لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

بانک مرکزی ایران: تحریم سیف از سوی آمریکا غیرحرفه‌ای است


بانک مرکزی اعلام کرده که آمریکا در «پوشش عناوینی همچون مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، قصد اعمال فشار بر ملت ایران» را دارد.
بانک مرکزی اعلام کرده که آمریکا در «پوشش عناوینی همچون مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، قصد اعمال فشار بر ملت ایران» را دارد.

بانک مرکزی ایران اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم رئیس کل این بانک به علت آنچه «حمایت از تروریسم بین‌المللی» نامیده شد را «غیرحرفه‌ای» و «بی‌احترامی» به هنجارهای بین‌المللی اعلام کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از خروج واشینگتن از برجام از سوی دونالد ترامپ٬ رئیس‌جمهور این کشور٬ روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، را به اتهام «تامین» میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

علی طرزعلی، معاون مدیرکل بخش بین‌الملل بانک مرکزی ایران و محمد قصیر، رابط مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان هم در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

این افراد که به «حمایت از تروریسم بین‌المللی» متهم شده‌اند٬ تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته و اشخاص و موسسات آمریکایی از معامله با آنها منع شده‌اند. با این حال تحریم ایالات متحده شامل بانک مرکزی ایران نمی‌شود.

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای٬ اقدام اخیر خزانه‌داری آمریکا را «کاملاً غیرحرفه‌ای» و «نشان‌دهنده بی‌احترامی مقامات آمریکایی به هنجارهای بین‌المللی» دانسته است.

در این بیانیه آمده که با این حال اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا٬ «با توجه به رفتارهای یکجانبه اخیر دولت آمریکا و بی‌احترامی به تعهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی گوناگون جای تعجب ندارد».

اشاره این بیانیه به خروج آمریکا از توافقنامه اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی است که با وجود مخالفت کشورهای اروپایی٬ رئیس‌جمهوری آمریکا این تصمیم را اعلام کرد و از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای تهران خبر داد.

با این حال بانک مرکزی اعلام کرده که آمریکا در «پوشش عناوینی همچون مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، قصد اعمال فشار بر ملت ایران» را دارد.

این بانک افزوده که ایالات متحده٬ «بدون هیچ مبنا و مستند قانونی، با اعمال تحریم علیه مدیران و مقامات بانک مرکزی درصدد آن است که فضای روانی منفی را علیه نظام بانکی ایران در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.»

در این بیانیه٬ وزارت خزانه‌داری آمریکا به «بی‌توجهی و بی‌اعتنایی» به «کارکردهای بانک مرکزی و نقش اساسی آنها در برقراری ثبات پولی داخلی و بین‌المللی و همچنین به تعهدات بین‌المللی ناشی از عضویت در نهادهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول» متهم شده است.

پیش از این نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تحریم ولی‌الله سیف از سوی آمریکا را به‌دلیل «جبران ناکامی‌های» این کشور پس از خروج از برجام عنوان کرده بود.

قاسمی به هم‌زمانی اقدام آمریکا در افزودن نام آقای سیف به فهرست تحریم‌ها و برگزاری نشست‌های ایران در رابطه با برجام با دیگر کشورها اشاره کرده و گفته بود که این مسئله نشان می‌دهد آمریکا با خروج یک‌جانبه از برجام، «نتوانسته» به اهداف خود دست پیدا کند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم سیف٬ از جامعه بین‌المللی خواسته شده بود که در قبال تلاش‌های «فریبکارانه» ایران برای حمایت مالی از حلقه‌های تروریستی٬ هوشیاری به خرج دهد.

این بیانیه همچنین افزوده بود که تحریم سیف و دیگر افراد مندرج در این بیانیه٬ در راستای تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌هایی اتخاذ شده که به دلیل توافق اتمی با ایران تعلیق شده بودند.

با آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که تحریم ولی‌الله سیف و علی طرزعلی٬ شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نمی‌شود٬ با این حال، بدنبال خروج آمریکا از برجام٬ دولت ایالات متحده از هفتم اوت سال جاری٬ تحریم‌هایی درباره مبادلات مشخص با بانک مرکزی ایران را بازخواهد گرداند، که از جمله آنها می‌توان به تحریم خرید یا تملک اسکناس دلار از سوی دولت ایران اشاره کرد.

علاوه بر این٬ بر اساس تصمیم ترامپ٬ پنجم نوامبر امسال نیز تحریم‌های اضافی علیه اشخاصی که آگاهانه مبادلات مهمی را با بانک مرکزی ایران انجام می‌دهند بازخواهند گشت.

اعتراض ایران علیه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در حالی ادامه دارد که کشورهای اروپایی بر پایبندی خود به تعهدات‌شان در برجام تاکید کرده و از ایران نیز خواسته‌اند در این توافقنامه باقی بماند.

با این حال مقام‌های ایرانی از جمله رهبر جمهوری اسلامی و علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور بین‌الملل وی گفته‌اند که به اروپا نیز اعتماد ندارند و این کشورها باید در زمینه تامین منافع تهران از برجام٬ به ایران تضمین عملی بدهند.

مقام‌های اروپایی نیز اعلام کرده‌اند در حال بررسی راه‌های ادامه مبادلات اقتصادی با ایران و دور ماندن از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی فعال در این زمینه هستند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا/ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG