لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

هفت ایرانی در میان برندگان دیده بان حقوق بشر


امسال ۴۵ نفر از ۲۲ کشور به عنوان برندگان جايزه هلمن همت معرفی شده اند.
امسال ۴۵ نفر از ۲۲ کشور به عنوان برندگان جايزه هلمن همت معرفی شده اند.

سازمان ديده بان حقوق بشر که از معتبرترين نهادهای مستقل دفاع از حقوق بشر محسوب می شود اعلام کرد که هفت نويسنده ايرانی، در ميان ۴۵ برنده امسال جايزه «هلمن - همت» اين سازمان خواهند بود . جايزه هلمن – همت، هرساله از سوی اين سازمان به نويسندگانی از نقاط مختلف جهان تعلق می گيرد که به دليل نوشته هايشان تحت فشار دستگاه حاکمه قرار گرفته اند .


بنا بر بيانيه اخير سازمان ديده بان حقوق بشر، برندگان ايرانی امسال هلمن – همت نويسندگان و فعالانی هستند که حرفه و فعاليت هايشان به صور مختلف سرکوب شده است .


به نوشته بيانيه مذکور، اين افراد نمايندگان روزنامه نگاران و نويسندگان متعددی محسوب می شوند که زندگی شخصی و حرفه ايشان تحت تاثير سياست های «سرکوب گرانه» دولت به تباهی کشيده شده است .


به گفته سارا لی ويتسون، مدير بخش خاورميانه سازمان ديدبان حقوق بشر، «سال گذشته به شکلی ويژه سال سختی برای نويسندگان ايرانی محسوب می شد که مجبور بودند تحت قوانين سخت تر به کار خود ادامه دهند و بايد توجه جهانی را به مشکلات نويسندگان ايران جلب کرد.»


بنا بر اعلام ديدبان حقوق بشر، برندگان امسال عبارتند از :


علی اشرف درويشيان ، ۶۵ ساله، نويسنده برجسته و مولف بيش از ۲۰ جلد کتاب که طی چهار سال گذشته آثارش با سانسور و منع چاپ از سوی دستگاه دولتی ايران مواجه شده است .


شهرام رفيع زاده ، ۳۴ ساله، روزنامه نگار، شاعر و وبلاگ نويس که طی دوران اصلاحات رشته مقاله هايی را در زمينه قتل های زنجيره ای به رشته تحرير درآورد. وی در تابستان ۱۳۸۳ بازداشت شد و مدت ۸۳ روز را در زندان انفرادی سپری کرد .


روزبه مير ابراهيمی ، ۲۷ ساله، دبير سرويس و خبرنگار شماری از روزنامه های اصلاح طلب که در حيطه نقض حقوق بشر و به طور خاص، مرگ زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی – کانادايی به تحقيق پرداخته است. وی در تابستان ۱۳۸۳ بازداشت شد و مدت ۶۰ روز را در زندان انفرادی سپری کرد .


آرش سيگارچی ، ۲۸ ساله، روزنامه نگار و وبلاگ نويس که در زمستان ۱۳۸۳ به دنبال نگارش مطالبی در خصوص حقوق بشر در وبلاگش دستگير شد. وی در ابتدا به ۱۴ سال زندان و سپس با تخفيف در حکم به سه سال زندان محکوم شد .


علی افشاری ، ۳۳ ساله، تحليلگر سياسی و مدافع حقوق بشر در سال ۱۳۷۹ دستگير شد و مدت ۳۲۸ روز را به خاطر نقشش در جنبش دانشجويی در انفرادی گذراند. پس از خروجش از ايران، دستگاه قضايی وی را به ۶ سال زندان محکوم کرد .


انصافعلی هدايت ، ۴۱ ساله، روزنامه نگار که نقض حقوق بشر در استان آذربايجان را به شکل گسترده ای پوشش خبری می داد، در سال ۱۳۸۲ دستگير شد، ۷۴ روز را در انفرادی و ۱۸ ماه را در زندان گذراند .


حسن زارع زاده اردشير ، ۲۹ ساله، روزنامه نگار در حوزه تحولات سياسی و حقوق بشر. وی تاکنون چند بار دستگير شده و مدت ۸ ماه را در سال ۱۳۸۲ در زندان اوين گذراند .


امسال ۴۵ نفر از ۲۲ کشور به عنوان برندگان جايزه هلمن همت معرفی شده اند.


XS
SM
MD
LG