لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

فرماندهان ارشد نظامی ایران و ترکیه: همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان «خطرناک» است


محمدحسین باقری (راست) و خلوصی آکار، روسای ستاد مشترک ایران و ترکیه
محمدحسین باقری (راست) و خلوصی آکار، روسای ستاد مشترک ایران و ترکیه

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و رییس ستاد ارتش ترکیه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی، پیامدهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بر منطقه را «منفی و خطرناک» توصیف کردند و خواستار هماهنگی بین کشورهای همسایه در مخالفت با آنچه که «طرح‌های تجزیه‌طلبانه» خواندند، شدند.

بر اساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح ایران، محمدحسین باقری و خلوصی آکار روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور، آثار و پیامدهای برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق بر «امنیت، صلح و ثبات منطقه، از جمله کشورهای ایران و ترکیه را منفی و خطرناک توصیف کردند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این دو مقام ارشد نظامی ایران و ترکیه همچنین «هماهنگی» بین کشورهای همسایه عراق در «مخالفت با برگزاری این همه‌پرسی و ممانعت از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه» را «ضروری» دانستند.

پیش از این نیز رییس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، تلویحا با همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالفت کرده بود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقامات وزارت خارجه ایران نیز با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

در همین حال منابع کرد در شمال عراق این هفته مدعی شدند، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای دیدار با مسعود بارزانی با هدف تلاش برای تغییر قصد همه‌پرسی به اربیل رفت اما موضع اقلیم کردستان تغییر نکرده است. مقامات جمهوری اسلامی به این سفر واکنشی نشان نداده‌اند.

علاوه بر دولت و پارلمان عراق و ایران و ترکیه، سوریه نیز با این همه‌پرسی مخالف است. آمریکا نیز خواستار به تاخیر انداختن این همه‌پرسی شده اما حکومت اقلیم کردستان عراق این درخواست را رد کرده است.

اسرائیل اما از این همه‌پرسی که قرار است روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر)‌ برگزار شود، حمایت کرده است.

این همه‌پرسی قرار است در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود و پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند.

دولت اقلیم کردستان عراق گفته گه رأی آری لزوماً به معنای جدایی از عراق نیست.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کارزارهای تبلیغاتی برای این همه‌پرسی از روز ۱۴ شهریور در کردستان عراق آغاز شده و قرار است ۱۸ روز ادامه داشته باشد.

بنا بر گزارش این خبرگزاری، در شهر سلیمانیه، مخالفان همه‌پرسی نیز گرد هم آمده و کارزاری را با شعار «فعلاً نه» علیه برگزاری این رفراندوم در برهه زمانی حاضر آغاز کرده‌اند.

منطقه خودگردان اقلیم کردستان عراق در سال ۱۹۹۲ میلادی ایجاد شد و درخواست‌ها برای استقلال این منطقه پس از سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق یعنی از سال ۲۰۰۳ میلادی قوت گرفته است.

XS
SM
MD
LG