لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

انتقاد نایب رئیس مجلس از فهرست وزیران پیشنهادی حسن روحانی


مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس ایران.
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس ایران.

همزمان با اظهارنظر محمدرضا عارف که فراکسیون امید مجلس چهارشنبه شب درباره فهرست وزیران پیشنهادی حسن روحانی اعلام موضع می‌کند، نایب رئیس مجلس ایران از ترکیب پیشنهادی کابینه انتقاد کرده و گفته است که بیشتر وزارتخانه‌های دولت سیاسی شده است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز ۱۷ مرداد فهرست کابینه ۱۷ نفره خود را به مجلس دهم معرفی کرد و قرار است به زودی نام وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز به نمایندگان اعلام کند.

هفت نفر از وزیران پیشنهادی، جدید هستند ولی به رغم وعده حسن روحانی مبنی بر اینکه کابینه دوم او پنج سال جوان‌تر خواهد شد، خبرگزاری‌های ایران می‌گویند، میانگین سنی اعضای کابینه جدید نسبت به دور قبل یکسال بیشتر است.

اما همزمان با انتقاد از عدم جوانگرایی در کابینه جدید و معرفی نشدن حتی یک زن به عنوان وزیر، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، گفته است که «متأسفانه بیشتر وزارتخانه‌های دولت سیاسی شده و حتی به نیروی خدمات یک مجموعه سیاسی نگریسته می‌شود».

به گزارش سایت جماران، او تأکید کرده است: «در حالی که در دنیا نیز دولت‌ها و وزرا تغییر می‌کنند و مابقی کار‌شناسان در جایگاه خود حضور دارند، اما در ایران با تغییر یک استاندار بیشتر فرمانداران و رؤسای ادارات نیز به ترتیب تغییر می‌کند و به همین نحو نیز تمام سیستم تغییر می‌کند».

آقای پزشکیان با اشاره به کابینه جدید حسن روحانی، از معرفی نکردن علی طیب‌نیا به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی انتقاد کرده است.

او گفته است که «تیم اقتصادی دولت جدید تغییر چندانی نکرده است و نه تنها تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده بلکه یک پتانسیل و مهره خوب به اسم طیب‌نیا را نیز از دست داد».

آقای طیب‌نیا در چهار سال اول دولت آقای روحانی سکان هدایت وزارت اقتصاد ایران را به عهده داشت.

اما در حالی که اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور ایران، «مشکل قلبی» را علت معرفی نکردن طیب‌نیا به عنوان وزیر اعلام کرده است، یک از نزدیکان وی این ادعا را رد کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: «طیب‌نیا در دیداری که مدتی قبل با رئیس‌جمهور داشتند، درخواست‌هایی را جهت هماهنگی بیشتر تیم اقتصادی در دولت دوازدهم مطرح کردند که گویا تحقق این خواسته‌ها از نظر رئیس‌جمهور امکان‌پذیر نبوده یا به مذاق ایشان خوش نیامده است».

هماهنگ نبودن تیم اقتصادی حسن روحانی در سخنان محمود علیزاده طباطبائی، وکیل خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز مورد اشاره قرار گرفته و او گفته است که رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد بوده «تیم اقتصادی کابینه روحانی موفقیت‌آمیز عمل نکردند».

در کابینه جدید ایران، مسعود کرباسیان، رئیس گمرک کل کشور و معاون علی طیب‌نیا، به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی معرفی شده است.

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش، به کنار گذاشتن مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور، و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، و معرفی محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات هم انتقاد کرده و گفته است که این اقدامات حسن روحانی «جای سؤال دارد».

در همین حال، محمدرضا عارف که ریاست یکی از فراکسیون‌های اصلی مجلس به نام «فراکسیون امید» را برعهده دارد، گفته که این تشکیلات قرار است چهارشنبه شب درباره فهرست وزیران پیشنهادی اعلام موضع کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: «در مورد تک تک وزرا مثل دولت قبل که فراکسیون امید با بررسی تک تک وزرا گزارشی محرمانه به روحانی فرستاد که ایشان یا تصادفاً و یا عمداً به برخی از این بررسی‌ها در انتخاب اعضای کابینه اعتنا داشته است».

آقای عارف در عین حال که خبر داده «احتمال دارد چهارشنبه شب درباره همراهی و همدلی با دولت و احساس یکی بودن با آن اعلام موضع کنیم»، از عدم معرفی حتی یک زن به عنوان وزیر در دولت جدید حسن روحانی گلایه کرده است.

او گفته است: «امروز جهان به سمتی رفته که برخی کشور‌ها برای کاهش تنش‌ها، وزیر دفاع خود را از زنان انتخاب می‌کنند، اما امروز در کابینه ما یک زن هم نیست که باید بررسی شود ریشه آن در کجاست».

عدم حضور زنان در دولت جدید ایران از زمان معرفی وزیران پیشنهادی حسن روحانی یکی از محورهای اصلی انتقادهای فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده است و آقای روحانی متهم شده که برخلاف شعارهای تبلیغات انتخاباتی خود، به نیمی از جمعیت ایران بی‌توجه بوده است.

در همین زمینه، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران، احتمال داده که «خود روحانی بنا بر مصالحی نخواسته است که وزیر زن در کابینه‌اش وجود داشته باشد چرا که ممکن بود اسباب کدورت اصولگرایان تندرو و روحانیون و علمای مذهبی را به وجود آورد».

به گفته او، «معرفی دو معاون و یک دستیار ویژه زن بسیار متفاوت با معرفی یک وزیر زن می‌باشد چرا که پیام این دو با هم متفاوت است».

رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه هفته گذشته معصومه ابتکار را به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی را به عنوان معاون حقوقی و شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار خود در امور حقوق شهروندی منصوب کرد.

از سوی دیگر، دو نماینده منتقد دولت گفته‌اند که کابینه جدید حسن روحانی در فضای معامله و تحت فشار بسته شده است.

حسن کامران، نماینده اصفهان، به سایت خبرآنلاین گفته است: «در فضایی که همه با هم سعی می‌کنند سازش داشته باشند و همه راضی شوند و وقتی فضا به شکلی است که همه اهل معامله و راضی کردن یکدیگر هستند، نباید انتظاری بهتر از این (کابینه) داشت».

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز اظهارنظر کرده که «دولت در معرفی وزرای پیشنهادی می‌توانست بهتر از این عمل کند که این اتفاق نیفتاد. شاید هم دلیلش وجود برخی فشار‌ها باشد؛ کما اینکه می‌بینیم هنوز برای وزارت علوم وزیری معرفی نشده است».

مجلس شورای اسلامی قرار است از سه‌شنبه هفته آینده کار بررسی وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که احتمالاً دو یا سه وزیر رأی اعتماد نخواهند گرفت. آن‌گونه که سایت خبرآنلاین از برخی نمایندگان مجلس ایران نظرخواهی کرده است، به نظر می‌رسد محمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات، شانس پایینی برای گرفتن رأی اعتماد دارند.

XS
SM
MD
LG