لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

اتحاديه اروپا روز جمعه تحریم بنادر و موسسات ليبی را لغو می‌کند


اتحاديه اروپا قرار است از روز جمعه تحريم عليه شش بندر ليبی، چهار شرکت نفتی و شماری ديگر از موسسات اين کشور را لغو کند. همزمان اعلام شده است که روسيه در نشست «کشورهای دوست ليبی» شرکت می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی، ۲۷ عضو اتحاديه اروپا روز چهارشنبه بر سر کليات برداشتن محدوديت‌ها بر ضد ۲۸ موسسه ليبی به توافق رسيدند. لغو این محدودیت به شورای انتقالی ليبی اجازه می‌دهد تا از منابع مالی اين کشور در خارج برای تسهيل فعاليت‌های روزمره استفاده کند.

ديپلمات‌های اروپايی می‌گويند که انتظار می‌رود جزئيات اين تصميم روز پنجشنبه در نشست پاريس تاييد شود. يکی از ديپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که تصميم اتحاديه اروپا از روز جمعه اجرايی خواهد شد.

شورای انتقالی ليبی از اتحاديه اروپا خواسته است تا تحريم‌ها عليه شش بندر طرابلس، الخمس، بريقه، راس لانوف، زوره و زاويه، چهار شرکت نفتی و ۱۸ موسسه ديگر اين کشور برداشته شود.

ايتاليا روز چهارشنبه ۵۰۰ ميليون يورو (۷۲۲ ميليون دلار) از دارايی های ليبی را آزاد کرد. فرانکو فرانتينی، وزير امور خارجه ایتالیا که به مجارستان سفر کرده است با اعلام اين خبر گفت: «امروز تصميم نهايی برای آزادسازی ۵۰۰ ميليون يورو برای کمک به دوستان مان در ليبی گرفته شد.»

بانک های ايتاليايی ميلياردها دلار از سرمايه گذاری های معمر قذافی در اين کشور را بلوکه کرده اند. دولت ايتاليا هفته گذشته گفت که ۳۵۰ ميليون دلار از اين دارايی های را آزاد و در اختيار شورای انتقالی ليبی قرار خواهد داد.

در همين حال، دفتر رياست جمهوری فرانسه اعلام کرده است که بانک‌های اين کشور حدود ۱۱ ميليارد دلار از دارايی‌های ليبی را در اختيار دارند که مسدود شده‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل تصويب کرده است که دارايی‌های ليبی آزاد شود و اين موضوع در دستور کار نشست روز پنجشنبه گروه تماس در پاريس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است که ميخائيل مارگلف، نماينده ويژه دميتری مدودف در امور آفريقا، در نشست کشورهای عضو «گروه تماس» در پاريس شرکت خواهد کرد.

در اين نشست قرار است درباره چگونگی بازسازی سياسی و اقتصادی ليبی پس از سقوط حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی بر اين کشور بحث و تبادل نظر شود.

به گفته نماينده ويژه رييس جمهور روسيه، مسکو که در دوران معمر قذافی ميلياردها دلار قرارداد در زمينه‌های انرژی، امور زير بنايی و فروش اسلحه با ليبی بسته است نمی‌خواهد در نتيجه تغيير حکومت در اين کشور منافع خود را از دست بدهد.

از سوی ديگر شرکت بين المللی مرسک که به حمل و نقل دريايی مشغول است روز سه شنبه اعلام کرد که ارائه خدمات به ليبی را از روز هشتم سپتامبر از سر خواهد گرفت. اين نخستين بار از ماه فوريه است که شرکت مرسک به ليبی خدمات ارائه می‌کند.

در تحولی ديگر، سازمان عفو بين الملل از مخالفان مسلح در ليبی خواسته است تا به حملات خود عليه افراد سياهپوست پايان دهند و گفته است جنگجويانی که در چنين حملاتی دست دارند بايد هر چه سريعتر بازداشت و محاکمه شوند.

عفو بين الملل می‌گويد: «نمايندگان اين سازمان در طرابلس شاهد يکسری حوادث بوده‌اند که در جريان آن‌ها شورشيان افراد سياهپوست را بازداشت کرده يا آن‌ها را در بيمارستان مورد حمله قرار می‌دهند.»

سياهپوست‌های ليبايی همراه با کارگرانی از سودان، چاد و ساير مليت‌های زیر مجموعه کشورهای زیر صحرا پس از انتشار اخباری مبنی بر همکاری آن‌ها با نيروهای معمر قذافی عليه معترضان، هدف حملات مخالفان مسلح قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG