لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

استقبال گرم مردم فرانسه از انتخابات ریاست جمهوری


انتخابات رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح در حوزه های رای گيری آغاز شد تا يکی از مهمترين اتفاق های سياسی در چند دهه گذشته در اين کشور شکل گيرد.
انتخابات رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح در حوزه های رای گيری آغاز شد تا يکی از مهمترين اتفاق های سياسی در چند دهه گذشته در اين کشور شکل گيرد.

انتخابات رياست جمهوری فرانسه تا عصر روز يکشنبه با استقبال گرم فرانسوی ها روبرو شده و تازه ترين آمار نشان می دهد که تا ساعت پنج عصر ۷۳ درصد از رای دهندگان به پای صندوق های رای رفته اند .


اين درحالی است که در انتخابات پيشين رياست جمهوری در فرانسه تا اين ساعت رای گيری، تنها ۵۸ درصد از واجدين شرايط در انتخابات شرکت کرده بودند .


به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، درصد مشارکت مردم فرانسه در اين انتخابات می تواند رکوردی تاريخی باشد .


لوموند پيش بينی کرده است اين احتمال وجود دارد که ۸۷ در صد مردم فرانسه به پای صندوق رای بروند.


گزارش های دریافتی حاکی از آن بود که تا ظهر روز يکشنبه ۳۱.۲ درصد از رای دهندگان در انتخابات شرکت کرده بودند.



رای گیری برای انتخاباتی مهم


انتخابات رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح در حوزه های رای گيری آغاز شد تا يکی از مهمترين اتفاق های سياسی در چند دهه گذشته در اين کشور شکل گيرد.


بنا بر نظر سنجی های اوليه انتظار می رود که نيکولا سرکوزی از جناح راست و سگولن رويال، نامزد سوسیاليست ها در ميان کانديدا ها در اين انتخابات در مقايسه با ديگر نامزدها از بخت بيشتری برخوردار باشند.


برای انتخابات روز يکشنبه فرانسه نزديک به ۶۵ هزار حوزه رای گيری کار خود را آغاز کردند و رای گيری تا ۱۲ ساعت بعد ادامه خواهد يافت. پيش بينی می شود که نتايج رای گيری يکشنبه شب اعلام شود.


برای نخستين بار در فرانسه تعدادی ماشين الکترونيکی رای گيری نیز به کار گرفته شده است.


برای شرکت در انتخابات ۴۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده که نسبت به سال ۲۰۰۲ حدود ۳.۴ ميليون نفر افزايش نشان می دهد. رييس جمهوری آينده جانشين ژاک شيراک ۷۴ ساله خواهد شد که ماه آينده قدرت را بعد از ۱۲ سال واگذار خواهد کرد.


بررسی ها نشان می دهد که احتمالا رقابت دو نامزد اصلی ، نيکولا سرکوزی و خانم سگولن رويال، که تقريبا دارای برنامه های مشابهی هستند به دور بعدی کشيده خواهد شد، که برای اين منظور تاريخ ۶ ماه می تعيين شده است.


آقای سرکوزی ۵۲ ساله که وزير کشور سابق فرانسه بود برای ماه های طولانی در صدر نظرسنجی ها قرار داشته و به نمايندگی از اتحاديه حاکم برای جنبش مردمی در اين انتخابات شرکت می کند.



سرکوزی که فرزند يک مهاجر مجاری است سياست سرسختانه ای را درباره جرم و جنايت و مهاجرت غير قانونی اعلام کرده است

سرکوزی که فرزند يک مهاجر مجاری است سياست سرسختانه ای را درباره جرم و جنايت و مهاجرت غير قانونی اعلام کرده است و از سوی ديگر کانديدای مورد توجه بازارهای مالی به شمار می رود.


وی گفته است که «ما نيازمند يک رنسانس جديد هستيم.»



در مقابل سگولن رويال از افزايش حداقل دستمزدها و بازنشستگی سخن گفته و اينکه ۵۰۰ هزار شغل جديد را ايجاد خواهد کرد ولی می گوید که ماليات ها را افزايش نمی دهد.


خانم رويال قول داده که يک فرانسه « بهتر و قوی تر» را بوجود خواهد آورد که در آن شهروندان برابر باشند.


سگولن رويال، ۵۳ ساله، دررتبه دوم است و بايرو ۵۵ ساله و لوپن ۷۸ ساله با فاصله زيادی از اين دو قرار دارند.



در صورتی که رويال بتواند در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی برسد وی نخستين رييس جمهوری زن در تاریخ فرانسه خواهد بود.

در صورتی که رويال بتواند در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی برسد وی نخستين رييس جمهوری زن در تاریخ فرانسه خواهد بود ولی با اين تهديد روبرو است که تعداد زيادی از رای دهندگان جناح چپ به طور تاکتيکی به سمت بایرو چرخش پيداکنند تا سرکوزی راستگرا را از گردونه حذف کنند.


نتايج نظرسنجی ها نشان می دهد که بایرو بهترين شانس برای شکست دادن سرکوزی به شمار می رود.


گفته می شود نزديک به يک سوم واجدين شرايط رای درميان فرانسوی ها هنوز در انتخاب خود مردد هستند و این احتمال وجود دارد که تصمیم ناگهانی آنها تمام پیش بینی ها را به ضرر سرکوزی دگرگون کند.


روز شنبه همچنين برای اولين بار در تاريخ فرانسه، واجدين شرايط رای ، در جزيره های کوچک «سنت پير» و «ميکولو» در شرق کانادا توانستند در انتخابات اين کشور شرکت کنند.


به جز ساکنين جزاير اقيانوس اطلس، بيش از يک ميليون فرانسوی در خارج از اين کشور واجد شرايط شرکت در انتخابات هستند.


روزنامه های فرانسوی از انتخابات می گویند


روزنامه فيگارو که از نيکلا سارکوزی وزير سابق کشور و کانديدای حزب محافظه کار « او ام پی» جنبش اتحاد مردمی حمايت می کند خبر از شرکت وسيع مردم در انتخابات می دهد.


به گزارش اين روزنامه، تا ساعت ۱۲ ظهر امروز درصد مشارکت مردم ۳۱ درصد بوده که ده درصد از انتخابات سال ۲۰۰۲ بيشتر است و از سال ۱۹۸۱ بی نظير بوده است.


فيگارو از نيکلا سارکوزی نقل قول می کند آنچه مهم است این است که تعداد زيادی از فرانسوی ها در رای گيری شرکت کنند و اين لحظه مهمی برای دمکراسی فرانسه است.


روزنامه لوموند به درصد بالای مشارکت مردم اشاره کرده و به بعد از دوره اول انتخابات فکر می کند.


به نوشته لوموند، نيکلا سارکوزی اعلام کرده که هدف وی نفر اول شدن در دوره اول انتخابات با اختلاف زيادی با نفر دوم است.



اختلاف آرای سارکوزی با ژان ماری لوپن، کانديدای راست افراطی جبهه ملی نشان خواهد داد تا چه حد استراتژی چرخش به راست سارکوزی برای جذب آرای هواداران لوپن موفق بوده است.
روزنامه لوموند

لوموند می افزايد البته ژاک شيراک در سال ۱۹۹۵ در مرحله اول انتخابات در جای دوم جای گرفت ولی در مرحله بعد به عنوان رييس جمهوری فرانسه انتخاب شد.


این روزنامه می افزايد اختلاف آرای سارکوزی با ژان ماری لوپن، کانديدای راست افراطی جبهه ملی نشان خواهد داد تا چه حد استراتژی چرخش به راست سارکوزی برای جذب آرای هواداران لوپن موفق بوده است.


لوموند از قول فرانسوا هولاند، رهبر حزب سوسياليست می نويسد که در مرحله اول سگولن رويال کانديدای اين حزب يا در صدر جای بگيرد و يا فاصله کمی با نفر اول داشته باشد.


به گفته وی، اين امر موجب ايجاد جبهه ضد سارکوزی در دور دوم خواهد شد.


به نوشته لوموند، سوسياليست ها حضور فرانسوا بايرو از حزب اتحاد برای دمکراسی فرانسه را جدی نمی گيرند. لوموند می افزايد اما بسياری از سوسياليست ها هنوز انتخابات پنج سال پيش را فراموش نکردند که در دور دوم هيچ کانديدای چپی حضور نداشت.



به نوشته لوموند، سوسياليست ها حضور فرانسوا بايرو از حزب اتحاد برای دمکراسی فرانسه را جدی نمی گيرند.

در مورد بايرو، لوموند می نويسد که وی توانسته به رقيبی جدی برای دو کانديدای اصلی راست و چپ يعنی سارکوزی و رويال تبدیل شود.


لوموند می گويد اگر وی بين ۱۵ تا ۲۰ درصد رای بياورد و حتی در انتخابات شکست بخورد موفق شده است حزب خود را به عنوان حزبی مستقل مطرح کند.در غير اين صورت اين امکان وجود دارد بسياری از رای دهندگانش به حزب اوام پی سارکوزی روی آورند.


ليبراسيون که از سگولن رويال پشتيبانی می کند می نويسد که بسياری در راهروهای رای گيری تصميم می گيرند به چه کسی رای دهند. این روزنامه از اشخاصی نقل قول می کند که به سگولن رويال رای می دهند چون نمی خواهند در دور دوم، سارکوزی و يا لوپن را ببينند.


روزنامه لوپاریزین چاپ فرانسه نیز در صفحه اول خود تیتر زده که « هرچیزی می تواند رخ دهد».

روزنامه دیمانش نیز با تیتر «آنفلونزا!» به استقبال انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رفته است.


XS
SM
MD
LG