لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

سرمایه گذاری ایرانیان در بخش مسکن دبی یک چهارم کاهش یافته است


سايت اماراتی «نشنال» در گزارشی اعلام کرده است که تحريم های بين المللی عليه ايران بازار مسکن دبی را دچار رکود کرده و سرمايه گذاری ايرانی ها در اين بخش يک چهارم کاهش یافته است.

بر اساس گزارش اين سايت خبری- تحليلی، سرمايه گذاری ايرانی ها در بازار مسکن دبی طی شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، يک چهارم کاهش يافته است و به رقم يک و نيم ميليارد درهم (معادل ۴۰۸ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار) رسيده است.

به رغم اين کاهش، ايرانی ها همچنان در رده پنجم سرمايه گذاران بازار مسکن دبی هستند و بر اساس آمار منتشره از سوی اداره مسکن این امیرنشین، طی شش ماه گذشته يک هزار و ۳۶ ايرانی در اين منطقه از امارات متحده عربی، ويلا و آپارتمان خريده اند.

سايت «نشنال» به نقل از افراد آشنا با بازار مستغلات در دبی می نويسد که اگر تحريم های غرب عليه ايران اعمال نمی شد احتمالا سرمايه گذاری ايرانی ها در اين اميرنشين افزايش می يافت.

حسين حقيقی، از تاجران ايرانی مقيم امارات متحده عربی که در بخش اسپرينگز، ويلا خريده است به اين سايت گفته است که «ايرانی ها برای دريافت وام مسکن از بانک ها و یا تامين پيش پرداخت خريد مسکن با مشکل روبرو هستند.»

وی افزوده است: «ايرانی‌ها قادر نيستند تا سرمايه های خود را وارد بازار کرده و لذا سرمايه گذاری در بخش مسکن بسيار دشوار شده است.»

سايت نشنال می نويسد: برای سال های متمادی ايرانی ها به دليل نزديکی به امارات و اوضاع پيچيده کشورشان از پايه های اصلی سرمايه گذاری در بخش مستغلات دبی بودند. در حال حاضر تخمين زده می شود که حدود ۶۰۰ هزار ايرانی ساکن امارات هستند که بيشتر آنها وضعيت مالی بسيار خوبی دارند.

در ماه های اخير و به دنبال تشديد تحريم های آمريکا، اتحاديه اروپا و شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی ايران، بانک های اماراتی برای محدود کردن تجارت خود با ايران تحت فشارهای شديدی قرار گرفته اند.

از سوی ديگر، خدمات سويفت که نقل و انتقال پول را به صورت الکترونيکی انجام می دهد از ماه مارس ارتباط خود را با بانک های ايرانی قطع کرده است.

تحريم ها همچنين بر اقتصاد و بازار ارز ايران تاثیر گذاشته است. هر دلار آمريکا که تا ماه نوامبر سال گذشته در برابر ۱۳۲۰ تومان معامله می شد اکنون به رقمی در حدود ۱۹۲۹ تومان رسيده است.

تام بانکر، از مشاوران خريد و فروش مسکن در امارات، به سايت «نشنال» گفته است: «طی چند ماه گذشته تحريم ها عليه ايران اثرات خود را نشان داده است و از آنجايی که ايرانی ها ۵۰ درصد از ارزش سرمايه خود را از دست داده اند لذا قادر به خريد ملک نيستند.»

به گفته وی، برخی از ايرانی ها حتی در حال فروش املاک خود هستند تا بتوانند سرمايه خود را نجات دهند.

آژانس های املاک در امارات می گويد که تغيير وضعيت ايرانی ها برخلاف روندی است که تا ماه ژانويه گذشته ادامه داشت و در جريان آن، سرمايه گذاران اين کشور در صدد مکانی برای سرمايه گذاری امن بودند.

به گفته آنها، ايرانی ها به طور سنتی در پی خريد خانه دوم يا سوم هستند.

بر اساس آمار اداره مسکن دبی، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۱ ايرانی ها در رده چهارم سرمايه گذاران بخش مسکن امارات متحده عربی بودند. هندی ها، بريتانيايی ها و پاکستانی در رده های اول تا سوم قرار داشتند.

در دوره ياد شده، يک هزار و ۱۲۴ ايرانی اقدام به خريد مستغلات در امارات کردن که ارزش آن بالغ بر يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون درهم بود.

گزارش سايت «نشنال» حاکی است که خلاء حضور ايرانی ها در بازار مسکن امارات از سوی يونانی ها، اسپانيايی ها و بريتانيايی های ثروتمند پر شده است که در حال فرار از منطقه بحران زده يورو هستند.

با اين حال، حسين حقيقی می گويد همچنان ايرانی های بسياری وجود دارند که خواهان حفظ دارايی های خود از طريق سرمايه گذاری در خارج هستند. اما شهرها و کشورهای ديگر در حال جذب اين دسته افراد هستند.

وی اظهار داشت: «برخی از اين ايرانی ها به مالزی رفته اند و اين کشور در حال حاضر جمعيت بزرگی از ايرانيان را در خود جای داده است».

بر اساس اين گزارش، آن دسته از ايرانی هايی که همچنان اقدام به خريد ملک در دبی می کنند از راه های ديگری برای پرداخت های خود استفاده می کنند. اين افراد پول خود را از طريق صرافی ها و به صورت «حواله» به خارج منتقل می کنند.
XS
SM
MD
LG