لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

یک نماینده مجلس: برخوردها با احمدی نژاد در برزيل بسيار سخيف بود


عکس یادگاری محمود احمدی نژاد با تیم محافظان برزیلی خود در فرودگاه ریودوژانیرو
عکس یادگاری محمود احمدی نژاد با تیم محافظان برزیلی خود در فرودگاه ریودوژانیرو
يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گفت که برخورد با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در برزيل «بسيار سخيف» بود و احمدی نژاد بايد این سفر را ادامه نمی داد.

عوض حيدرپور به خبرگزاری مهر گفته است که «رييس جمهوری بايد از همان ابتدا که وارد فرودگاه برزيل شده و متوجه شد که شان رييس جمهوری و جمهوری اسلامی ايران رعايت نمی شود، سفر را ادامه نمی داد و باز می گشت.»

اين نماينده مجلس گفته است که «اخبار رسيده حاکی است برخوردی که با رييس جمهوری شده بسيار سخيف بوده است.»

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، ۲۰ ژوئن، برای شرکت در نشست «ريو+ ۲۰» که در شهر ريودوژانيرو برگزار شد به برزيل سفر کرد ولی هيچ يک از مقام های اين کشور در فرودگاه حاضر نشدند و تنها محمد جواد محمدی زاده، رییس سازمان حفاظت از محيط زيست جمهوری اسلامی ايران، در پای پله های هواپيما از او استقبال کرد.

از سوی ديگر، روزنامه برزيلی «اوگلوبو» هفته گذشته خبر داد که ديلما روسف، رييس جمهوری اين کشور، درخواست محمود احمدی نژاد برای انجام ديداری دو جانبه را رد کرده که اين اقدام، «هيات ايرانی را بسيار ناراحت کرده است.»

آقای احمدی نژاد در اين سفر تنها توانست با لولا داسيلوا، رييس جمهوری پيشين برزيل، ديدار کند و خطاب به او که گفته می شود بيمار است گفت که «مردم ايران برای سلامتی وی دعا می کنند».

پيش از حضور رييس جمهوری اسلامی ايران در ريودوژانيرو، دهها نفر از مدافعان حقوق بشر، يهوديان و همجنسگرايان به سفر وی به برزيل اعتراض کرده و شعار سر دادند که «ريو به احمدی نژاد خوشامد نمی گويد.»

شهردار اين شهر نيز مراسم پرده برداری از مجمسه های ساخته شده از روی نمونه های تخت جمشيد را به حال تعليق در آورد.

ترک برزيل از سوی محمود احمدی نژاد نيز بدون بدرقه رسمی انجام شد و رييس جمهوری ايران تنها به گرفتن عکس با نيروهای برزيلی محافظ خود اکتفاء کرد که در سايت رسمی وی تصاوير آن منتشر شده است.

عوض حيدرپور، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، از محمود احمدی نژاد خواسته است تا در اين گونه سفرها تجديد نظر کند و تاکيد کرده که «رييس جمهوری نبايد اجازه دهد که به حيثيت جمهوری اسلامی ايران آسيب وارد شود».

روابط تهران و برازيليا در دوران لولا داسيلوا، رييس جمهوری پيشين برزيل، به سرعت بهبود يافت و وی حتی ميانجی‌ گری هايی در زمينه مناقشه هسته‌ای ايران انجام داد اما با روی کار آمدن خانم روسف، روابط دو کشور به دليل موضوع حقوق بشر در ايران و برنامه هسته ای تهران رو به تيرگی گراييده است.

دولت برزيل در يکسال گذشته با فاصله گرفتن از مواضع پيشين خود نسبت به اينکه برنامه هسته‌ای ايران به طور کامل صلح‌ جويانه است عقب نشينی کرده است.

ماه گذشته نيز اقدام يک ديپلمات ايرانی در آزار و اذيت جنسی چندين دختر بچه در استخری مختلط، جنجالی در روابط دو کشور بوجود آورد که با فراخواندن اين ديپلمات به تهران و اخراج او از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اين تنش پايان يافت.
XS
SM
MD
LG