لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

استیضاح وزیر راه و شهرسازی ایران در مجلس رای نیاورد


عباس آخوندی در جلسه استیضاح خود توانست که رای مثبت ۱۵۲ نماینده مجلس را کسب کند و در سمتش ابقاء شد.
عباس آخوندی در جلسه استیضاح خود توانست که رای مثبت ۱۵۲ نماینده مجلس را کسب کند و در سمتش ابقاء شد.

نمایندگان مجلس ایران عصر روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند به استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی رای منفی دادند و او در سمت خود ابقاء شد.

نمایندگان مجلس با ۱۵۲ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای نماینده حاضر به ادامه فعالیت عباس آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی رای مثبت دادند.

«تکمیل نشدن ۴۰۰ هزار خانه طرح مسکن مهر»، «سقوط هواپیمای تهران یاسوج»، «کشته‌های سوانح جاده‌ای»، «انتصاب تعدادی از اعضای هیات مدیره شرکت‌های خصوصی به عنوان مدیران وزارت راه» و «عدم نظارت سازمان مهندسی بر ساخت‌وسازها» از جمله موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان مخالف آقای آخوندی بود.

برخی از نمایندگان نیز با اشاره به روابط فامیلی وزیر راه و شهرسازی، از به گفته آنان «خانه اشرافی» آقای آخوندی در لواسان انتقاد کرده و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، مدعی شد که بخشی از این خانه با مصالحی که بنا بوده در ساختمان مجلس به کار برده شود ساخته شده است.

عباس آخوندی باجناق علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجالس چهارم و پنجم است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای آخوندی در واکنش به گفته‌های نمایندگان مخالف درباره ثروتش گفت: «می‌گفتند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم. موجودی حساب من در ابتدای دولت ۴.۵ میلیون و موجودی دخترم ۶۳۷ هزار تومان بود».

وی مدعی شد که «دلالان در بخش‌های مختلف» اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.

آقای آخوندی افزود: «در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضاء شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد».

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت که نگهداری ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در ایران طبق استانداردهای جهانی ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما اعتبار این وزارت خانه در این زمینه دو هزار میلیارد تومان است.

به گفته آقای آخوندی، هشت هزار نفر از کارگران بخش راه سه ماه حقوق نگرفته‌اند و کارگران نگهداری ریل نیز شش ماه حقوق نگرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت که بدهی دولت به اقتصاد ایران ۶۵۰ هزار میلیارد تومان «یعنی ۵۲ درصد تولید ناخالص داخلی است».

وی اضافه کرد: «اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است».

طرح مسکن مهر یکی از موضوعات مورد اختلاف آقای آخوندی با نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان بوده است.

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای دولت یازدهم خواستار پایان طرح مسکن مهر شده بود، اعضای دولت بارها از این طرح انتقاد کرده‌اند.

به گفته آنها، «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند» و در محل‌هایی ساخته شده‌اند که «فاقد امکانات زیربنایی است».

پس از زلزله کرمانشاه نیز گفته‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران درباره خراب شدن خانه‌های مسکن مهر و واکنش وحید حقانیان، معاون پیگیری‌های ویژه دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، به این سخنان خبرساز شد.

نمایندگان مجلس ایران صبح روز سه‌شنبه همچنین با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، دو رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر با استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کرده و بار دیگر به او رای اعتماد دادند.

استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، نیز در دستور کار جلسه روز چهارشنبه مجلس قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران/ ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG