لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

خامنه ای: وضعیت ایران فوق العاده نیست


آقای خامنه ای می گوید که «هيچ وضع فوق ‌العاده ‌اي در كشور وجود ندارد.»
آقای خامنه ای می گوید که «هيچ وضع فوق ‌العاده ‌اي در كشور وجود ندارد.»

آيت الله علی خامنه ای، يک روز پس از پايان مهلت شورای امنيت سازمان ملل برای توقف روند غنی سازی اورانيوم، گفت: وضعیت ایران فوق العاده نیست.


رهبر جمهوری اسلامی که يک روز پس از پايان مهلت شورای امنيت سازمان ملل برای توقف روند غنی سازی اورانيوم سخن می گفت، انتشار خبرهایی مبنی بر وجود «وضع فوق العاده» در ايران را به «دشمنان» نسبت داد و از تکرار اين موضوع توسط «نيروهای داخلی» انتقاد کرد.

اين دومين بار طی يک هفته اخير است که رهبر جمهوری اسلامی ايران، اظهارنظرهای منتقدان داخلی را زير سوال می برد و بر عادی بودن اوضاع ايران تاکيد می کند.

وی همچنين در ديدار با نمايندگان مجلس خبرگان، موقعيت و جايگاه فعلی نظام اسلامی را در مقايسه با سال های بعد از انقلاب ، به گفته خود «بی نظير» دانست.

در ۲۴ ساعت اخير و بعد از پايان مهلت ايران برای توقف غنی سازی، گزارش ها حاکی است که آژانس بين المللی انرژی هسته ای، بار ديگر موضوع «عدم همکاری ايران در جريان برنامه هسته ای» را به شورای امنيت گزارش خواهد داد و احتمالا، اين شورا، اين بار تحريم های شديدتری عليه ايران به تصويب خواهد رساند.

همزمان بر حجم خبرهايی مبنی بر وجود نقشه ای برای حمله نظامی به ايران نيز افزوده شده است، هر چند که اين خبرها بارها از سوی دولت های غربی به ويژه آمريکا، تکذيب شده است.

«وضعيت عادی است»

اما رهبر جمهوری اسلامی در برابر تحليل های موجود از وضعيت ايران در جامعه جهانی گفت: «هيچ وضع فوق العاده ای در کشور وجود ندارد چرا که صف آرايی دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی در تمامی ۲۸ سال گذشته ادامه داشته و ملت بزرگ و مقتدر ايران در تمامی اين سالها به پيروزی رسيده است و امروز هم همينطور خواهد بود.»

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، رهبر ايران گفته است: «جمهوری اسلامی روز به روز قوی تر و ريشههای آن عميقتر شده به گونهای که امروز، نظام اسلامی در مقايسه با ۲۸ سال گذشته، از جهات مختلف در قوی ترين جايگاه و موقعيت قرار دارد.»

وی يکی از اهداف به گفته خود، «دشمن» را «منصرف کردن مسوولان نظام از ادامه راه» دانست و اظهار داشت: « آنها (دشمن) تلاش ميکنند با فشار، تهمت و تهديد، بزرگنمايی مشکلات و سنگين جلوه دادن هزينههای ادامه راه، مسوولان را مردد و حرکت نظام را متوقف کنند، اما ملت و مسئولان ايران به فرموده قرآن، در ادامه راه استقامت می ورزند و با هوشياری ، اين توطئه را نيز خنثی ميکنند.»

آيت الله خامنه ای به عنوان عالی ترين مرجع تصميم گيری در جمهوری اسلامی ايران، همواره تاکيد کرده است که ايران حاضر نيست ذره ای از برنامه خود برای پيشرفت در زمينه انرژی هسته ای عقب نشينی کند؛ برنامه ای که به گفته کشورهای غربی، احتمالا در راستای اهداف نظامی و دستيابی به سلاح اتمی دنبال می شود.

انتقادهای داخلی

اين برنامه علاوه بر اينکه انتقادات گسترده بين المللی را برانگيخته است موجب واکنش هايی نيز از سوی نيروهای سياسی اصلاح طلب شده است.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، يکی از اصلی ترين گروههای سياسی اصلاح طلب ايران، در بيانيه روز دوشنبه ،۳۰ بهمن خود درباره بحران هسته ای ايران، اشاره کرده بود که پيش از اين کوشيده است «از طريق ملاقات و گفت وگو و يا مکاتبه به همراه جمعی از احزاب اصلاحطلب و شخصيتهای کشور، ديدگاهها، مواضع و پيشنهادهای خود را به اطلاع مقامات عاليرتبه کشور برساند»، ولی اين تلاش ها بی نتيجه مانده است.

در اين بيانيه با اشاره به اينکه از دو ماه پيش و با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل بحران هسته ای کشور وارد مرحله تازه ای شده، آمده بود :«بيم آن می رود که در اثر تداوم بی تدبيری و اتخاذ سياست های نامعقول و بعضاً ماجراجويانه، پس از پايان مهلت دو ماهه مذکور در قطعنامه، اينبحران ابعاد گسترده تری يافته و منافع ملی و امنيت نظام و کشوردرمعرضخطرات جدی قرار گيرد.»

اين بيانيه با انتقاد تلويحی از سخنان چندی قبل آيت الله علی خامنه ای، مبنی بر نا امن شدن جهان در صورت هر گونه برخورد با ايران، چنين سخنانی را فاقد ارزش بازدارندگی دانسته و تاکيد کرده که اظهارات مشابه موجب وخيم تر شدن اوضاع خواهد شد.


XS
SM
MD
LG