لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

سناتورهای جمهوریخواه محمد بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی دانستند


سناتور کورکر در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از نشست غیرعلنی با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
سناتور کورکر در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از نشست غیرعلنی با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

برخی از سناتورهای آمریکایی پس از شنیدن گزارش محرمانه جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، ابراز اطمینان کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست است.

باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا، روز سه‌شنبه ۱۳ آذر در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت به باور او اگر ولیعهد سعودی محاکمه شود ظرف «حدود ۳۰ دقیقه» هیات منصفه او را گناهکار اعلام خواهد کرد.

سناتور لیندسی گراهام هم پس از نشست با مدیر سی‌آی‌ای گفت «احتمال آن صفر است» که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی مشارکت نداشته باشد.

وی افزود: «باید خیلی کور بود که به این نتیجه نرسید این (قتل) از سوی افرادی اجرا و سازماندهی شد که تحت فرماندهی محمد بن سلمان بودند».

آقای گراهام به طعنه گفت: «دود تفنگی وجود ندارد، دود اره است».

اشاره وی به گزارش مقام‌های ترکیه است که می‌گویند این روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از شکنجه و به قتل رسیدن در کنسولگری عربستان در استانبول، با اره قطعه قطعه شده بود.

سناتور دمکرات باب مندز که خواستار واکنش قوی ایالات متحده به قتل آقای خاشقجی است نیز گفت: «نظری که من قبلا داشتم بیشتر تقویت شد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد قابل توجهی از سناتورهای آمریکایی خواهان مجازات حکومت عربستان سعودی هستند.

سناتور لیندسی گراهام پس از نشست با مدیر سی‌آی‌ای گفت: «احتمال آن صفر است» که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی مشارکت نداشته باشد.
سناتور لیندسی گراهام پس از نشست با مدیر سی‌آی‌ای گفت: «احتمال آن صفر است» که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی مشارکت نداشته باشد.

سناتورهای هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات به خاطر عدم شرکت جینا هسپل در جلسه غیرعلنی رهبران سنا با مقامات ارشد دولت در مورد قتل جمال خاشقجی که هفته گذشته برگزار شد خشمگین و در عین حال از عدم واکنش دولت به این ماجرا ناراضی هستند.

مایک پومپئو وزیر خارجه و جیم متیس در جلسه هفته گذشته ضمن ارائه توضیحات در مورد این حادثه تلاش کردند اعضای مجلس سنا را از مجازات حکومت عربستان سعودی و قطع حمایت واشنگتن از دخالت نظامی آن کشور در جنگ یمن منصرف کنند.

پس از آن جلسه، لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواه تهدید کرد تا زمانی که رئیس سی‌آی‌ای به این مجلس گزارش ندهد از دادن رای در مورد لوایح مهم خودداری خواهد کرد.

در آن زمان سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد یکی از دلایل عدم تمایل رئیس سی‌آی‌ای به ادای توضیح این است که در بسیاری از موارد مشابه اطلاعات حساس درز می‌کند.

با وجود این، در روزهای بعد ریاست سی‌آی‌ای با شرکت در جلسه‌ای با حضور رهبران سنا و تعدادی از سناتورهای ارشد موافقت کرد.

برخی از سناتورها به خاطر اینکه به این جلسه دعوت نشده‌اند خشمگین هستند.

رند پال، یکی از سناتورهای جمهوریخواه و منتقد حکومت عربستان سعودی گفت عدم دعوت تعدادی از سناتورها «مصداق سیاستی خودکامه است» و افزود دولت دونالد ترامپ با دادن اطلاعات به تعدادی از سناتورها در مورد قتل جمال خاشقجی احتمالا قصد دارد رای آنها را تغییر دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید مقامات دولت آمریکا معتقدند جمال خاشقجی در یک توطئه دقیق و برنامه‌ریزی شده هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده است.

نهادهای امنیتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی حتی اگر دستور قتل را صادر نکرده باشد حداقل از این برنامه مطلع بوده است.

با وجود این، دونالد ترامپ در مورد آمر و یا آمران این قتل اظهار نظرهای متناقضی داشته و تاکید کرده که به این دلیل حاضر نیست مناسبات اقتصادی و همکاری‌های نظامی و امنیتی با ریاض را به خطر بیاندازد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز پس از جلسه هفته گذشته با رهبران مجلس سنا با تکرار مواضع دونالد ترامپ گفت «هیچ گزارش مستقیمی» دخالت ولیعهد عربستان سعودی در این قتل را اثبات نمی‌کند.

تعداد قابل توجهی از سناتورهای جمهوریخواه از اکراه دولت دونالد ترامپ برای محکوم کردن ولیعهد عربستان سعودی خشمگین هستند.

مجلس سنا بررسی احتمال قطع حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن را از هفته پیش آغاز کرده و به گفته باب کورکر اصلاحاتی برای تغییر این قطعنامه در دست بررسی است و نتایج آن احتمالا هفته آینده مشخص خواهد شد.

حتی در صورت تصویب این قطعنامه در مجلس سنا به احتمال زیاد مجلس نمایندگان با آن مخالفت خواهد کرد.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان اخیرا گفته است: «صدور قطعنامه در مورد جنگ یمن روش درستی نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG