لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

چهار ماهیگیر ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی آزاد شدند


هنگامی که دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۷۰۰ نفر از خدمه کشتی‌ها را به گروگان گرفتند، دزدی دریایی به اوج خود رسید.
هنگامی که دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۷۰۰ نفر از خدمه کشتی‌ها را به گروگان گرفتند، دزدی دریایی به اوج خود رسید.

مقام‌های سومالی روز پنجشنبه خبر دادند که چهار ماهیگیر ایرانی با تلاش‌های نیروهای امنیتی این کشور از دست گروهی از دزدان دریایی نجات پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد معلم عبدالرحمان از ریش سفیدهای محلی گفته است که ماهیگیران آزاد شده به رغم شرایط نگهداری‌شان، در «سلامت» به سر می‌برند.

وی افزوده که با این حال گروه دزدان دریایی همچنان ۹ نفر دیگر را در گروگان خود دارند که احتمالاً آن‌ها هم ایرانی باشند.

عبدالرحمان محمد از مقام‌های امنیتی در منطقه «گالگادود» سومالی نیز گفته است: «نیروهای امنیتی چهار ایرانی را که در اسارت دزدان دریایی بودند آزاد کردند».

وی افزود: «در جریان عملیات یاد شده دو نفر از ربایندگان در خانه‌ای که این قربانیان نگهداری می‌شدند بازداشت شدند».

هنوز معلوم نیست که ماهگیران یاد شده چه زمانی به گروگان گرفته شده بودند و مشخصات کشتی آن‌ها چیست.

هنگامی که دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۷۰۰ نفر از خدمه کشتی‌ها را به گروگان گرفتند، دزدی دریایی به اوج خود رسید، با این حال با افزایش گشت‌های دریایی در اطراف آب‌های سومالی از میزان دزدی دریایی کاسته شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود تصریح کرده که دو قایق ماهیگیری ایرانی در ماه مارس، فروردین ماه، در نزدیکی منطقه‌ای به نام «سیل هور» در سومالی مرکزی به دام دزدان دریایی افتادند ولی یکی از آن‌ها شهریورماه توانست از چنگ آنها بگریزد.

در اردیبهشت ماه امسال یک قایق ماهیگیری ایرانی و ملوانان آن هنگام ورود به بندر «الدیر» در گالگادود به اسارت دزدان دریایی سومالی در آمدند.

کار‌شناسان هشدار داده‌اند که افزایش ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های سومالی از سوی کشتی‌های خارجی، درآمد‌ مردم محلی را تهدید می‌کند و ممکن است باعث از سرگیری راهزنی دریایی از سوی آن‌ها شود.

«امنیت ماهیگیری»، وابسته به «بنیاد آینده یک زمین»، ماه سپتامبر در گزارشی هشدار داد که اگر ماهیگیری غیرقانونی پایان نیابد این احتمال وجود دارد که راهزنی دریایی بار دیگر باز گردد.

در حالی که ماهیگیری غیرقانونی به بهانه دزدان دریایی برای حمله به قایق‌های صید ماهی تبدیل شده است، این موضوع می‌تواند باعث تحریک دور جدیدی از دزدی دریایی در آب‌های سومالی شود.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که دزدان دریایی در حملات خود همچنین قایق‌های تفریحی، نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینر بر را هدف قرار می‌دهند.

دولت محلی منطقه پونتلند در شمال سومالی طی ماه‌های اخیر شماری از قایق‌ها را به بهانه ماهیگیری غیرقانونی ضبط کرده است.

XS
SM
MD
LG