لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۹

نگرانی جناح حاکم از اعتراضات احتمالی در جریان اجلاس عدم تعهد


روزنامه‌های خراسان و رسالت برگزاری اجلاس عدم تعهد را نشانه «آبروی نظام» و «ارتقای شخصیت دیپلماتیک» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند، و همزمان روزنامه‌های اعتماد و دنیای اقتصاد از نگرانی مقام‌های حکومتی از «اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد»، و «تعیین چهار لایه امنیتی» برای پایتخت خبر داده‌اند.

روزنامه‌های ابتکار و رسالت با اشاره به دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولت، از «آخرین هفته دولت» و «آغاز سال پایانی» احمدی‌نژاد خبر داده‌اند.

روزنامه مردمسالاری طی یادداشتی با طرح این پرسش که «پرونده کهریزک چه زمانی بسته می‌شود؟» نوشته است که با گذشت سه سال از «جنایات بازداشتگاه کهریزک، هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند» و با گذشت یک ماه از «تذکر ۱۸ نماینده برای مجازات متهمان جنایات کهریزک» این تذکر نیز بی‌ثمر مانده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، میرطاهر موسوی نماینده کرج در مجلس ششم را پس از گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت او به «راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرده است.

نگرانی جناح حاکم از اعتراضات احتمالی در جریان اجلاس عدم تعهد

روزنامه‌های خراسان و رسالت برگزاری اجلاس عدم تعهد را «نشان‌دهنده آبروی نظام» و «ارتقای شخصیت دیپلماتیک» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند، همزمان روزنامه‌های اعتماد و دنیای اقتصاد از نگرانی مقام‌های حکومتی از «اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد» و «تعیین چهار لایه امنیتی» برای پایتخت خبر داده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان با اشاره به برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نسبت به هرگونه اعتراضی «هشدار» داده و گفته است که «همان فتنه‌گرانی که در سال ۸۸ فرصت‌سوزی کردند و طلایی‌ترین فرصت‌ها را برای نظام اسلامی تباه کردند، در پی آن هستند که این فرصت را نیز بسوزانند».

این روحانی وابسته به جناح حاکم همچنین گفته است که «شما ا‌گر با مبانی نظام اسلامی هم همراه نیستید، چرا با ایران اسلامی مخالفت می‌کنید و منافع ایران اسلامی را می‌سوزانید؟ بگذارید این اجلاس بدون مسئله و حاشیه به نفع ایران اسلامی رقم بخورد».

احمد خاتمی با گذشت سه سال از اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ همچنان از آن اعتراضات به عنوان «فتنه» نام برده و گفته است که «امروز شاهدیم‌‌ همان فتنه‌گران در پی آن هستند که فرصت ارزشمند برگزاری اجلاس عدم تعهد را نیز بسوزانند» و به مردم معترض هشدار داده که «به خود آیید و کاری نکنید که پرونده شما سیاه‌تر از این که هست شود».

همزمان روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از «جزئیات تازه‌ای از وضع تهران در طول برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها» منتشر کرده و از «تعیین چهار لایه امنیتی برای پایتخت» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، در حالی که دولت «با هدف خلوت کردن پایتخت برای برگزاری اجلاس سران عدم تعهد» اقداماتی همچون «تعطیلی ۵ روزه تهران» و «افزودن ۳۰ لیتر بنزین به سهمیه شهریورماه خودروهای شخصی» را در دستور کار قرار داده است، «مسئولان مرتبط با نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در جریان برگزاری اجلاس سران وظایف اجرایی و امنیتی دارند هم جزئیات تازه‌ای از تمهیدات تعیین شده برای هفته جاری» را اعلام کردند.

دنیای اقتصاد نوشته است که احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به «پیش‌بینی چهار لایه امنیتی و نظامی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد» اعلام کرد که «برای مکان‌های برگزاری اجلاس در سطح کار‌شناسان، وزرای خارجه و سران چند لایه امنیتی و انتظامی تعریف شده» است، و «چهار لایه امنیتی و نظامی نیز برای شهر تهران تعریف کرده‌ایم».

روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار اظهارات جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره تدابیر امنیتی ویژه برای اجلاس عدم تعهد در تهران از قول وی نوشته است که «ما ناچاریم یک سری محدودیت‌ها را برای تسهیل رفت و آمد‌ها اعمال کنیم» و مردم نیز باید «در زمان برگزاری اجلاس غیرمتعهد‌ها در محدوده اجلاس تردد کمتری داشته باشند».

به نوشته این روزنامه، احمدرضا رادان تاکید کرده است که «پرسنل نیروی انتظامی در آماده‌باش صددرصد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این اجلاس از بعد امنیتی و انتظامی هستند».

همزمان روزنامه رسالت در شماره شنبه «برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد» را «یک رخداد تاریخی» توصیف کرده و نوشته است که «اهمیت برگزاری اجلاس غیر متعهد‌ها» در تهران این است که «نقش جمهوری اسلامی در منطقه و جهان ارتقاء می‌یابد».

علی سعیدلو، مشاور بین‌الملل محمود احمدی‌نژاد، و مجری برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نیز به روزنامه خراسان گفته است که «برگزاری این اجلاس آبروی نظام اسلامی و شخصیت دیپلماتیک ایران را به جهانیان نشان می‌دهد».

آغاز «سال پایانی» دولت احمدی‌نژاد

روزنامه‌های ابتکار و رسالت با اشاره به دیدار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولت، از «آغاز سال پایانی» دولت دهم خبر داده‌اند.

روزنامه ابتکار در تیتر یک خود از «توصیه‌های مهم رهبر جمهوری اسلامی به دولت» خبر داده و از قول علی خامنه‌ای نوشته است که «گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، باید علاج شود» و در عین حال دولت باید «پرکاری را تا آخرین لحظات حفظ کند».

همزمان روزنامه رسالت نیز از قول رهبر جمهوری اسلامی خطاب به دولت احمدی‌نژاد نوشته است که «کاهش قدرت خرید مردم باید علاج شود».

روزنامه ابتکار همچنین در سرمقاله شماره شنبه با عنوان «آخرین هفته دولت» نوشته است که «انگار همین دیروز بود که مناسبت‌ها را با وصف «اولین» برای دولت احمدی‌نژاد به کار می‌بردیم، اما «مدتی است که مناسبت‌ها با وصف «آخرین» برای دولت» وی به کار می‌رود.

این روزنامه با اشاره به این که «یکی از ویژگی‌های دولت‌ها در ایران، تفاوت در شروع و پایان‌شان است» نوشته است که «این تمایز در دولت آقای احمدی‌نژاد بیش از دیگر دولت‌ها خودنمایی می‌کند» چرا که اعضا و حامیان این دولت در ابتدا بر خود «نام انقلابی دیگر» گذاشتند و «بسیاری از سنت‌ها، روش‌ها، و قواعد جاری در دولت‌های پیش از خود را به سخره گرفتند و به دیوار کوبیدند، ساختارهای بسیاری را به هم ریختند، و خود به ساختارسازی اقدام کردند».

روزنامه ابتکار با اشاره به این که به تدریج «یاران دیروز یکی‌یکی به صف منتقدین پیوستند» و حتی اکنون «تعدادی از آنان در حرکتی عجیب و البته غیرمتعارف تقاضای تشکیل ستاد «فراقوه‌ای» برای اداره اجرای کشور را ارائه داده‌اند»، نوشته است که «عدالت و بهبود وضع معیشت توده مردم جزو مهم‌ترین شعارهای دولت ‌آقای احمدی‌نژاد بود، اما اکنون وضع گرانی به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است».

این روزنامه همچنین به اجرای «انفجاری هدفمندی یارانه‌ها» از سوی دولت احمدی‌نژاد اشاره کرده و نوشته است که «مرور زمان نشان داده که شروع انفجاری بدون ملاحظه حساب احتمالات چقدر خسارت‌بار بوده و سرعت حرکت دولت باعث انحراف از ریل شده است» تا آنجا که رهبر جمهوری اسلامی نیز روز پنج‌شنبه و در آغاز آخرین هفته دولت دوره اجمدی‌نژاد اعلام کرد که «گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باید علاج شود».

ابتکار همچنین نوشته است که «حتما بسیاری از دولتمردان این روز‌ها با خود زمزمه دارند که باز هم چقدر زود دیر شد؟!»‌

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، نیز در سرمقاله‌ای با تیتر «آخرین فرصت برای خدمت» تاکید کرده که «سال جاری، سال آخر مجموعه‌ای از خدمتگزاران کشور است که در دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد در هیئت وزیران مشغول خدمت بوده‌اند».

محمدکاظم انبارلویی، رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی، در سرمقاله روزنامه رسالت به‌رغم بروز بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ بانکی ایران در دولت احمدی‌نژاد، از دولت وی به عنوان «دولت پاک‌دست» یاد کرده است.

سرمقاله‌نویس رسالت همچنین ضمن اشاره به آن چه «نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد» توصیف کرده، با بازخوانی سخنان اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مقام‌های دولتی، فهرستی با پانزده بند از «مشکلات، آسیب‌ها و ضعف‌های دولت» را منتشر کرده است.

این روزنامه از جمله به «مشکلات مربوط به معیشت قشرهای متوسط و ضعیف جامعه»، «مسئله تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم»، و «افزایش نقدینگی در جامعه و عدم کنترل به‌موقع آن» به عنوان برخی ضعف‌های دولت نام برده و نوشته است که «سال آخر دولت دهم است» و به «تعبیر مقام رهبری «کتاب طولانی و پرحجم خدمات دولت» شیرازه‌بندی می‌شود تا تحویل دولت بعدی شود».

«تذکر ۱۸ نماینده برای مجازات متهمان جنایات کهریزک» نیز بی‌ثمر ماند

روزنامه مردمسالاری طی یادداشتی با طرح این پرسش که «پرونده کهریزک چه زمانی بسته می‌شود؟» نوشته است که با گذشت سه سال از «جنایات بازداشتگاه کهریزک، هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند» و هنوز «نمایندگان مجلس باید همچنان در قالب تذکر از مسئولان بخواهند به جرم متهمان این پرونده رسیدگی شود».

کورش شرفشاهی در روزنامه مردمسالاری با اشاره به این که «تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص از ابزارهای نمایندگی مجلس است که در راستای بازخواست از مسئولان مطرح می‌شود» از «ماجرای بازداشتگاه کهریزک و اتفاقاتی که در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۸۸ رخ داد» به عنوان یکی از «چالش‌ها» یاد کرده که به‌رغم درخواست مکرر شماری از نمایندگان مجلس تاکنون متهمان آن «مجازات» نشده‌اند.

یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری با اشاره به این که «فاجعه کهریزک» منجر به کشته شدن «محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و رامین آقازاده قهرمانی شد»، اضافه کرده است که «نکته مهم اینجاست که پیگیری لازم صورت نگرفته و با وجود پیگیری‌ها هنوز پرونده متهمان این فاجعه اجرایی نشده است».

روزنامه مردمسالاری همچنین اشاره کرده است که «محمدرضا تابش نماینده اردکان در قالب تذکر، نامه‌ای در تاریخ اول مردادماه سال جاری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته و طی آن خواستار رسیدگی سریع‌تر به پرونده جنایت کهریزک با گذشت سه سال از این واقعه تلخ شده» است.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا تابش در این «تذکر کتبی» خطاب به علی لاریجانی نوشته است که «انتظار این بود، قوه قضاییه در اسرع وقت به این پرونده مهم که قلوب ملت مسلمان ایران را جریحه‌دار نمود و از سوی رهبری انقلاب اسلامی عنوان «جنایت» را به خود گرفت، رسیدگی می‌کرد و عاملان و آمران این حادثه تاسف‌بار را به مجازات می‌رسانید»، و «آیا گذشت سه سال از این واقعه تکان‌دهنده، برای بررسی‌های قانونی و حقوقی کافی نیست و آیا قوه قضاییه که ملجاء رسیدگی به تظلمات مردم است با طولانی شدن سیر این پرونده باعث سلب اعتماد مردم نمی‌شود و به وجاهت نظام که از عالی‌ترین مقامات کشور تا همه مسئولان متفقا خواستار رسیدگی به آن و مجازات مرتکبین این اعمال جنایتکارانه هستند آسیب نمی‌رساند؟»

یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری اشاره کرده که این «تذکر کتبی» درباره لزوم تسریع در مجازات متهمان جنایات کهریزک از سوی هجده نماینده امضا شده نوشته است که علاوه بر «نمایندگانی همچون تابش، پزشکیان، حسین امیری، اکبریان، ثروتی، شهریاری و محجوب» که از نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند، «نمایندگانی همچون توکلی، نادران، جعفرزاده، نجابت، امیرآبادی، مصباحی مقدم، فتاحی و دستغیب» نیز این نامه را امضا کرده‌اند و «تعجب‌آور‌تر این که زارعی، آقا تهرانی و رسایی نیز این نامه را امضا کرده‌اند».

کورش شرفشاهی در یادداشت روزنامه مردمسالاری اما بر «بی‌نتیجه» بودن این نامه و دیگر نامه‌های نمایندگان مجلس برای «مجازات متهمان جنایات کهریزک» تاکید کرده و یادآوری کرده که به‌رغم تاکید گزارش کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی بر متهم بودن سعید مرتضوی در جنایات کهریزک، بعد از سه سال «مهم آن است که اکنون در کجا ایستاده‌ایم قاضی سعید مرتضوی پس از برکناری از مقام دادستانی، از سوی احمدی‌نژاد به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکم می‌گیرد و پس از مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق تامین اجتماعی منصوب شده است» و «هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند».

اتهامات تازه کیهان به طاهر موسوی، نماینده بازداشت شده مجلس ششم

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی را که در بازداشت به سر می‌برد به «راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرده است.

این روزنامه در شماره چهارم شهریور اتهامات دیگری به نماینده کرج در مجلس ششم وارد کرده و ضمن نام بردن از وی با حروف اختصاری «ط-م» ادعا کرده که «فرد بازداشت شده، نقشی کلیدی در تشکیلات مخفی فتنه‌گران داخل به عهده داشته، رابط برخی از فتنه‌گران معروف و پرسابقه با اردشیر امیرارجمند» مشاور میرحسین موسوی است و «برنامه‌های مفصلی در جهت راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران و ارتباطات پنهان آنها به عهده داشته است».

کیهان همچنین ادعا کرده است که «اگر چه هدف اعلامی از راه‌اندازی طرح‌های تشکیلات» از سوی میرطاهر موسوی «انتخابات ۹۲ بوده است، اما خط‌دهندگان و گردانندگان پشت صحنه فتنه‌گران، به زعم خود به دنبال راه‌اندازی هر چه بیشتر تشکیلات برای بهره‌برداری در موقعیت‌های بحرانی احتمالی پیش از انتخابات یا مناسبت‌ها و اجلاس‌های مهم کشور نیز بوده‌اند».

کیهان در شماره دوشنبه ۲۳ مرداد نیز خبر بازداشت «میرطاهر موسوی» را منتشر کرده و اتهام این نماینده سابق مجلس را «سفر به ترکیه» عنوان کرده و نوشته بود که وی «در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و تکاپوی عوامل فتنه و ضدانقلاب برای خودی نشان دادن در مقطع برگزاری اجلاس» و «برای برقراری ارتباط با ضد انقلاب به خارج از کشور سفر کرده بود».

این اتهامات در حالی از سوی روزنامه نزدیک تحت نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی وارد شده است که روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد وب‌سایت‌های خبری غیررسمی گزارش داده بودند که «طاهر موسوی»، از چهره‌های اصلاح‌طلب و نماینده کرج در مجلس ششم، پس از شرکت در «کنفرانس ایران‌شناسی» در استانبول، و هنگام بازگشت به ایران «در فرودگاه بین‌المللی تهران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است».
XS
SM
MD
LG