لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

اسماعيل هنيه در نشست غيرمتعهدها در تهران «شرکت نمی کند»


يک روز پس از اعتراض شديد دولت خودگردان فلسطينی به دعوت از اسماعيل هنيه برای شرکت در نشست غيرمتعهدها در تهران، يک منبع نزديک به حماس می گويد که «پس از ساعت ها مشورت، تصميم بر اين شد که هنیه در اين نشست شرکت نکند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سايت مرکز اطلاع رسانی فلسطينی در گزارشی به نقل از منابع نزديک به حماس خبر داده که «پس از مشورت های فشرده در ساعات گذشته، مقرر شد تا اسماعيل هنيه در نشست اجلاس غيرمتعهدها در تهران شرکت نکند.»

اين سايت اشاره نکرده است که مشورت های ياد شده بين اعضای حکومت حماس در نوار غزه بوده است يا بين اين گروه و مقام های جمهوری اسلامی ايران.

حضور اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس، در نشست تهران پس از آن رسانه ای شد که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اعلام کرد که دعوت رسمی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز جمعه در محل دفتر اسماعيل هنيه به وی ابلاغ شد.

طاهر النونو، سخنگوی هنيه، نيز يک روز بعد از پذيرش دعوت رييس جمهوری اسلامی توسط آقای هنيه خبر داد.

انتشار اين خبر واکنش تند دولت خودگردان فلسطينی را به همراه داشت و سلام فياض، نخست وزير اين تشکيلات، روز شنبه طی بيانيه ای دعوت ايران از اسماعيل هنيه را «زخم خنجری به پشت پروژه آشتی ملی فلسطينيان» توصيف کرد و افزود: «سازمان آزادیبخش فلسطين تنها نماينده کل مردم فلسطين است.»

همچنين رياض ملکی، وزير امور خارجه فلسطين هشدار داد که اگر محمود عباس «تنها نماينده فلسطين در اجلاس» نباشد، پرزيدنت (محمود عباس) در آن شرکت نخواهد کرد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ ميلادی، پس از آنکه گروه حماس کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت، محمود عباس نخست وزيری وی را نپذيرفت. از آن زمان حماس حکومت بر نوار غزه و دولت تحت امر محمود عباس نيز کنترل کرانه باختری را بر عهده دارند.

تهديد تشکيلات خودگردان فلسطينی به تحريم نشست تهران، واکنش مقام های ايران را برانگيخت و رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که «از فلسطين فقط محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، برای شرکت در اجلاس تهران دعوت شده و برای فرد ديگری دعوتنامه رسمی ارسال نشده است.»

به گفته وی، «در صورتی که بخواهيم ميهمان ويژه ای غير از سران کشورها را به اجلاس دعوت کنيم، اين دعوت بايد از طريق دفتر جنبش عدم تعهد مستقر در نيويورک و با هماهنگی با انجام شود.»

برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد برای جمهوری اسلامی ايران اهميت فوق العاده ای دارد و تهران تلاش کرده است که برای نشان دادن بی اثر بودن تحريم های بين المللی بر ضد جمهوری اسلامی، تعداد بيشتری از سران کشورهای جهان را به تهران بکشاند.

با اين حال، گزارش رسمی مقام های جمهوری اسلامی حاکی است که تنها رهبران ۳۶ کشور از ۱۲۰ کشور عضو جنبش غير متعهدها به دعوت ايران پاسخ مثبت داده اند.

نشست غيرمتعهدها که در سه سطح کارشناسان، وزرای امور خارجه و سران برگزار می شود از روز يکشنبه، پنجم شهريورماه، در تهران آغاز شده و تا روز دهم شهريورماه ادامه خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG