لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

رای گیری نهایی برای انتخاب رییس جمهوری فرانسه


نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه شب مشخص می شود.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه شب مشخص می شود.

انتخابات دور دوم رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح روز يکشنبه در سرزمين اصلی آغاز شد و تا ۱۲ ساعت به طول خواهد انجاميد.


رقابت در اين دور از انتخابات بين نيکلاس سرکوزی، نماينده جناح راست ميانه و سگولن رويال، نامزد سوسياليست ها خواهد بود که در صورت انتخاب رويال به اين سمت وی اولين رييس جمهوری زن در تاريخ فرانسه خواهد بود.


۴۴ ميليون فرانسوی واجد شرايط رای دادن هستند و يک ميليون نفر فرانسوی نيز در مناطق ديگر جهان روز شنبه به پای صندوق های رای رفتند. انتظار می رود که نتايج آراء ساعت هشت شب يکشنبه به وقت فرانسه اعلام شود.


آخرين نظرسنجی ها نشان می دهد نيکلاس سرکوزی که وزير کشور سابق فرانسه بوده فاصله خود را با سگولن رويال افزايش داده و براساس آخرين بررسی های روز جمعه، با ۵۵ درصد از رقيب سوياليست خود پيش افتاده است. آراء خانم رويال ۴۵ درصد پيش بينی شده است.


در انتخابات روز ۲۲ آوريل که ده کانديدا با هم به رقابت پرداخته بودند حدود ۸۴ درصد از رای دهندگان در پای صندوق های رای حاضر شدند که در تاريخ سياسی فرانسه بی سابقه بود.


هر يک از اين دو نامزد اعلام کرده اند که اگر به رياست جمهوری برسند راه حل هايی برای حل مشکلات فرانسه در عرصه اقتصادی، افزايش سطح زندگی مردم و بهبود موقعيت فرانسه در جهان دارند.

هر يک از اين دو نامزد که برنده انتخابات شوند جانشين ژاک شيراک ۷۴ ساله خواهند شد که ۱۲ سال است در کاخ اليزه حضور دارد.


هر يک از اين دو نامزد اعلام کرده اند که اگر به رياست جمهوری برسند راه حل هايی برای حل مشکلات فرانسه در عرصه اقتصادی، افزايش سطح زندگی مردم و بهبود موقعيت فرانسه در جهان دارند ولی به گفته کارشناسان، راهکارهای سرکوزی و رويال در اين زمينه ها به نحو فاحشی با يکديگر تفاوت دارد.


سرکوزی ۵۲ ساله اعلام کرده است که قانون ۳۵ ساعت کار در هفته بی معنی است و او خواهان معافيت از ماليات ساعات کار اضافی است تا مردم برای کار بيشتر انگيزه داشته باشند.


وزير کشور سابق فرانسه، سر سختی بيشتری در برابر جرم و جنايت و مهاجرين غير قانونی نشان داده و گفته است که با اين مسائل به شدت برخورد خواهد کرد.


ديدگاه های سرکوزی و شدت عمل وی در برابر مهاجرين و اعتراضات فقرا در سال ۲۰۰۵ در مناطق پايين شهر پاريس سبب شده تا پليس تدابير امنيتی را در زمان اعلام نتايج انتخابات به مرحله اجرا گذارد.


خانم رويال نيز که وزير سابق محيط زيست بوده است در برنامه های خود اعلام کرده که بر اين اعتقاد است فرانسه بايد حمايت های رفاهی خود را به طور موثری حفظ کند.


وی از افزايش حداقل حقوق ها و ايجاد نزديک به ۵۰۰ هزار شغل برای جوانان سخن گفته و همچنين از طرح خود برای ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی سوبسيدی خبر داده است.


وی در جريان رقابت های انتخاباتی به طور مرتب خود را مادر چهار فرزند معرفی می کرد و از زنان می خواست که به خاطر زن بودنش به او رای دهند.


رويال در زمينه بحث محيط زيست و مدارس قاطعانه اظهار نظر کرده ولی درباره سياست خارجی گاف های متعددی داده است، از آن جمله که استان کبک در کانادا شايسته استقلال است. کبک بخش فرانسوی نشين کانادا محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG