لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

کشتی فرنگی ایران به رده سوم آسیا سقوط کرد


اعضای تیم ملی کشتی فرنگی ایران
اعضای تیم ملی کشتی فرنگی ایران
رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در شهر آستانه قزاقستان با قهرمانی میزبان به پایان رسید. تیم ملی ایران پس از قرقیزستان به عنوان سوم دست یافت.

از سال ۲۰۱۰ که ایران در رده چهارم قرار گرفت، این ضعیف‌ترین نتیجه در قهرمانی آسیا برای کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود.

یک مدال طلای بهنام مهدی‌زاده در ۱۳۰ کیلوگرم، نقره یوسف قادریان در ۸۰ کیلو و سه نشان برنز سعید عبدولی، مجتبی کریم‌فر و علی علیاری حاصل کار شاگردان محمد بنا در این مسابقات بود.

کشتی فرنگی ایران در حالی روی سکوی سوم ایستاد که آزادکاران با کسب شش مدال طلا و ۷۰ امتیاز مقتدرانه به مقام قهرمانی دست یافتند.

حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و طالب نعمت‌پور چهار ستاره کشتی فرنگی ایران در این مسابقات حضور نداشتند اما تیم ملی کشتی آزاد هم از حسن رحیمی، احسان لشگری و رضا یزدانی استفاده نکرده بود.

کشتی فرنگی ایران مدتی طولانی را به خاطر تغییر مکرر مربیان و دور بودن محمد بنا از این تیم، از دست داد. تغییر قوانین و افزایش زمان مبارزه در وضعیت سرپا نیز بیش از آنکه به سود ایران باشد، با شیوه و تاکتیک مبارزه کشورهایی مانند روسیه، کوبا و کشورهای شرق آسیا تطابق دارد.

بهنام مهدی‌زاده در دور نخست با نتیجه ۸ بر یک بهرام تویچیف از تاجیکستان را شکست داد. سپس ۶ بر ۳ وونگ مین کیم از کره جنوبی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

نماینده فوق سنگین ایران در این مرحله با نتیجه ۸ بر ۲ ژالگاسوایف از قزاقستان را از پیش رو برداشت و به فینال رسید. او برای کسب تک مدال طلای ایران بر مورات رومانف از قرقیزستان ۶ بر یک چیره شد.

با توجه به دوپینگ و محرومیت امیر علی اکبری در فوق سنگین، حالا چهره شدن بهنام مهدی‌زاده در این وزن اتفاق خوبی برای کشتی فرنگی ایران است.

علی علیاری در دیدار رده‌بندی ۹۸ کیلو با نتیجه نزدیک یک بر صفر ابوطابق از اردن را شکست داد و به مدال برنز دست یافت. در ۸۰ کیلو یوسف قادریان در دور اول ماساتو سومی از ژاپن را برد. در دور دوم با ضربه فنی عظمت کاستابایف از قزاقستان را مغلوب کرد و در نیمه نهایی نماینده هندوستان را با نتیجه ۸ بر ۴ شکست داد اما برای کسب مدال طلا با ضربه فنی به کانزایف قرقیزستانی باخت.

در وزن ۷۵ کیلوگرم سعید عبدولی با تجربه ترین فرنگی‌کار اعزامی که سابقه حضور در قهرمانی ۲۰۰۹ آسیا به میزبانی تایلند را هم دارد، مقابل کیم هیون وو قهرمان جهان و المپیک از کره جنوبی در حالی که ۵ بر ۳ عقب بود سه اخطاره شد و شکست خورد اما با توجه به حضور این کره‌ای در دیدار فینال، عبدولی به دیدار رده‌بندی راه یافت.

فرنگی‌کار اندیمشکی ایران ۶ بر صفر دوژان کارتیکوف از قزاقستان را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

پارسال در دهلی، کشتی فرنگی ایران پس از کره جنوبی روی سکوی نایب قهرمانی ایستاده بود. سال ۲۰۱۲ ایران در کره جنوبی به مقام قهرمانی رسید و سال ۲۰۱۱ نیز در تاشکند روی سکوی نخست ایستاد.

از سال ۲۰۱۰ که ایران در دهلی با دو مدال طلا و دو برنز چهارم شد، این ضعیف‌ترین نتیجه در قهرمانی آسیا برای کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود، با این توضیح که از حیث مرغوبیت مدال، نتیجه سال ۲۰۱۰ بهتر بوده.

رده بندی انفرادی و تیمی این رقابت‌ها به شرح زیر است.

۵۹ کیلوگرم: ۱- المرات تسمورادوف (ازبکستان) ۲- اوتا شینوبو (ژاپن) ۳- وون چول یان (کره شمالی) و کانیبک ژولچوبیکوف (قرقیزستان). ۸- محسن حاجی‌پور (ایران)

۶۶ کیلوگرم: ۱- روسلان تساریف (قرقیزستان) ۲- اوبلو بردیف (تاجیکستان) ۳- آیبک ینسیخانوف (قزاقستان) و‌ها سو ریو (کره جنوبی) ۵- رامین طاهری (ایران)

۷۱ کیلوگرم: ۱- جی هیونگ جونگ (کره جنوبی) ۲- ماسخات ارژیپوف (قزاقستان) ۳- یاداو (هندوستان) و ری دونگ ژانگ (چین) ۱۰- محمد کریمی (ایران)

۷۵ کیلوگرم: ۱- کیم هیون وو (کره جنوبی) ۲- تاکاهیرو کاناکوبو (ژاپن) ۳- سعید عبدولی (ایران) و یانگ بین (چین)

۸۰ کیلوگرم: ۱- ژاناربک کنزیف (قرقیزستان) ۲- یوسف قادریان (ایران) ۳- کیم جو هیونگ (کره جنوبی) و عظمت کاستابایف (قزاقستان)

۸۵ کیلوگرم: ۱- نورسلطان تورسونوف (قزاقستان) ۲- رستم آساکالوف (ازبکستان) ۳- مانوج کومار (هند) و مجتبی کریم فر (ایران)

۹۸ کیلوگرم: ۱- یرولان ایسکاکوف (قزاقستان) ۲- آکیرا اوزکا (ژاپن) ۳- علی علیاری (ایران) و دی ژیائو (چین)

۱۳۰ کیلوگرم: ۱- بهنام مهدی‌زاده (ایران) ۲- مورات رومانف (قرقیزستان) ۳- آبرور ماماسالیف (ازبکستان)

رده‌بندی تیمی: ۱- قزاقستان ۶۳ امتیاز ۲- قرقیزستان ۵۷ امتیاز ۳- ایران ۵۳ امتیاز ۴- کره جنوبی ۵۲ امتیاز ۵- ازبکستان ۵۱ امتیاز ۶- ژاپن ۴۰ امتیاز
XS
SM
MD
LG