لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

جان بولتون: راه برای ورود ایران به مذاکره با آمریکا باز است


مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که ایران در مقابل پیشنهاد مذاکره واشینگتن، «هیچ اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد».
مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که ایران در مقابل پیشنهاد مذاکره واشینگتن، «هیچ اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد».

یک روز پس از تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که راه برای ورود تهران به مذاکره با واشینگتن باز است.

جان بولتون که در اسرائیل به سر می‌برد روز سه‌شنبه چهارم تیرماه اظهار داشت: «رئیس‌جمهور [آمریکا] راه را برای مذاکرات واقعی به منظور نابودی کامل و قابل راستی‌آزمایی برنامه سلاح‌های هسته‌ای، سامانه پرتاب موشکی بالستیک، حمایت از تروریسم بین‌المللی و سایر رفتارهای مخرب ایران در سطح جهان باز گذاشته است».

وی که در آغاز نشست مشترک با همتایان اسرائیلی و روسی خود در اورشلیم درباره ایران و سوریه صحبت می‌کرد، افزود: «تنها کاری که ایران باید بکند این است که برای مذاکره پا پیش بگذارد».

به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، «ایران در مقابل، هیچ اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد».

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های معلق شده در نتیجه آن را بازگرداند. از آن زمان، مقام‌های آمریکایی بارها گفته‌اند که خواهان توافق تازه‌ای با تهران هستند که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و نقش منفی جمهوری اسلامی در منطقه را نیز در بگیرد.

رهبران ایران بویژه آیت‌الله خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده و رهبر جمهوری اسلامی، گفت‌وگو با دولت دونالد ترامپ را حتی «سم مضاعف» خوانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه آیت‌الله خامنه‌ای، بیت رهبری و منصوبان آن را هدف تحریم‌های تازه قرار داد و گفت که کارزار فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت. آقای ترامپ در عین حال آمادگی‌اش برای مذاکره با تهران را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا علیه رهبر ایران و محمدجواد ظریف، گفته که «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور» به‌معنی «بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی» با واشینگتن است.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، هم روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایران زیر فشار تحریم تن به مذاکره با آمریکا نخواهد داد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که قرار است اواخر هفته جاری وارد فهرست تازه تحریم‌های آمریکا شود بارها از تحریم‌های ایالات متحده به عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد کرده و گفته که «تیم بی» شامل جان بولتون، از دیپلماسی «نفرت» دارند و «تشنه جنگ» هستند.

تنش بین ایران و آمریکا که در یکسال گذشته به تناوب وجود داشته است در ماه‌های اخیر و پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی خارجی آمریکا، توقف معافیت خریداران نفتی ایران و اعمال تحریم‌های جدید بالا گرفته و با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در روز ۳۰ خرداد توسط سپاه به اوج خود رسیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG