفت» قبل از تحریم‌ها با ایران پیرامون توسعه حوزه نفتی جفیر همکاری داشت.

آمریکا این شرکت را در سال ۲۰۱۱ به خاطر همکاری با ایران تحریم کرد و نهایتا شرکت بلاروسی اعلام کرد که فعالیت خود را در ایران متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت به ۲.۵ میلیون بشکه و در ماه گذشته به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید که این رقم بیشتر از صادرات نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها است.

قسمت اعظم این حجم از نفت به آسیا صادر شده است و شرکت‌های اروپایی فعلا به صورت تک محموله‌ای از ایران نفت خام می‌خرند.

XS
SM
MD
LG